Citat:
Ursprungligen postat av
svenjonsson518
Jag är drygt 40 och har aldrig tränat, jag har levt bra och är fullt frisk men aldrig utfört någon idrott av något slag.
Skall nu börja röra lite på mig, springa och cykla. Har köpt både löparskor och en cykel.
Jag har kört ett löppass och var tvungen börja gå efter mindre än 1 km. Hur snabbt kommer jag märka effekt? Jag vill följa med exempelvis löpargrupper eller cykelföreningen men just nu skulle jag vara en belastning för dem.
För att hålla igång kroppen under vintern, är det gymmet som gäller då eller går de flesta i ide och tar upp träningen igen på våren,
Kan man inte jogga en kilometer utan att behöva gå är konditionen väldigt dålig. Men du kanske tog i för mycket?
Du kommer se snabba resultat om du börjar röra på dig. Varannan dag kan du gå ut och köra 30 min, gå 3 min, jogga 3 min. Efter några veckor kommer du märka att du kan jogga allt fler minuter och gå mindre. När du klarar 3-4 x 30 min på en vecka kan du börja fundera på att förlänga passen eller fortsätta så.
Ta det lugnt. När man har så risig kondition får du utveckling av att bara röra på dig. Men kom ihåg att träningen alltid ska vara progressiv.
Glöm inte styrketräningen. Kör 2-3 pass i veckan med helkroppsövningar. Bänk, knäböj, mark och press räcker långt. Lyft progressivt och tungt.