Citat:
Ursprungligen postat av
Andreas-yi
Jag var nyligen i djungeln där. En från byn på 600 pers hade dött av en liten Jararaca (finns olika typer över kontinenten) för några år sedan. Även en annan i byn hade hans far tidigare dött från ormbett.
Sen gör man en enkel googling och den säger att endast typ 130 dör i hela Brasilien per år. Det dör nästan 300 gånger så många i trafiken.
Så jämför jag med Nigeria, som jag aldrig besökt, men gärna skulle. Aningen fler människor, men 1400 dör av orm per år där. Det är enligt sökning mer än en fjärdedel av de som dödas i trafiken.
Detta låter mycket skumt tycker jag. Dels att så få dör av orm i Brasilien och dels att ration orm vs trafik är en faktor 80 mot Nigeria.
Kan det stämma? Snacka mest orm, kanske lite om andra läbbiga kryp, men inte så mycket kultur och trafik med tanke på forumvalet.
Ja, det dör betydligt färre individer per capita av ormbett i Sydamerika än i Afrika.
Man kan spekulera om orsaker.
I allmänhet kan sägas att vad som avgör saken är hur vanliga giftiga arter med aggressivt och icke undvikande beteende och som samtidigt söker sig till människan är i kombination med kulturella sedvänjor, användande av skyddskläder inom jordbruk och allmän tillgång till sjukvård och serum. Även typ av gifter är relevant.
Tillgång och tilltro till modern sjukvård och serum är betydligt sämre i Afrika än i stora delar av Sydamerika. I Sydamerika används mer rejäla skor osv i jordbruket. Afrika verkar ha fler arter med kombinationen dödligt gift, ej undvikande/aggressivt beteende och som samtidigt söker sig till människan. Afrikanska giftiga ormar som drabbar människor verkar dessutom ha mer snabbverkande gifter, samtidigt som tid innan effektiv behandling sätts in är längre än i Sydamerika.
Troligen är det en kombinationen av olika sådana faktorer som förklarar skillnaden.