• 1
  • 2
2025-08-17, 18:58
Medlem
Jag var nyligen i djungeln där. En från byn på 600 pers hade dött av en liten Jararaca (finns olika typer över kontinenten) för några år sedan. Även en annan i byn hade hans far tidigare dött från ormbett.

Sen gör man en enkel googling och den säger att endast typ 130 dör i hela Brasilien per år. Det dör nästan 300 gånger så många i trafiken.

Så jämför jag med Nigeria, som jag aldrig besökt, men gärna skulle. Aningen fler människor, men 1400 dör av orm per år där. Det är enligt sökning mer än en fjärdedel av de som dödas i trafiken.

Detta låter mycket skumt tycker jag. Dels att så få dör av orm i Brasilien och dels att ration orm vs trafik är en faktor 80 mot Nigeria.

Kan det stämma? Snacka mest orm, kanske lite om andra läbbiga kryp, men inte så mycket kultur och trafik med tanke på forumvalet.
Citera
2025-08-17, 19:16
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Det finns en hel del svarta mambor i sydafrika som kan döda människor men den läskigaste är Gabonhuggorm.
För några år sedan var det en tjej iUSA som importerade en sådan och naturligtvis blrv hon biten, giftet gör att blodet förtunnas vilket gör att man börjar blöda rejält på samma sätt som Ebola.
Tjejen som blev biten struntade i att ringa efter en ambulans eftersom hon bara hade 10-20 minuter på sig innan hon förblödde och en ambulans skulle aldrig hinna dit, dessutom är ormen förbjuden så det finns inget motgift utanför afrika då det aldrig behövts.

Hennes kåk var helt nerkladdad av blod när hon hittades.
Sedan är det viktiga inte hur giftig ormen är utan hur aggressiva dom är, finns väldigt giftiga ormar som aldrig dödat en enda människa därför att dom är rädda för djur större än dom själva.
Citera
2025-08-17, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Jag var nyligen i djungeln där. En från byn på 600 pers hade dött av en liten Jararaca (finns olika typer över kontinenten) för några år sedan. Även en annan i byn hade hans far tidigare dött från ormbett.

Sen gör man en enkel googling och den säger att endast typ 130 dör i hela Brasilien per år. Det dör nästan 300 gånger så många i trafiken.

Så jämför jag med Nigeria, som jag aldrig besökt, men gärna skulle. Aningen fler människor, men 1400 dör av orm per år där. Det är enligt sökning mer än en fjärdedel av de som dödas i trafiken.

Detta låter mycket skumt tycker jag. Dels att så få dör av orm i Brasilien och dels att ration orm vs trafik är en faktor 80 mot Nigeria.

Kan det stämma? Snacka mest orm, kanske lite om andra läbbiga kryp, men inte så mycket kultur och trafik med tanke på forumvalet.

Om Sverige hade en lika stor befolkning som Brasilien så skulle det dö ca 5 personer av huggormsbett varje år. Alltså 20-25 gånger färre än i Brasilien. Men det säger inget om huggormens giftighet. Dels finns det ENORMT mycket serum mot huggormsgift i Sverige. Du får vård så gott som omedelbart om du bara upptäcker bättet, medans förgiftningsmaximum inträffar efter 2-3 dygn.
Alltså finns det en väldigt stor skillnad mellan länderna vad gäller överlevnad. Detta eftersom ...
... det är relativt få som vistas i naturen på ett sätt som utsätter dem för risk för huggormsbett (lantarbetare åker i traktor, de traskar inte till fots på åkrarna i Sverige, och samma gäller boskapsskötsel). Vanliga svenskar är faktiskt ganska lite ute i naturen, och om dom är det så går dom på stigar. Huggormen försvinner långt innan du hinner fram. (Värre är det med hundar, som INTE går på stigen och inte skapar samma vibrationer i marken).

Dessutom är huggormen bara aktiv 7-9 månader om året, lite beroende på trakt o klimat.

Om Sverige hade en lika stor befolkning som Brasilien skulle däremot ca 4500 personer dödas i trafiken. Alltså en faktor 1000 så många som dör av huggormsbett.

Ormar är nog ungefär lika farliga i Brasilien som i Sverige. Det vill säga: Ganska ofarliga.
Citera
2025-08-17, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Det finns en hel del svarta mambor i sydafrika som kan döda människor men den läskigaste är Gabonhuggorm.
För några år sedan var det en tjej iUSA som importerade en sådan och naturligtvis blrv hon biten, giftet gör att blodet förtunnas vilket gör att man börjar blöda rejält på samma sätt som Ebola.
Tjejen som blev biten struntade i att ringa efter en ambulans eftersom hon bara hade 10-20 minuter på sig innan hon förblödde och en ambulans skulle aldrig hinna dit, dessutom är ormen förbjuden så det finns inget motgift utanför afrika då det aldrig behövts.

