Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-23, 18:17
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenjonsson518
Skall man drick proteindryck? Hela matvarubutiken är full i såna, eller är det bara en trend?
Det mesta är en trend. Träningskulturen har blivit helt förpestad av kommersialismen som krånglar till träning något så förbenat.

I grunden väldigt enkelt att träna för att komma i form.

Undvik paralys gm analys!
Citera
2025-08-25, 08:42
Medlem
Citat:
Skall man drick proteindryck? Hela matvarubutiken är full i såna, eller är det bara en trend?

Nej för proteindryck är skadligt (ultra processat skräp för kroppen). Ät något bra som tex ägg eller kött efter träning.
Matbutikerna säljer ju godis i massor och de säljer allt som ger hög vinst. Konstigt nog är det alltid skräp som ger bäst vinst. Allt på reklam är oftast sådant som gör oss sjuka.
De bryr sig inte om ifall någon äter sig sjuk.
Citera
2025-11-20, 16:01
Medlem
Citat:
Jag är drygt 40 och har aldrig tränat, jag har levt bra och är fullt frisk men aldrig utfört någon idrott av något slag.

Skall nu börja röra lite på mig, springa och cykla. Har köpt både löparskor och en cykel.

Jag har kört ett löppass och var tvungen börja gå efter mindre än 1 km. Hur snabbt kommer jag märka effekt? Jag vill följa med exempelvis löpargrupper eller cykelföreningen men just nu skulle jag vara en belastning för dem.
För att hålla igång kroppen under vintern, är det gymmet som gäller då eller går de flesta i ide och tar upp träningen igen på våren,

Några veckor så märker du effekt om du springer varannan dag skulle jag säga
Citera
2025-11-21, 06:24
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag var en OTROLIG slöfock, och kedjeröker och för mig gick det på fyra fem pass.

Knepet är att slå på en bra spellista, spring en låt, gå en. Nästa pass, försök två låtar spring och en gå osv.

Sen var det också tantspring som var bäst för mig. Du vet dom där kvinnorna runt 80 som springer maraton och ser ut som överkokta räkor? Spring som dom. Små snabba steg, korta steg MYCKET kortare steg än du tror.
På det sättet har du bättre koll på takten och kan hålla dig springande även när lungorna vill kräla ut ur strupen på en. Vill du kuta fortare? Snabbare takt, inte längre steg.

I slutet av rundan kan du älga på och ta ut stegen för att ta ut dig rejält.

Den stora vinsten är till stor del psykisk. Vilket behövs i början... Sen när du hittat vad som.är din perfekta steglängd så blir det enklare men tantspring i början.

Och testa att kuta där du kam vara själv i början. Där man inte börjar snegla mot andra.

Spring två till tre gånger i veckan och sätt en tidsgräns istället för en sträcka. 45 min till en timma inklusive snabb gång i början för att värma upp.

Om jag kan kan du göra det bättre tro mig
Kan rekommendera ”push it to the limit” vid löpningen och ”högt över havet” vid promenaden. Gett mig otroliga resultat.

Men visst. Hålla pulsen på en hög men anständig nivå under tid är ett bra recept.
Citera
2025-11-21, 06:25
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Det mesta är en trend. Träningskulturen har blivit helt förpestad av kommersialismen som krånglar till träning något så förbenat.

I grunden väldigt enkelt att träna för att komma i form.

Undvik paralys gm analys!
Vad menar du med paralys gm analys?
Citera
2025-11-22, 14:21
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OndskanIOssAlla
Vad menar du med paralys gm analys?
Att fastna i grubblerier om set reps redskap och muskelgrupper och periodisering hit o dit så att man knappt kommer igång.

Den typ av träning där man själv snabbast märker resultat är övningar med egen kroppsvikt där man gradvis ökar intensiteten.

Träning är i grunden väldigt enkelt
Citera
2025-11-22, 16:19
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Att fastna i grubblerier om set reps redskap och muskelgrupper och periodisering hit o dit så att man knappt kommer igång.

Den typ av träning där man själv snabbast märker resultat är övningar med egen kroppsvikt där man gradvis ökar intensiteten.

