2025-08-22, 06:58
Medlem
Faronstreams avatar
5,9c som lägst här i Närke inatt, alldeles för tidigt
Citera
2025-08-22, 08:23
Medlem
448s avatar
Kanske dags för en isvinter i år

Fall 2025 and Winter 2025/2026 Weather Forecast: La Niña's Influence

• The Fall 2025 forecast indicates a weak La Niña event, which is expected to influence weather patterns across the Northern Hemisphere, particularly in North America, potentially leading to a cold reversal in winter.

• La Niña, the cold phase of the ENSO oscillation, is characterized by cooler surface waters in the tropical Pacific Ocean and is known to impact global weather systems.

• Analysis of past weak La Niña events suggests a warmer Fall across much of the U.S. and southern Canada, a 'calm before the storm' pattern, with below-normal temperatures in Alaska and the Pacific Northwest.

• The ECMWF and NMME models predict a warmer/milder Fall season across the United States, with a high-pressure system dominating, especially in the first half of the season.

• The snowfall forecast for November shows less snowfall in the northeastern and western U.S., but more snowfall in the central Rockies, Appalachians, and parts of Canada.

• The winter forecast indicates a potential for a colder winter, with a cold anomaly over much of southern Canada and the U.S., suggesting a low-pressure system over Canada and a northerly flow of colder air.

• The January 2026 forecast for Europe shows a broad high-pressure blocking pattern, suggesting a colder northerly to northeasterly flow across the continent.

https://www.severe-weather.eu/long-r...tes-canada-fa/
Citera
2025-08-22, 09:42
Medlem
Fangfaces avatar
Hoppas det blir en riktig höst i år och inte som 2024 då jag gick mina långpromenader i shorts och t-shirt in i november. Sydöstra delen av landet.

Vintern har jag inga förhoppningar om längre. Blir väl en vecka eller två med vinterväder, resten blir väl omkring 5° varmt.
Citera
2025-08-22, 10:05
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Hoppas det blir en riktig höst i år och inte som 2024 då jag gick mina långpromenader i shorts och t-shirt in i november. Sydöstra delen av landet.

Vintern har jag inga förhoppningar om längre. Blir väl en vecka eller två med vinterväder, resten blir väl omkring 5° varmt.

Sollefteå stängde skidbackarna före påsk ifjol, även om påsken var sen har det aldrig hänt förut.
Det var ju likadant i hela fjällvärlden där dom knappt kunde åka skidor på många håll.

Det dåliga vädret började redan vid juletid med regn och blåst i fjällen där mycket av snön försvann på några dagar.

Det var nog inte långt borta att även Vasaloppet skulle ställas in, men det var väl några dagar med kyla som räddade tävlingen.

Kan väl omöjligt bli en sån vinter igen hoppas jag, även om 2020/2021 var något liknande.

Sista vargavintern var väl 12-13 år sedan nu.
Citera
2025-08-22, 10:36
Medlem
448s avatar
Man tror att polarvirveln kommer var klen i vintern

Detta lägger grunden för bra vinter om det inträffar

Goggla på polarvortex 2026 t.ex

Sen kan ni följa Judah Cohens pv blogg här när vintern närmar sig

Uppdateras dock hela tiden även nu

https://published.aer.com/aoblog/aoblog.html
Citera
2025-08-22, 20:38
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Man tror att polarvirveln kommer var klen i vintern

Detta lägger grunden för bra vinter om det inträffar

Goggla på polarvortex 2026 t.ex

Sen kan ni följa Judah Cohens pv blogg här när vintern närmar sig

Uppdateras dock hela tiden även nu

https://published.aer.com/aoblog/aoblog.html

Hoppas på en klar och kall höst, utan så mycket regn.
Det kan bädda för en bra vinter.
Förra hösten hade vi också väldigt mycket regn vill jag minnas samt att November var rekordvarmt.
Sen blev ju vintern så där, framförallt efter jul och framåt.
Ifjol frös ju knappt sjöarna till is och många ställde sin skoter i Januari och gav mer eller mindre upp.
Citera
2025-08-25, 16:37
Medlem
Faronstreams avatar
https://ibb.co/yn8Xmr5r

Korrelationen mellan negativt IOD värde under hösten och efterföljande vinter, stark signal för kyla kommande vinter. Värt att nämna är att den extremt milda vintern 2019/2020 med endast 6 dagar med snötäcke hade ett väldigt positivt IOD värde under hösten.
Citera
2025-08-26, 16:38
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream

Korrelationen mellan negativt IOD värde under hösten och efterföljande vinter, stark signal för kyla kommande vinter. Värt att nämna är att den extremt milda vintern 2019/2020 med endast 6 dagar med snötäcke hade ett väldigt positivt IOD värde under hösten.

