Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2025-08-16, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Hej.
Innan jag söker hjälp via vårdcentralen så tänkte jag höra vad ni ”experter” på Flashback tror😛 Dels för att det är kul när folk spekulerar kring ens hälsa (OBS! Jag har inte hälsoångest) och dels för att någon kanske prickar rätt och löser mitt problem så att jag slipper lägga ut 400 kr på en läkartid.

Sedan några månader tillbaka så vaknar jag ibland upp med svåra smärtor på sidan av ryggen och som går upp i magen. Som att någon har bankat ner ett järnspett från sidan av magen ner till sidan av ryggen.
Jag sover alltid på rygg!
Det märkliga är att jag inte ser något mönster på när det händer, eller var jag sover. Det kan hända var och när som helst. Ibland går det flera veckor mellan smärttillfällena.
När det väl händer så har jag svårt att röra mig och det gör ont att andas. Det går över av sig själv efter max två timmar men eftersom att det är så kraftiga smärtor så brukar jag ta till de mediciner som finns att tillgå.
Det snabbaste och mest effektiva är att ta extra Buprenorfin (Subutex), som jag har på recept + något annat. Idag la jag till Metylfenidat som gör Buprenorfinet mer smärtstillande.

Vad kan det bero på att jag vissa mornar vaknar upp med denna brutala smärta?
brock?
Citera
2025-08-17, 00:02
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ja jag får överväga det. Synd att jag har så svårt att få tummen ur röven när det gäller att få saker gjorde, speciellt sånt här 😆
Jag tror att min säng är boven i dramat eftersom att det bara händer när jag sover hemma

Är läkare. Du bör söka för detta omedelbart - men inte här på forumet. Sluta agera undvikande när det kommer till dig själv och din hälsa.
Citera
2025-08-17, 12:36
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Är läkare. Du bör söka för detta omedelbart - men inte här på forumet. Sluta agera undvikande när det kommer till dig själv och din hälsa.

Har läst om gallsten på 1177 och det är en del som stämmer.
Kan det vara gallsten om jag enbart drabbas vissa mornar när jag vaknar? Det har aldrig hänt att smärtan har kommit någon annan gång än när jag vaknar efter att ha sovit en hel natt. Och det kan ta veckor, ibland månader mellan smärttillfällerna
Citera
2025-08-17, 17:45
Medlem
Citat:
Kan det vara gallsten om jag enbart drabbas vissa mornar när jag vaknar? Det har aldrig hänt att smärtan har kommit någon annan gång än när jag vaknar efter att ha sovit en hel natt. Och det kan ta veckor, ibland månader mellan smärttillfällerna

Om du misstänker att du har problem med din Lever-funktion och därtill också din Gallblåsa, det vill säga,
att du misstänker, att du eventuellt kan besväras av
[ Konkrément inom din Gallblåsa, så vill jag föreslå dig följande enligt nedan skrivet.

Kontakta din närmaste sjukvårds-inrättning och be om,
att få göra följande blodprovs-analyser enligt nedan uppställda.

( A ) = [ P-Bili-Rubín ] för misstanke beträffande Lever-problem och Gallvägs-sjukdomar.

( B ) = [ Alanín-Amino-Transferás ] = ( ALAT )
Enzymer som förekommer med sina största mängder, inom Levern.

( C ) = [ Alkáliskt Fosfatás ] = ( ALP ) vilket är ett
integrerat Membran-Proteín som har sina högsta Enzym-koncentrationer inom Levern och Gallvägarna _ inklusive Njurarna.

( D ) = [ Aspartát-Amino-Transferás ] = ( ASAT ) Höga koncentrationer av dessa Enzymer finns bland annat
inom Levern.

Extra tillägg till det ovan skrivna samt beträffande ( ALP ) Detta blodprovet kan hjälpa till vid misstanke om blockering i själva Gallgångarna och detta, oavsett om blockeringen enbart, utför ett mindre stopp.

( E ) Även blodprovet [ B-Leukocýter ] kan tilläggas till de ovan skrivna blodproverna.

Då en individ upplever problem med sin Gallblåsa,
så finns, i största utsträckning symptómet lokaliserat till
[ Árcus Déxter ] det vill säga, [ Höger Árcus ] _ smärtan är mycket vanlig precis under höger revbensbåge och har sitt säte vid den [ Epi-Gástriska Regionen ] samt vid mellangärdet. Det är också mycket vanligt att individen då får uppleva strål-smärta som leder ut i ryggen till det högra skulderbladet.

