Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-16, 15:42
Medlem
Kendras avatar
ankyloserande spondylit. Är ett av symptomen iaf i starten av sjukdomen.
Citera
2025-08-16, 16:17
Medlem
Adelsdams avatar
Jag skulle också gissa på någonting livsstilsrelaterat. Njursten låter inte osannolikt.
Citera
2025-08-16, 17:33
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
All in Blindtarmen jag nöjer mig med en pizza

Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Kendra

Går smärtan över av sig själv om man har det?

Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Jag skulle också gissa på någonting livsstilsrelaterat. Njursten låter inte osannolikt.

Säkert. Jag dricker och tar ju en del tabletter men det konstiga är att smärtan försvinner helt bara jag står ut i två timmar och sen kan det gå flera veckor mellan tillfällena.
Jag tror att det har med min säng att göra för det har aldrig hänt när jag sover borta, vilket jag gör ofta
Citera
2025-08-16, 17:34
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Säkert. Jag dricker och tar ju en del tabletter men det konstiga är att smärtan försvinner helt bara jag står ut i två timmar och sen kan det gå flera veckor mellan tillfällena.
Jag tror att det har med min säng att göra för det har aldrig hänt när jag sover borta, vilket jag gör ofta

Fungerar varmt bad/dusch?
Citera
2025-08-16, 17:37
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Fungerar varmt bad/dusch?

Har inte provat. Om jag inte har tillgång till läkemedel så väntar jag bara ut smärtan, den försvinner alltid inom två timmar efter att jag har stigit upp ur sängen
Citera
2025-08-16, 17:41
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Har inte provat. Om jag inte har tillgång till läkemedel så väntar jag bara ut smärtan, den försvinner alltid inom två timmar efter att jag har stigit upp ur sängen

Det låter som om det är någon form av belastning på något organ när du befinner dig i en viss kroppsställning. Jag hade sökt vård för att utesluta att det inte är något allvarligt.
Citera
2025-08-16, 17:46
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Det låter som om det är någon form av belastning på något organ när du befinner dig i en viss kroppsställning. Jag hade sökt vård för att utesluta att det inte är något allvarligt.

Ja jag får överväga det. Synd att jag har så svårt att få tummen ur röven när det gäller att få saker gjorde, speciellt sånt här 😆
Jag tror att min säng är boven i dramat eftersom att det bara händer när jag sover hemma
Citera
2025-08-16, 17:47
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kendra
Det ts beskriver låter knappast som ankyloserande spondylit. Buksmärta stämmer in dåligt med diagnosen och likaså snabbt uppkommen kraftig smärta som upphör helt efter en kortare stund.
Citera
2025-08-16, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Gallan sitter ungefär där.

Gör det ondare om du trycker med fingrarna in under höger revbensbåge?
Blir det bättre om du ligger ner och samtidigt drar upp höger ben?

Nej, Gallan sitter inte ungefär där.

Gallan är en gul-färgad vätska vilken
produceras av [ Hepatocýterna ]

Vätskan transporteras därifrån till [ Gallblåsan ]
där gall-vätskan lagras och tillika koncentreras,
vilket äger rum mellan födointagen.

[ Vésica Felléa ] det vill säga, gallblåsan, har sitt
fäste närmast nedre mitten samt bakom och under
den högra [ Lóbus Hépatis ] och finns i riktning vid
andra revbens-mellanrummet sett.

Det ovan skrivna har ingenting att göra med den
[ Umbilicála Regionen ] det vill säga, att Trådskaparen
har påpekat smärtupplevelsen vid högre sida om naveln.

Den halva högra [ Lever Loben ] befinner sig bakom det
1:a _ 2:e _ 3:e _ 4:e samt det 5:e revbens-mellanrummet.

Gallblåsans nedersta del befinner sig ungefär en halv centimeter strax ovanför den högra [ Cólon Flexúran ]
och ses i mitten vid Cólon Flexúrans 2:e och 3:e
[ Haústra ] därefter börjar [ Cólon Tránsversum ]

[ Vésica Felléa Perifórmis ] är vit till sin färg och rikligt kärlförsedd.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2025-08-16 kl. 18:52.
Citera
2025-08-16, 21:56
Medlem
Fråga på Flashback ger seriöst lika bra svar som vårdcentralen. Säkert bättre, så spara dina pengar
Citera
2025-08-16, 22:03
Medlem
wrathexs avatar
Tror definitivt det kan vara gallsten. Kan vara värt att undersöka det med enkel ultraljud hos vc
Citera
2025-08-16, 22:27
Medlem
Citat:
Hej.
Innan jag söker hjälp via vårdcentralen så tänkte jag höra vad ni ”experter” på Flashback tror😛 Dels för att det är kul när folk spekulerar kring ens hälsa (OBS! Jag har inte hälsoångest) och dels för att någon kanske prickar rätt och löser mitt problem så att jag slipper lägga ut 400 kr på en läkartid.

Sedan några månader tillbaka så vaknar jag ibland upp med svåra smärtor på sidan av ryggen och som går upp i magen. Som att någon har bankat ner ett järnspett från sidan av magen ner till sidan av ryggen.
Jag sover alltid på rygg!
Det märkliga är att jag inte ser något mönster på när det händer, eller var jag sover. Det kan hända var och när som helst. Ibland går det flera veckor mellan smärttillfällena.
När det väl händer så har jag svårt att röra mig och det gör ont att andas. Det går över av sig själv efter max två timmar men eftersom att det är så kraftiga smärtor så brukar jag ta till de mediciner som finns att tillgå.
Det snabbaste och mest effektiva är att ta extra Buprenorfin (Subutex), som jag har på recept + något annat. Idag la jag till Metylfenidat som gör Buprenorfinet mer smärtstillande.

Vad kan det bero på att jag vissa mornar vaknar upp med denna brutala smärta?

Sök hjälp på vårdcentralen, inte här!

En gammal vän till mig hade huvudvärk som inte ville försvinna. Han trodde nog först att det var ofarligt och skulle gå över. Han sökte på vårdcentralen men blev avfärdad först. Sökte igen och de kollade då lite mer noga. Det var en hjärntumör. Han dog tyvärr något halvår senare. Så vänta inte med att söka vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in