Känns som det är varannan vinter som blir snörik eller åt kallare hållet sedan 2018.
Mina släktingar kommer på besök varannan vinter, och dom lyckas alltid pricka in när vi inte har så mycket snö, 2022 var det mediokert liksom 2020 och 2024/25. Det blev ingen skidåkning vid jul dessa vintrar för mina släktingar.
2018/19, 2021/22 och 2023/24 var det mer snörikt långt in i Mars/April och en riktigt vinter.
Följer det mönstret så torde det bli en mer snörik och kall vinter denna gången.
Citera
2025-08-26, 18:41
Medlem
Citat:

Intressant! QBO är också påväg mot sin östliga fas vilket ökar sannolikheten för högtrycksblockering, SSW och kyla. Det kan säkert bli en kallare vinter i år. Men någon vargavinter tror jag inte på. Det var längesen sist. Det kommer säkert mest att regna som vanligt här vid Västkusten.
Senast redigerad av Jal16 2025-08-26 kl. 18:49.
Citera
2025-08-26, 18:42
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Känns som det är varannan vinter som blir snörik eller åt kallare hållet sedan 2018.
Mina släktingar kommer på besök varannan vinter, och dom lyckas alltid pricka in när vi inte har så mycket snö, 2022 var det mediokert liksom 2020 och 2024/25. Det blev ingen skidåkning vid jul dessa vintrar för mina släktingar.
2018/19, 2021/22 och 2023/24 var det mer snörikt långt in i Mars/April och en riktigt vinter.
Följer det mönstret så torde det bli en mer snörik och kall vinter denna gången.

Kanske, vi hade ju kalla Decembermånader från 2021-2023 sen ett avbrott förra året men då det väntas en svag La nina mot vintern tyder mycket på kall start för att sen successivt bli mildare från andra veckan av Januari men inte nödvändigtvis milt som i konstanta plusgrader. Vintern 2023-24 var bra fram till mitten av Januari sen blev det ingen riktigt stabil vinterkyla.
Citera
2025-08-26, 19:04
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Intressant! Det kan säkert bli en kallare vinter i år. Men någon vargavinter tror jag inte på. Det var längesen sist. Det kommer säkert mest att regna som vanligt här vid Västkusten

Västkusten har som standard ett maritimt klimat så förmodligen mindre snödagar än 50% av tiden likt de flesta vintrar där, inte ens vintern 2009/2010 hade mer än 67% av tiden med ett snötäcke där.

Vintern 2012/13 var perfekt utom den sega starten på våren, inga extrema avvikelser utan runt 1-2c under normalt.
Citera
2025-08-26, 19:12
Citat:
Kanske, vi hade ju kalla Decembermånader från 2021-2023 sen ett avbrott förra året men då det väntas en svag La nina mot vintern tyder mycket på kall start för att sen successivt bli mildare från andra veckan av Januari men inte nödvändigtvis milt som i konstanta plusgrader. Vintern 2023-24 var bra fram till mitten av Januari sen blev det ingen riktigt stabil vinterkyla.

Kan bli mer lik som vintern 2023 då med tidig vinter, kallt behöver dock inte betyda snö om de blir klart väder i 2-3 veckor. Men chansen att det blir snö ökar så klart. Rent generellt är det dock sällan vi har nordvindar ett helt vinterhalvår.

Det var gränsfall att vi skulle få meteorologisk höst redan igår men det landade på 11 grader i medel så det sket sig. Det tar dock inte ifrån känslan att det är höst även dagtid nu.

Just nu är det 4-5 grader kallare än förra året efter Norrlandskusten.
Medel den 23e Augusti var 8,1 grader, förra året 14.0 grader.
24e Augusti 11,6 ifjol 14,2.

Det har känts jäkligt kallt kvällstid och tidig morgon sista dagarna.

Taletsättet om Anders braskar julen slaskar är nog inte helt tagit ur luften.
Om slutet på November är kallt så ökar chansen att julen blir mild för vindarna vänder som sagt med jämna mellanrum.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-08-26 kl. 19:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in