[ Konkrément inom Gallblåsan ] handlar om små stenar som bildats inom Gallblåsan, de är [ Kolesterol-kristaller ] och [ Konkrément ] vilket innebär att Gallblåsans innehåll av koncentrerad Gallvätska, har blivit övermättad med
[ Kolesteroler ]

[ Gall-Stenar ] består till största
delen av [ Bili-Rubíner ] _ [ Kolesteroler ] och [ Kalk ]

Mvh/@JokerMannen
Citera
2025-08-17, 18:01
Medlem
Citat:

Om du helst inte, vill kontakta sjukvården med misstanke om Gallstens-besvär så vill jag ge dig ett råd som du själv kan testa inom ditt hem.

Vid ditt frukostmål skall du äta ett äpple och två kokta hönsägg samt ett glas med filmjölk, om du inte, efter avslutad frukost, samt inom en tid av 30 till 45 minuter upplever kramper under höger revbensbåge, så kan du nästintill utesluta att du har problem med konkrément inom din Gallblåsa.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2025-08-17, 18:48
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Om du helst inte, vill kontakta sjukvården med misstanke om Gallstens-besvär så vill jag ge dig ett råd som du själv kan testa inom ditt hem.

Vid ditt frukostmål skall du äta ett äpple och två kokta hönsägg samt ett glas med filmjölk, om du inte, efter avslutad frukost, samt inom en tid av 30 till 45 minuter upplever kramper under höger revbensbåge, så kan du nästintill utesluta att du har problem med konkrément inom din Gallblåsa.

Mvh/@JokerMannen

Jag har aldrig skrivit att jag upplever krampartad smärta.

Jag ska söka vård för mitt tillstånd men helt ärligt så upplever jag att jag blir dumgjord och nonchalerad. Jag skulle aldrig ha startat tråden.

Jag skrev tidigare att det enbart händer när jag sover hemma i min säng och jag sover hemma ungefär hälften av dagarna på året. Jag är överviktig och har en halvtaskig säng och jag tror att min säng kan vara boven i dramat.

Men tack för alla svar
Citera
2025-08-17, 19:12
Medlem
Robotrons avatar
Citat:

Jag ska söka vård för mitt tillstånd men helt ärligt så upplever jag att jag blir dumgjord och nonchalerad. Jag skulle aldrig ha startat tråden.

Jag skrev tidigare att det enbart händer när jag sover hemma i min säng och jag sover hemma ungefär hälften av dagarna på året. Jag är överviktig och har en halvtaskig säng och jag tror att min säng kan vara boven i dramat.

Men tack för alla svar

Det kan absolut vara sängen, men det kan också vara något annat. Därför bokar du tid hos läkare och förklarar hur du har det.
Citera
2025-08-17, 20:42
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:

Du behöver sluta fundera på det här på FB och istället kontakta din vårdcentral för vidare utredning. Dina undringar och frågor här är ett uppskjutarbeteende. Bryt det nu.
Citera
2025-08-18, 19:13
Medlem
Citat:

Men tack för alla svar

Hej, och tack för ditt svar.

Du borde lära dig att läsa ett skrivet och postat svars-inlägg utifrån vad som stod skrivet.

Citat: " Jag har aldrig skrivit att jag upplever krampartad smärta " ... slut citat/

Jag har aldrig påstått, att du har skrivit, i något av dina tidigare skrivna och postade inlägg, att du fått upplevt någon form av krampartad smärta.

Beträffande ditt skrivna och postade inlägg
nummer # 27 och postat klockan ( 12:36 ) samt
på sidan: ( 3 ) _ Där skrev du, att du själv hade läst
om just [ Gallsten ] på [ 1177 ] där du också tillade,
att det var en del som du tyckte stämde, därtill
undrade du, om det kan vara [ Gallsten ] om du enbart drabbas vissa mornar när du vaknar upp.

Enligt det ovan skrivna ___ Det inlägget var anledningen
till att jag skrev om vilka sorts blodprover som du kan få analyserade inom sjukvården vid [ Misstanke om Lever- och Gallstens-problem ]

Jag skrev om följande blodprover, vilka var
[ Bili-Rubín ] och [ ALAT ] och [ ALP ] samt [ ASAT ] och tillade även [ B-Leukocýter ]

Jag har genomläst samtliga av dina tidigare skrivna
och postade inlägg, vilket betyder, att jag känner till, att
du låtit dig påpekat enligt följande ...