Träning är i grunden väldigt enkelt
Jo för de allra flesta är det du beskriver allt som krävs. Sen kan man diskutera om folk som ”satsar” och vill lägga mycket tid kanske kan göra det med fördel. Vad jag vet så krävs det lite mer finkalibrering ju längre man tränat
Citera
2025-11-22, 17:18
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Kan rekommendera ”push it to the limit” vid löpningen och ”högt över havet” vid promenaden. Gett mig otroliga resultat.

Jag kör på "push it to the limit" i nightcore-version till 800 m intervaller.
Citera
2025-11-22, 17:51
Medlem
Släpp tanken på löpargrupper och liknande och träna för din egen skull. Och omvärdera vad du anser är effekt.
Citera
2025-11-22, 18:16
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Jo för de allra flesta är det du beskriver allt som krävs. Sen kan man diskutera om folk som ”satsar” och vill lägga mycket tid kanske kan göra det med fördel. Vad jag vet så krävs det lite mer finkalibrering ju längre man tränat
Visst, men det förefaller inte vara det som trådskaparen frågade efter. Den som t ex satsat på långlopp under flera säsonger kan naturligtvis sitta ner med sin träningsdagbok och som du säger finkalibrera sin planering
Citera
2025-11-23, 07:54
Medlem
Diablo1118s avatar
Har inte läst riktigt allt men jag är numera en erfaren löpare men började sent.

1. Vad har du för mål med löpningen. Var ärlig och ett svårt mål är att kombinera viktnedgång och samtidigt hård träning för att bli bättre. Det är lätt det spårar ur. Det kan också ge fantastiska snabba resultat men leder till sist till ohälsa, skador och sämre mående. (Talar av stor erfarenhet men vill inte prata eller fördjupa det mer kring det just nu)

2. Konditionen blir rätt snabbt bättre men är man lite äldre så är det kroppen som är begränsningen som man behöver jobba mer långsiktigt med. Styrka med fokus på att undvika vanliga skador är viktigt att starta tidigt med och betydligt mer än vad man vill.

3. Sömn är viktigt för återhämtning.

4. Börja inte för intensivt och lyssna på kroppen. Undvik intervaller innan du fått en liten grundträning först. Kör de flesta pass i snacktempo. Håll ditt tempo inte andras. Var försiktig med att jämföra dig med andra. Strava är kul men kan lätt bli ett problem.

Kan för övrigt säga att jag inte själv följt detta alls utan i stort sett gjort tvärt om. Vilket nu är ett stort problem som jag måste ta tag i.
Citera
2025-11-23, 10:52
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Har inte läst riktigt allt men jag är numera en erfaren löpare men började sent.

1. Vad har du för mål med löpningen. Var ärlig och ett svårt mål är att kombinera viktnedgång och samtidigt hård träning för att bli bättre. Det är lätt det spårar ur. Det kan också ge fantastiska snabba resultat men leder till sist till ohälsa, skador och sämre mående. (Talar av stor erfarenhet men vill inte prata eller fördjupa det mer kring det just nu)

2. Konditionen blir rätt snabbt bättre men är man lite äldre så är det kroppen som är begränsningen som man behöver jobba mer långsiktigt med. Styrka med fokus på att undvika vanliga skador är viktigt att starta tidigt med och betydligt mer än vad man vill.

3. Sömn är viktigt för återhämtning.

4. Börja inte för intensivt och lyssna på kroppen. Undvik intervaller innan du fått en liten grundträning först. Kör de flesta pass i snacktempo. Håll ditt tempo inte andras. Var försiktig med att jämföra dig med andra. Strava är kul men kan lätt bli ett problem.

Kan för övrigt säga att jag inte själv följt detta alls utan i stort sett gjort tvärt om. Vilket nu är ett stort problem som jag måste ta tag i.
Goda råd detta. Kan tillägga att gången - promenaderna, är grunden för löpning. För den otränade är det lämpligt att enbart promenera några veckor innan man börjar jogga och sen springa. Håller man ett bra tempo och hittar backar under promenaden är det bra.

Det förrädiska är att flåset förbättras snabbt för de flesta och då blir man så entusiastisk att man satsar hårdare alldeles för tidigt. Men leder, ligament, benhinnor etc tar mycket längre tid att anpassa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in