Citat:
Ursprungligen postat av
Diablo1118
Har inte läst riktigt allt men jag är numera en erfaren löpare men började sent.
1. Vad har du för mål med löpningen. Var ärlig och ett svårt mål är att kombinera viktnedgång och samtidigt hård träning för att bli bättre. Det är lätt det spårar ur. Det kan också ge fantastiska snabba resultat men leder till sist till ohälsa, skador och sämre mående. (Talar av stor erfarenhet men vill inte prata eller fördjupa det mer kring det just nu)
2. Konditionen blir rätt snabbt bättre men är man lite äldre så är det kroppen som är begränsningen som man behöver jobba mer långsiktigt med. Styrka med fokus på att undvika vanliga skador är viktigt att starta tidigt med och betydligt mer än vad man vill.
3. Sömn är viktigt för återhämtning.
4. Börja inte för intensivt och lyssna på kroppen. Undvik intervaller innan du fått en liten grundträning först. Kör de flesta pass i snacktempo. Håll ditt tempo inte andras. Var försiktig med att jämföra dig med andra. Strava är kul men kan lätt bli ett problem.
Kan för övrigt säga att jag inte själv följt detta alls utan i stort sett gjort tvärt om. Vilket nu är ett stort problem som jag måste ta tag i.
Goda råd detta. Kan tillägga att gången - promenaderna, är grunden för löpning. För den otränade är det lämpligt att enbart promenera några veckor innan man börjar jogga och sen springa. Håller man ett bra tempo och hittar backar under promenaden är det bra.
Det förrädiska är att flåset förbättras snabbt för de flesta och då blir man så entusiastisk att man satsar hårdare alldeles för tidigt. Men leder, ligament, benhinnor etc tar mycket längre tid att anpassa sig.