Smärtan går över efter maximalt 2 timmar och, sedan
kan det gå flera veckor innan smärtan återkommer.

Smärtan uppstår aldrig när du sover borta.

Att du är överviktig samt att du leder ditt smärtproblem
till att du sover i en säng som är negativ för din kropps normala relaxation under sömnen.

Att du enbart sover på ryggläget i din säng.

Enligt det ovan skrivna så vill jag få tillagt, att, oavsett
om du somnar på ryggläget, så kommer din kropp under den pågående sömnen, att per automatik, växelvända sig mellan höger och vänster sida och tillbaka på ryggläget, även dina ben och dina armar, ändrar sina positions-lägen under den pågående sömn.

I ett av mina tidigare inlägg skrev jag, att du kan göra en egen test inom ditt hem, det vill säga, om du misstänker
att du har något problem med din [ Gallblåsa ] som till exempel, [ Gall-konkrément ] _ Jag skrev då, att du skall,
till ditt frukostmål, äta ett äpple och två kokta höns-ägg samt ett glas filmjölk, om du, vid ett sådant tillfälle, inte upplever kramper strax under din högra revbensbåge
inom en tid av 30 till 45 minuter efter avslutat frukostmål, så är det föga troligt att du har problem med
[ Gall-konkrément ]

Vad jag menar med [ Krampartad smärta ]

Om en individ råkar att svälja ner en för stor bit av föda,
vilket i sin tur leder till en ökad [ Tónus ] inom [ Esófagos-kanalen ] det vill säga, att spänningen och trycket ökar inom matstrups-kanalen, detta, vilket leder till kramp och, som avtar och försvinner när födo-biten har pressats ner till, och, in genom den över magmuns-porten
[ In-Oro-Dúctus Véntris ]

Extra tillägg till det ovan skrivna, jag vet, att den över magmuns-porten kallas för [ Cardía ] men, är rätteligen
ett ord med grundbetydelsen [ Hjärta ❤ ] och, det
korrekta ordet för magsäckens övre muskel-sfinkter är korrekt [ In-Oro-Dúctus Véntris ] det vill säga
[ In-Mun-Gång samt magsäckens ] och sålunda kallas nedre magmuns-sfinktern för [ Ex-Oro-Dúctus Véntris ]

Samma sak gäller när en mindre [ Gallsten ] pressas i nedåtriktning i Gall-gången samt i riktningen mot
[ Duodénum-sfinktern ] med hjälp av ökad [ Tónus ] vilket leder till kramp, när Gallstenen har pressats ut genom den [ Duodenála Sfinktern ] och sålunda sedan nått ut och, in i [ Intéstinum Duodénum ] så upphör krampen i Gallvägs-gången.

När ett rörformat organ utsätts för en onormal ut-tänjning, så försvarar sig organet genom att öka sin
[ Tónus ] _ det vill säga, tryck-stegringen ökar strax ovanför området där en blockering har uppstått
samt att, i det området som blockeringen har sitt fäste får en ut-tänjning som leder till kramp.

Om du vill så kan du pröva följande _ Ta en tjock
madrass och placera den på golvet och bädda din säng som vanligt med lakan, täcke och kuddar, pröva detta under minst en månads tid för att se vad resultatet blir, tillika sagt, så är det väldigt bra för ryggen att sova på en madrass som vilar direkt mot golvet.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2025-08-18 kl. 19:23.
Citera
2025-09-23, 17:02
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej, och tack för ditt svar.

Du borde lära dig att läsa ett skrivet och postat svars-inlägg utifrån vad som stod skrivet.

Citat: " Jag har aldrig skrivit att jag upplever krampartad smärta " ... slut citat/

Jag har aldrig påstått, att du har skrivit, i något av dina tidigare skrivna och postade inlägg, att du fått upplevt någon form av krampartad smärta.

Beträffande ditt skrivna och postade inlägg
nummer # 27 och postat klockan ( 12:36 ) samt
på sidan: ( 3 ) _ Där skrev du, att du själv hade läst
om just [ Gallsten ] på [ 1177 ] där du också tillade,
att det var en del som du tyckte stämde, därtill
undrade du, om det kan vara [ Gallsten ] om du enbart drabbas vissa mornar när du vaknar upp.

