Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-18, 19:02
Medlem
Kottkompotts avatar
Simning tycker jag att man ser resultat av rätt fort.

Simmade över en sjö för första gången i somras, visserligen en ganska liten sjö så det var kanske 400 meter mellan stränderna, men har aldrig simmat den längden förut. Men efter tur och retur plus lite skojbadande så hade jag avsevärt bättre naturlig hållning i axlar och nacke några dagar.
Bara det gjorde mycket för självförtroendet.

Dock är det avsevärt roligare att simma i sjö än på badhus. Dels känslan av att "nu får jag fixa det här, annars drunknar jag" ger en del motivation, plus att det är naturskönt.
Men jag blir så stressad av att hela tiden bli omsimmad av gamla tanter på badhuset också.
Senast redigerad av Kottkompott 2025-08-18 kl. 19:05.
Citera
2025-08-18, 19:24
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Kör korta intervall i backe. Fruktansvärt jobbigt och fruktansvärt effektivt för konditionen. Samt sliter inte så hårt på leder och ligament innan du byggt upp styrka.
Träna inte samma sak varje dag. Promenera mycket.

Smärta är lathet som lämnar kroppen, som min vän maratonlöparen brukar säga.

Intervall i backe är bra för konditionen men han inte på den nivån än. Han behöver åtminstone 3 månader med att bygga upp löpargrund först.

Han kan dryga ut löpträningen med cykling eller dylikt.
Citera
2025-08-18, 21:00
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Jobba succesivt, små kliv i taget dag för dag. Gå inte ut för hårt. Kontinuitet är i slutändan nyckeln till all form av träning. Även kommer du behöva sköta kosten iaf 5 dagar i veckan. Skippa sockret och få i dig bra med protein så ska du snart se att du blir starkare för varje vecka som passerar. Men förvänta dig inga underverk på några veckor. Att komma i bra form kan ta flera månader. Disciplin i kombo med kontinuitet så är du som en ny människa ett år senare.
Citera
2025-08-18, 23:09
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenjonsson518
Jag är drygt 40 och har aldrig tränat, jag har levt bra och är fullt frisk men aldrig utfört någon idrott av något slag.

Skall nu börja röra lite på mig, springa och cykla. Har köpt både löparskor och en cykel.

Jag har kört ett löppass och var tvungen börja gå efter mindre än 1 km. Hur snabbt kommer jag märka effekt? Jag vill följa med exempelvis löpargrupper eller cykelföreningen men just nu skulle jag vara en belastning för dem.
För att hålla igång kroppen under vintern, är det gymmet som gäller då eller går de flesta i ide och tar upp träningen igen på våren,
Du kan prova följande upplägg:

Första veckan (v. 1) så springer du totalt sett 1 km.
Andra veckan springer du totalt 2 km (uppdelat på hur många pass du vill)
Och så vidare. Vecka 52 kommer du således att totalt springa 52 km.
Följer du detta upplägg så kommer du om ett år med lätthet springa 15 km utan att bli trött.

För enkelheten skull kan du ju vänta med detta upplägg till vecka 1 2026, så är det lätt att hålla koll på hur många kilometer du ska springa respektive vecka (= veckonumret). Eller så drar du igång nu och håller koll på annat sätt.
Citera
2025-08-19, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Simning tycker jag att man ser resultat av rätt fort.

Simmade över en sjö för första gången i somras, visserligen en ganska liten sjö så det var kanske 400 meter mellan stränderna, men har aldrig simmat den längden förut. Men efter tur och retur plus lite skojbadande så hade jag avsevärt bättre naturlig hållning i axlar och nacke några dagar.
Bara det gjorde mycket för självförtroendet.

Dock är det avsevärt roligare att simma i sjö än på badhus. Dels känslan av att "nu får jag fixa det här, annars drunknar jag" ger en del motivation, plus att det är naturskönt.
Men jag blir så stressad av att hela tiden bli omsimmad av gamla tanter på badhuset också.
Väldigt kort säsong för simning utomhus.
Citera
2025-08-19, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Är din fråga hur snabbt det går att få upp flåset ?
Det går skitsnabbt.
2 Månader och du ska kunna springa obehindrat 3-5 km (Med mycket ack och stön)
Ta det för fan vackert i början när du aldrig utfört en idrott i dit liv.

Du kanske skulle börja snabbpromennera dina 3-5 kilometer i början eller snabbcykla 10km för att vara på den säkra sidan.