Hennes kåk var helt nerkladdad av blod när hon hittades.
Sedan är det viktiga inte hur giftig ormen är utan hur aggressiva dom är, finns väldigt giftiga ormar som aldrig dödat en enda människa därför att dom är rädda för djur större än dom själva.
Var en meterlång mycket smal röd orm på natten som gick till attack mot mig en gång. Jag var på toppen av en backe på en dålig lerväg med mobilens lampa. Den slingrande framför mig, typ 1,5 m ifrån. Sedan stannade den nästan tre meter från mig. Jag stod still och lös på den och efter typ bara fem sekunder så kastade den sig emot mig i full fart. Jag hann bara börja ta några steg bakåt, vilket inte hade räckt för att komma undan. Som tur är drog den iväg åt sidan när den var en halvmeter från min sko. Tror kanske det var en sån typ som gör sådana skrämselutfall?

Tror det var en cobra cipó som man svettas blod av och är lite dödlig. Är det så med den Gabonhuggisen också?
Citera
2025-08-17, 19:33
Medlem
glockenreins avatar
Trafiken i Nigeria kanske inte är så bra? Var i Sydafrika var du? Där jag var i Kapstaden tror jag inte att det fanns så många ormar.
Citera
2025-08-17, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
...

Ormar är nog ungefär lika farliga i Brasilien som i Sverige. Det vill säga: Ganska ofarliga.
Ja, fast knatar man runt på stigar uppåt två timmar i djungeln per dag som jag gjorde så är det bra att vara uppmärksam ändå. Såg ungefär en per vecka i snitt, endast en som jag såg två av samma art.

Tredje dagen på en kvällspromenad i mörkret så gick jag en meter efter min vän som är därifrån. Jag hade lampa, inte han. Så trampar han rakt på en ihoprullad på stigen. En meter och grov orm. Jäklar vad rädd jag blev, men det var bara en anaconda som tur var.
Citera
2025-08-17, 19:44
Medlem
Går inte att jämföra Sydafrika och Brasilien, finns väldigt avlägsna platser i Brasilien där ett infekterat sår mer eller mindre innebär en långsam död. I Sydafrika finns motgift tillgängligt även på avlägsna platser.

Tyckte inte de få ormar jag såg var särskilt skrämmande i Sydafrika däremot fanns det en nilvaran som hade psykos och gick till attack mot en snubbe, läskigare att bli klöst och biten av en sådant kräldjur och åka på blodförgiftning än biten av en orm.
Citera
2025-08-17, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Går inte att jämföra Sydafrika och Brasilien, finns väldigt avlägsna platser i Brasilien där ett infekterat sår mer eller mindre innebär en långsam död. I Sydafrika finns motgift tillgängligt även på avlägsna platser.

Tyckte inte de få ormar jag såg var särskilt skrämmande i Sydafrika däremot fanns det en nilvaran som hade psykos och gick till attack mot en snubbe, läskigare att bli klöst och biten av en sådant kräldjur och åka på blodförgiftning än biten av en orm.
Ja, kan jag hålla med om kanske.

Det här var min mardröm:

https://www.google.com/url?sa=t&sour...Kf9YSAy4RWvnpa

Nu var min jämförelse med Nigeria, men berätta era erfarenheter!

Edit: länken till gifen fungerar dåligt, menar han afrikanen som halkar och sätter sig på ormen.
Citera
2025-08-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ja, kan jag hålla med om kanske.

Det här var min mardröm:

https://www.google.com/url?sa=t&sour...Kf9YSAy4RWvnpa

Edit: länken till gifen fungerar dåligt, menar han afrikanen som halkar och sätter sig på ormen.

Har ingen direkt mardröm, men var i Kambodja många år sedan, jag med familj hade stannat för att äta lite mat då hördes ett jävla liv utanför och 10 kvinnor som stod och stampa på en gigantisk tusenfoting, som tydligen ska vara väldigt giftig. Det var intressant att kvinnorna rusade dit och männen stod med öl i handen och flina Sedan dess har jag haft lite svårt med tusenfotingar de framställde det som att man dör på plats om man blir biten vilket nu i efterhand inte låter särskilt troligt.
Citera
2025-08-18, 04:57
Medlem
Ördögs avatar
Citat:

Intressant ämne, även om det inte är riktigt klart vilket lands ormar och ormbettsdödlighet det i första hand borde snackas om. I trådrubriken talas om Sydafrika, i ditt startinlägg frågas om Nigeria. Och så nämner du jararaca, som i regel avser lansorm. En sydamerikansk art, alltså.

I Sydafrika verkar 10-12 människor om året dö av ormbett.
https://www.africansnakebiteinstitut...te-statistics/

Under the fiscal year 2023-24 rapporterades två dödsfall.
https://www.news24.com/balancing-the...ruths-20241019
Senast redigerad av Ördög 2025-08-18 kl. 05:12.
Citera
2025-08-18, 11:48
Medlem
Klas-Vegass avatar
I negeria bor 232,7 millioner enligt nätet. Enorm befolkning.
Citera
2025-08-18, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
I negeria bor 232,7 millioner enligt nätet. Enorm befolkning.
Japp, men ändå tio gånger högre dödlighet per capita än Brasilien. Någon idé varför?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in