2025-08-18, 18:05
Medlem
Adelsdams avatar
Är det sydafrikanska eller brasilianska ormar frågan gäller?
Citera
2025-08-18, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Är det sydafrikanska eller brasilianska ormar frågan gäller?
Lol, jag hade inte sett att rubriken var fel förrän nu. Skyller på autokorrekt. Du kan utgå från ormarnas orm, den i Eden (=det välvattnade landet).
Citera
2025-08-19, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Det finns en hel del svarta mambor i sydafrika som kan döda människor men den läskigaste är Gabonhuggorm.
För några år sedan var det en tjej iUSA som importerade en sådan och naturligtvis blrv hon biten, giftet gör att blodet förtunnas vilket gör att man börjar blöda rejält på samma sätt som Ebola.
Tjejen som blev biten struntade i att ringa efter en ambulans eftersom hon bara hade 10-20 minuter på sig innan hon förblödde och en ambulans skulle aldrig hinna dit, dessutom är ormen förbjuden så det finns inget motgift utanför afrika då det aldrig behövts.

Hennes kåk var helt nerkladdad av blod när hon hittades.
Sedan är det viktiga inte hur giftig ormen är utan hur aggressiva dom är, finns väldigt giftiga ormar som aldrig dödat en enda människa därför att dom är rädda för djur större än dom själva.

Detta har du hittat och copy-pastat från nätet, eller hur?

Ormgifter fungerar inte så att du "exploderar" av blod från dina blodkärl! Möjligen kan du dö av inre blödningar, som dock inte täcker din lägenhet med blod!

Dumskäms!
Citera
2025-08-19, 02:22
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Det finns en hel del svarta mambor i sydafrika som kan döda människor men den läskigaste är Gabonhuggorm.
För några år sedan var det en tjej iUSA som importerade en sådan och naturligtvis blrv hon biten, giftet gör att blodet förtunnas vilket gör att man börjar blöda rejält på samma sätt som Ebola.
Tjejen som blev biten struntade i att ringa efter en ambulans eftersom hon bara hade 10-20 minuter på sig innan hon förblödde och en ambulans skulle aldrig hinna dit, dessutom är ormen förbjuden så det finns inget motgift utanför afrika då det aldrig behövts.

Hennes kåk var helt nerkladdad av blod när hon hittades.
Sedan är det viktiga inte hur giftig ormen är utan hur aggressiva dom är, finns väldigt giftiga ormar som aldrig dödat en enda människa därför att dom är rädda för djur större än dom själva.

Åfan, den sorten är ju så jäkla obehaglig redan så som den ser ut, jag visste inte att de även var såna dödsormar också. För några år sedan var jag på ett tropikarium och såg en sån. De är experter på kamouflage och terrariet var inrett i samma stuk som deras normala miljö. Först såg det tomt ut, och vi trodde att ormen låg gömd någonstans bakom någon sten, men jag fick en gnagande känsla av att något inte stämde när jag märkte att det var ett upprepande geometriskt mönster i löven och då insåg jag att den maffiga jäkla ormen låg där mitt framför ögonen på mig utan att jag hade sett den.

edit: Fast de verkar vara ganska avslappnade ormar ändå.

Citat:
Bites from this species are extremely rare because these snakes are seldom aggressive and their range is mostly confined to rainforest areas.[4] Since they are sluggish and unwilling to move even when approached, the humans they bite are usually those accidentally stepping on them. However, not all of the cases of persons stepping on this species of snake results in the person getting bitten.[23] When a bite does occur, it should always be considered a serious medical emergency. Even an average bite from an average-sized specimen is potentially fatal.[4] Antivenom should be administered as soon as possible to save the affected limb or indeed the victim's life.[18]

https://en.wikipedia.org/wiki/Gaboon_viper#Venom
Senast redigerad av anomalign 2025-08-19 kl. 02:26.
Citera
2025-08-19, 03:08
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Lol, jag hade inte sett att rubriken var fel förrän nu. Skyller på autokorrekt. Du kan utgå från ormarnas orm, den i Eden (=det välvattnade landet).
'Såg inte rubriken....' samma uppmärksamhet som en tegelsten.
Citera
2025-08-19, 18:15
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Trådtiteln korrigerad till rätt kontinent.

/Mod
Citera
2025-08-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
'Såg inte rubriken....' samma uppmärksamhet som en tegelsten.
Nej, jag har lite mer!

Sen det här att man kan dö av en som är stor som en halv mask. Baby ormarna kan inte kontrollera mängden venom som jag förstått det och trycker ut allt de har.

Den minsta som jag sett var knappa tjugo centimeter, dvs som en vanlig mask. Inte grövre heller, jag vet inte vilken sort heller så kanske 20% chans att den var dödlig.

Jag hade nästan alltid skor pga lite ormförsvar, men jag var ganska ny i djungeln när jag mötte denna maskstora orm. Så kunde inte låta bli att dutta på den med skosulan. Den högg mot skon och drog iväg, kändes ofarligt, men kanske kunde den ha lyckats slingra sig upp för skon och hugga mig?
Citera
2025-08-20, 17:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Jag var nyligen i djungeln där. En från byn på 600 pers hade dött av en liten Jararaca (finns olika typer över kontinenten) för några år sedan. Även en annan i byn hade hans far tidigare dött från ormbett.

Sen gör man en enkel googling och den säger att endast typ 130 dör i hela Brasilien per år. Det dör nästan 300 gånger så många i trafiken.

Så jämför jag med Nigeria, som jag aldrig besökt, men gärna skulle. Aningen fler människor, men 1400 dör av orm per år där. Det är enligt sökning mer än en fjärdedel av de som dödas i trafiken.

Detta låter mycket skumt tycker jag. Dels att så få dör av orm i Brasilien och dels att ration orm vs trafik är en faktor 80 mot Nigeria.

Kan det stämma? Snacka mest orm, kanske lite om andra läbbiga kryp, men inte så mycket kultur och trafik med tanke på forumvalet.

Ja, det dör betydligt färre individer per capita av ormbett i Sydamerika än i Afrika.

Man kan spekulera om orsaker.

I allmänhet kan sägas att vad som avgör saken är hur vanliga giftiga arter med aggressivt och icke undvikande beteende och som samtidigt söker sig till människan är i kombination med kulturella sedvänjor, användande av skyddskläder inom jordbruk och allmän tillgång till sjukvård och serum. Även typ av gifter är relevant.

Tillgång och tilltro till modern sjukvård och serum är betydligt sämre i Afrika än i stora delar av Sydamerika. I Sydamerika används mer rejäla skor osv i jordbruket. Afrika verkar ha fler arter med kombinationen dödligt gift, ej undvikande/aggressivt beteende och som samtidigt söker sig till människan. Afrikanska giftiga ormar som drabbar människor verkar dessutom ha mer snabbverkande gifter, samtidigt som tid innan effektiv behandling sätts in är längre än i Sydamerika.

Troligen är det en kombinationen av olika sådana faktorer som förklarar skillnaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in