Enligt det ovan skrivna ___ Det inlägget var anledningen
till att jag skrev om vilka sorts blodprover som du kan få analyserade inom sjukvården vid [ Misstanke om Lever- och Gallstens-problem ]

Jag skrev om följande blodprover, vilka var
[ Bili-Rubín ] och [ ALAT ] och [ ALP ] samt [ ASAT ] och tillade även [ B-Leukocýter ]

Jag har genomläst samtliga av dina tidigare skrivna
och postade inlägg, vilket betyder, att jag känner till, att
du låtit dig påpekat enligt följande ...

Smärtan går över efter maximalt 2 timmar och, sedan
kan det gå flera veckor innan smärtan återkommer.

Smärtan uppstår aldrig när du sover borta.

Att du är överviktig samt att du leder ditt smärtproblem
till att du sover i en säng som är negativ för din kropps normala relaxation under sömnen.

Att du enbart sover på ryggläget i din säng.

Enligt det ovan skrivna så vill jag få tillagt, att, oavsett
om du somnar på ryggläget, så kommer din kropp under den pågående sömnen, att per automatik, växelvända sig mellan höger och vänster sida och tillbaka på ryggläget, även dina ben och dina armar, ändrar sina positions-lägen under den pågående sömn.

I ett av mina tidigare inlägg skrev jag, att du kan göra en egen test inom ditt hem, det vill säga, om du misstänker
att du har något problem med din [ Gallblåsa ] som till exempel, [ Gall-konkrément ] _ Jag skrev då, att du skall,
till ditt frukostmål, äta ett äpple och två kokta höns-ägg samt ett glas filmjölk, om du, vid ett sådant tillfälle, inte upplever kramper strax under din högra revbensbåge
inom en tid av 30 till 45 minuter efter avslutat frukostmål, så är det föga troligt att du har problem med
[ Gall-konkrément ]

Vad jag menar med [ Krampartad smärta ]

Om en individ råkar att svälja ner en för stor bit av föda,
vilket i sin tur leder till en ökad [ Tónus ] inom [ Esófagos-kanalen ] det vill säga, att spänningen och trycket ökar inom matstrups-kanalen, detta, vilket leder till kramp och, som avtar och försvinner när födo-biten har pressats ner till, och, in genom den över magmuns-porten
[ In-Oro-Dúctus Véntris ]

Extra tillägg till det ovan skrivna, jag vet, att den över magmuns-porten kallas för [ Cardía ] men, är rätteligen
ett ord med grundbetydelsen [ Hjärta ❤ ] och, det
korrekta ordet för magsäckens övre muskel-sfinkter är korrekt [ In-Oro-Dúctus Véntris ] det vill säga
[ In-Mun-Gång samt magsäckens ] och sålunda kallas nedre magmuns-sfinktern för [ Ex-Oro-Dúctus Véntris ]

Samma sak gäller när en mindre [ Gallsten ] pressas i nedåtriktning i Gall-gången samt i riktningen mot
[ Duodénum-sfinktern ] med hjälp av ökad [ Tónus ] vilket leder till kramp, när Gallstenen har pressats ut genom den [ Duodenála Sfinktern ] och sålunda sedan nått ut och, in i [ Intéstinum Duodénum ] så upphör krampen i Gallvägs-gången.

När ett rörformat organ utsätts för en onormal ut-tänjning, så försvarar sig organet genom att öka sin
[ Tónus ] _ det vill säga, tryck-stegringen ökar strax ovanför området där en blockering har uppstått
samt att, i det området som blockeringen har sitt fäste får en ut-tänjning som leder till kramp.

Om du vill så kan du pröva följande _ Ta en tjock
madrass och placera den på golvet och bädda din säng som vanligt med lakan, täcke och kuddar, pröva detta under minst en månads tid för att se vad resultatet blir, tillika sagt, så är det väldigt bra för ryggen att sova på en madrass som vilar direkt mot golvet.

Mvh/@JokerMannen

Tack för ditt inlägg.

Jag kan uppdatera att jag inte har upplevt denna smärta sedan jag startade tråden! 😅
Den försvann av sig självt
Citera
2025-09-24, 19:10
Medlem
Citat:
Tack för ditt inlägg.

Jag kan uppdatera att jag inte har upplevt denna smärta sedan jag startade tråden! 😅
Den försvann av sig självt

Eftersom du tidigare vaknat upp vissa mornar med,
enligt din tidigare utsaga, det vill säga, med brutal
smärta i din ryggsida som också då varit konnekterad
till din Epigastríska Abdómen-region, så kan det inte
sägas annat, än att det var mycket positivt att ditt smärt-besvär försvann av sig själv.

Mvh/@JokerMannen
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in