Citat:
Ursprungligen postat av
Andreas-yi
Jag var nyligen i djungeln där. En från byn på 600 pers hade dött av en liten Jararaca (finns olika typer över kontinenten) för några år sedan. Även en annan i byn hade hans far tidigare dött från ormbett.
Sen gör man en enkel googling och den säger att endast typ 130 dör i hela Brasilien per år. Det dör nästan 300 gånger så många i trafiken.
Så jämför jag med Nigeria, som jag aldrig besökt, men gärna skulle. Aningen fler människor, men 1400 dör av orm per år där. Det är enligt sökning mer än en fjärdedel av de som dödas i trafiken.
Detta låter mycket skumt tycker jag. Dels att så få dör av orm i Brasilien och dels att ration orm vs trafik är en faktor 80 mot Nigeria.
Kan det stämma? Snacka mest orm, kanske lite om andra läbbiga kryp, men inte så mycket kultur och trafik med tanke på forumvalet.
Om Sverige hade en lika stor befolkning som Brasilien så skulle det dö ca 5 personer av huggormsbett varje år. Alltså 20-25 gånger färre än i Brasilien. Men det säger inget om huggormens giftighet. Dels finns det ENORMT mycket serum mot huggormsgift i Sverige. Du får vård så gott som omedelbart om du bara upptäcker bättet, medans förgiftningsmaximum inträffar efter 2-3 dygn.
Alltså finns det en väldigt stor skillnad mellan länderna vad gäller överlevnad. Detta eftersom ...
... det är relativt få som vistas i naturen på ett sätt som utsätter dem för risk för huggormsbett (lantarbetare åker i traktor, de traskar inte till fots på åkrarna i Sverige, och samma gäller boskapsskötsel). Vanliga svenskar är faktiskt ganska lite ute i naturen, och om dom är det så går dom på stigar. Huggormen försvinner långt innan du hinner fram. (Värre är det med hundar, som INTE går på stigen och inte skapar samma vibrationer i marken).
Dessutom är huggormen bara aktiv 7-9 månader om året, lite beroende på trakt o klimat.
Om Sverige hade en lika stor befolkning som Brasilien skulle däremot ca 4500 personer dödas i trafiken. Alltså en faktor 1000 så många som dör av huggormsbett.
Ormar är nog ungefär lika farliga i Brasilien som i Sverige. Det vill säga: Ganska ofarliga.