• 1
  • 2
2025-08-16, 18:47
Avstängd
HeyItsJimmys avatar
När jag gick i högstadiet kom RFSU på besök till min skola för att föreläsa om sex och dela ut kondomer. Vad jag minns hade kvinnan som föreläste en väldigt liberal syn på sex och menade att det kunde vara bra att ha flera olika sexpartners för att ”utforska sin sexualitet”. Hon nämnde ingenting om vikten av att inte göra något man inte kände sig bekväm med, hur killar och tjejer generellt sett har olika syn på sex, hur viktigt det är att sex ska vara en bra upplevelse för båda eller att det vanligtvis är en dålig idé att kombinera alkohol med sex. Hon tycktes också se på sex som något som skulle vara helt frikopplat från kärlek.

Åren sedan dess har jag tagit del av omfattande kritik mot RFSUs verksamhet då många menar att organisationen försöker indoktrinera ungdomar i en extrem ideologi snarare än upplysa dem om hur man har bra och säkert sex. Jag undrar därför följande:

Vad har ni för erfarenhet av RFSU? Har den verksamhet som organisationen bedriver verkligen bra inflytande på våra ungdomar? Är det rimligt att RFSU fortsätter erhålla statliga bidrag? Och hur tycker ni att sexualundervisningen bör läggas upp i svenska skolor?
Senast redigerad av HeyItsJimmy 2025-08-16 kl. 18:52.
Citera
2025-08-16, 18:55
Medlem
Adelsdams avatar
Om man funderar över vilken typ av människor som engagerar sig i RFSU för att föreläsa för ungdomar finns det nog någon form av önskan att sprida sina egna uppfattningar vidare. Sexualupplysning är viktigt men det är även vikten av ansvarstagande och personlig moral.
Citera
2025-08-16, 18:59
Avstängd
glockenreins avatar
Min uppfattning är att RFSU är en extrem vänsterorganisation som försöker påtvinga samhället sina egna verklighetsfrånvända ideal. Var det inte nån broschyr de gav ut där de föreslog att barn skulle testa att stoppa lego i varandras rövhål som ett sätt att utforska?
Citera
2025-08-16, 19:03
Avstängd
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Om man funderar över vilken typ av människor som engagerar sig i RFSU för att föreläsa för ungdomar finns det nog någon form av önskan att sprida sina egna uppfattningar vidare. Sexualupplysning är viktigt men det är även vikten av ansvarstagande och personlig moral.

Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Min uppfattning är att RFSU är en extrem vänsterorganisation som försöker påtvinga samhället sina egna verklighetsfrånvända ideal. Var det inte nån broschyr de gav ut där de föreslog att barn skulle testa att stoppa lego i varandras rövhål som ett sätt att utforska?

Ja, jag uppfattar det också som att de som engagerar sig i RFSU är något extrema och primärt drivs av en önskan att ”moralpredika” samt påtvinga andra ”rätt” värderingar. Sexualundervisning tycker jag ska baseras på biologiska fakta och sunt förnuft snarare än utifrån någon superliberal ideologi.
Citera
2025-08-16, 19:05
Avstängd
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag tror inte du är ärlig eller så har du glömt vad som sades under den lektionen men här får du en länk till RFSU! https://www.rfsu.se/

Jo, jag är ärlig och RFSU har många gånger kritiserats för just det jag minns från den föreläsning som hölls för mig och mina klasskamrater. Vad är din åsikt om organisationen? Får uppfattningen att du är positivt inställd.
Citera
2025-08-16, 19:12
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Hade RFSU fått bestämma skulle alla springa runt och vara homo, dra in statsbidraget omgående!
Citera
2025-08-16, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyItsJimmy
Jo, jag är ärlig och RFSU har många gånger kritiserats för just det jag minns från den föreläsning som hölls för mig och mina klasskamrater. Vad är din åsikt om organisationen? Får uppfattningen att du är positivt inställd.

Jag har ingen åsikt när det gäller RFSU, jag aldrig har haft någon kontakt med dem, när jag gick i skolan så var det läraren i biologi som höll sexualundervisningen fast han kunde väl mindre än vi elever!
Citera
2025-08-16, 19:27
Medlem
Merwinnas avatar
Jag anser att det är fel att RFSU har fått rollen av något opartiskt, opolitiskt organ som bara upplyser om fakta, fastän de i själva verket är extremt liberala - precis som du också beskriver det.

Jag tycker inte att RFSU ska ha hand om sexualundervisning i skolorna. Jag tycker å andra sidan inte att Katolska kyrkan ska ha det heller, utan jag skulle vilja se att undervisningen till största delen bestod av kalla fakta helt enkelt, och sedan kan läraren även nämna att "vissa tycker si och andra tycker så" - t.ex. om användning av preventivmedel, aborter, utomäktenskapligt sex, samkönat sex - utan att säga att det ena synsättet är rätt eller fel. Eleverna ska uppmuntras att tänka och känna efter själva, vad de tycker och vad de vill.

Kommer ihåg att jag tyckte så redan när jag gick i 8:an och var föremål för denna undervisning. Vår biologilärare talade om för oss vad vi skulle tycka. Jag kommer ihåg att hon sa bland annat att "om en flicka i er ålder blir gravid, så är två liv förstörda. Då är det bättre att döda ett litet foster som ändå inte känner någonting".
Citera
2025-08-16, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyItsJimmy
När jag gick i högstadiet kom RFSU på besök till min skola för att föreläsa om sex och dela ut kondomer. Vad jag minns hade kvinnan som föreläste en väldigt liberal syn på sex och menade att det kunde vara bra att ha flera olika sexpartners för att ”utforska sin sexualitet”. Hon nämnde ingenting om vikten av att inte göra något man inte kände sig bekväm med, hur killar och tjejer generellt sett har olika syn på sex, hur viktigt det är att sex ska vara en bra upplevelse för båda eller att det vanligtvis är en dålig idé att kombinera alkohol med sex. Hon tycktes också se på sex som något som skulle vara helt frikopplat från kärlek.

Åren sedan dess har jag tagit del av omfattande kritik mot RFSUs verksamhet då många menar att organisationen försöker indoktrinera ungdomar i en extrem ideologi snarare än upplysa dem om hur man har bra och säkert sex. Jag undrar därför följande:

Vad har ni för erfarenhet av RFSU? Har den verksamhet som organisationen bedriver verkligen bra inflytande på våra ungdomar? Är det rimligt att RFSU fortsätter erhålla statliga bidrag? Och hur tycker ni att sexualundervisningen bör läggas upp i svenska skolor?

Käner inte igen mig alls i det du skriver. Samtycke verkar vara en stor del i vad de lär ut (enligt min erfarenhet). Jag tycker de gör ett jättebra jobb och att de är ett mycket gott inflytande på våra ungdomar.
Citera
2025-08-16, 19:40
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein

Nej.
Citera
2025-08-16, 19:42
Medlem
BOMB-CPs avatar
RFSU / L / Pride osv bara en massa bögpedofiler och dom ska såklart inte ha kontakt med kidsen.
Citera
2025-08-16, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
RFSU / L / Pride osv bara en massa bögpedofiler och dom ska såklart inte ha kontakt med kidsen.

Det handlar om RFSU försök att hålla dig till trådämnet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in