För kondition
Så på två månader bör jag se skillnad alltså?
Citera
2025-08-20, 12:30
Medlem
Citat:
Så på två månader bör jag se skillnad alltså?

"Bör" är väl ett ganska felanvänt ord i sammanhanget. Snarare kan du tänka såhär: om du från och med idag joggar enligt rekommendation för din utgångspunkt och gör så hela livet (vilket du bör då kroppen är gjord för ett minimum för att må bra). Tror du då att du inte kommer märka skillnad?
Citera
2025-08-20, 17:52
Medlem
Robotrons avatar
Citat:
Jag är drygt 40 och har aldrig tränat, jag har levt bra och är fullt frisk men aldrig utfört någon idrott av något slag.

Skall nu börja röra lite på mig, springa och cykla. Har köpt både löparskor och en cykel.

Jag har kört ett löppass och var tvungen börja gå efter mindre än 1 km. Hur snabbt kommer jag märka effekt? Jag vill följa med exempelvis löpargrupper eller cykelföreningen men just nu skulle jag vara en belastning för dem.
För att hålla igång kroppen under vintern, är det gymmet som gäller då eller går de flesta i ide och tar upp träningen igen på våren,

Kan man inte jogga en kilometer utan att behöva gå är konditionen väldigt dålig. Men du kanske tog i för mycket?

Du kommer se snabba resultat om du börjar röra på dig. Varannan dag kan du gå ut och köra 30 min, gå 3 min, jogga 3 min. Efter några veckor kommer du märka att du kan jogga allt fler minuter och gå mindre. När du klarar 3-4 x 30 min på en vecka kan du börja fundera på att förlänga passen eller fortsätta så.

Ta det lugnt. När man har så risig kondition får du utveckling av att bara röra på dig. Men kom ihåg att träningen alltid ska vara progressiv.

Glöm inte styrketräningen. Kör 2-3 pass i veckan med helkroppsövningar. Bänk, knäböj, mark och press räcker långt. Lyft progressivt och tungt.
Citera
2025-08-22, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robotron
Kan man inte jogga en kilometer utan att behöva gå är konditionen väldigt dålig. Men du kanske tog i för mycket?

Du kommer se snabba resultat om du börjar röra på dig. Varannan dag kan du gå ut och köra 30 min, gå 3 min, jogga 3 min. Efter några veckor kommer du märka att du kan jogga allt fler minuter och gå mindre. När du klarar 3-4 x 30 min på en vecka kan du börja fundera på att förlänga passen eller fortsätta så.

Ta det lugnt. När man har så risig kondition får du utveckling av att bara röra på dig. Men kom ihåg att träningen alltid ska vara progressiv.

Glöm inte styrketräningen. Kör 2-3 pass i veckan med helkroppsövningar. Bänk, knäböj, mark och press räcker långt. Lyft progressivt och tungt.
Ja konditionen är väldigt dålig.
Citera
2025-08-22, 20:53
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Hur snabbt skall man öka på. Om jag springer 2 km en gång, skall jag öka med typ 500m varje gång eller skall jag köra samma distans och försöka förbättra tiden? Eller en kombination av båda?

Finns det någon mer träning som är bra att kombinera med cykel/löpning?
Promenader i början. I bra tempo, gärna backar så förbättras flåset. Efter ett par veckor fortsätt med kombinera jogg promenader under samma pass.
Flåset förbättras snabbt men ta det lugnt med att öka sträckor och tempo. Detta eftersom leder muskler och ligament behöver mer tid att anpassa sig.
Kombinera med att köra gympapass. Varianter av knäböj armhävningar etc. Det är tidseefektivt och förbättrar styrka o rörlighet.
Citera
2025-08-23, 09:04
Medlem
Skall man drick proteindryck? Hela matvarubutiken är full i såna, eller är det bara en trend?
Citera
2025-08-23, 09:10
Medlem
Robotrons avatar
Citat:
Skall man drick proteindryck? Hela matvarubutiken är full i såna, eller är det bara en trend?

Vill du gå ner i vikt: Styrketräna är prio 1. Därtill ett högt proteinintag. Gärna över 2 gram per kg kroppsvikt. För många är det både svårt och opraktiskt att få i sig så mycket via maten. Då är det både smidigt och billigt med proteinpulver. Om du äter mycket protein och styrketränar vid viktnedgång bevaras mer muskelmassa.

För lågintensiv konditionsträning kvittar väl kosten. För mer högintensiv behöver du få i dig kolhydrater för att kunna prestera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in