2025-08-20, 12:35
Avslutad
Hösten är kommen,
hör stormarna gny.
Svanen tar avsked och svalorna fly.

Här kan vi diskutera hösten och vinterns väder 2025/26 i det avlånga landet Sverige
Hur är det hos dig, har hösten kommit redan ?

Bifoga gärna data när ni diskuterar för att hålla diskussionen saklig.

Ange även geografisk plats när ni diskuterar temperaturer, väder och vind.

Jag kan starta tråden med att idag är det 15 grader och kalla vindar efter Norrlandskusten, några mil norr om Härnösand.

Hösten känns verkligen kommen nu.
Hur tror ni hösten kommer bli där just ni bor?

Själv tippar jag på att det kommer likna 2023 ganska mycket med möjlighet till en tidig vinter redan i November. Så jag tippar på en kortare höst än 2024.
Citera
2025-08-20, 14:59
Medlem
Dscims avatar
Förhoppningsvis inte en lika jävla miserabel vinter som förra året, var snö MAX 10 dagar.
Citera
2025-08-20, 15:01
Medlem
glockenreins avatar
Är mulet i Stockholm och ser ut att vara det närmsta två veckorna. Förra året var det dock en asnajs höst här så man vet aldrig
Citera
2025-08-20, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dscim
Förhoppningsvis inte en lika jävla miserabel vinter som förra året, var snö MAX 10 dagar.

har inte riktigt det problemet, snarare åt andra hållet. Hade 1.7 meter snö på gården för några år sedan och snön låg kvar till mitten/slutet av maj
Citera
2025-08-20, 16:33
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per.Fhekt
har inte riktigt det problemet, snarare åt andra hållet. Hade 1.7 meter snö på gården för några år sedan och snön låg kvar till mitten/slutet av maj
Fyfan vad fint det vore att uppleva, antar att du bor i norra Sverige.
Citera
2025-08-20, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dscim
Fyfan vad fint det vore att uppleva, antar att du bor i norra Sverige.

Måste vara Riksgränsen, dom har alltid 2m snö nästan, men jag tror inte det ifjol vinter ?
Hela fjällkedjan hade jättelite snö.
Citera
2025-08-20, 18:58
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Är mulet i Stockholm och ser ut att vara det närmsta två veckorna. Förra året var det dock en asnajs höst här så man vet aldrig
Solen har ju skinit nästan hela dagen i Stockholm, 17 grader.
Citera
2025-08-20, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Solen har ju skinit nästan hela dagen i Stockholm, 17 grader.

Till helgen kan det bli första frostnätterna i Västernorrland.
Det kommer troligen vara där och nosa åtminstone.
Citera
2025-08-21, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Måste vara Riksgränsen, dom har alltid 2m snö nästan, men jag tror inte det ifjol vinter ?
Hela fjällkedjan hade jättelite snö.

Nä ifjol var det sämre. Nä inte riksgränsen. faktiskt i mitten av sverige
Citera
2025-08-21, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Per.Fhekt
Nä ifjol var det sämre. Nä inte riksgränsen. faktiskt i mitten av sverige

Jag hoppas också på en bra vinter med mycket snö, behöver dock inte vara 1,5m
Rekordet var vintern 2017/18 med ca 1,7m snö i mitt område, 2m på sina ställen, det gick inte åka skoter då heller då det var 1m fluffsnö och hundarna försvann när dom gick på sidan av vägen.
Det slutade typ aldrig att snöa den vintern.

Ifjol var det inte ens 50cm som mest, förutom på höjderna men det var en isig vinter där dubbskorna kom väl till användning, det var första vintern på länge som jag inte skottade taket.

Frågan är om det är framtidens vintrar med mer is, regn och blåst, 2020/21 var också en dålig vinter om jag inte minns fel. 2021/22 kom snön jättesent typ i mitten på Januari.

Förra vintern hade vi inte ens en vårvinter vilket är min favorit årstid normala fall, eller den 8e årstiden som Lapparna säger. Vintrarna känns som ett lotteri medan somrarna blir varmare och varmare.
Citera
2025-08-21, 10:57
Medlem
TonyBergmans avatar
Vill minnas att förra hösten var varm länge. Det får denna gärna vara. Ingen vind och milt till december, sen gärna en bra vinter.
Citera
2025-08-21, 13:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Vill minnas att förra hösten var varm länge. Det får denna gärna vara. Ingen vind och milt till december, sen gärna en bra vinter.

November 2024 var den mildaste på minst 13 år/2011
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-i-sverige/manadens-vader-och-vatten-i-sverige/2024-12-04-november-2024---temperaturvariationer-och-ordentligt-snovader

November 2023 var den kallaste på typ 13 år sedan 2010
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-i-sverige/manadens-vader-och-vatten-i-sverige/2023-11-30-november-2023---kallast-pa-manga-hall-sedan-2010

November 2020 var den varmaste hittills: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/november-2020-en-manad-av-varmerekord

Kanske blir något mitt emellan ?
November är ingen snösäker månad men den kan säga något om hur vintern kommer bli.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-08-21 kl. 13:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in