• 1
  • 2
2025-08-16, 11:00
Medlem
KringExs avatar
Hej.
Innan jag söker hjälp via vårdcentralen så tänkte jag höra vad ni ”experter” på Flashback tror😛 Dels för att det är kul när folk spekulerar kring ens hälsa (OBS! Jag har inte hälsoångest) och dels för att någon kanske prickar rätt och löser mitt problem så att jag slipper lägga ut 400 kr på en läkartid.

Sedan några månader tillbaka så vaknar jag ibland upp med svåra smärtor på sidan av ryggen och som går upp i magen. Som att någon har bankat ner ett järnspett från sidan av magen ner till sidan av ryggen.
Jag sover alltid på rygg!
Det märkliga är att jag inte ser något mönster på när det händer, eller var jag sover. Det kan hända var och när som helst. Ibland går det flera veckor mellan smärttillfällena.
När det väl händer så har jag svårt att röra mig och det gör ont att andas. Det går över av sig själv efter max två timmar men eftersom att det är så kraftiga smärtor så brukar jag ta till de mediciner som finns att tillgå.
Det snabbaste och mest effektiva är att ta extra Buprenorfin (Subutex), som jag har på recept + något annat. Idag la jag till Metylfenidat som gör Buprenorfinet mer smärtstillande.

Vad kan det bero på att jag vissa mornar vaknar upp med denna brutala smärta?
Citera
2025-08-16, 11:05
Medlem
67arigGubbes avatar
Njur/gallsten kanske, vad vet jag.
Citera
2025-08-16, 11:07
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Hej.
Innan jag söker hjälp via vårdcentralen så tänkte jag höra vad ni ”experter” på Flashback tror😛 Dels för att det är kul när folk spekulerar kring ens hälsa (OBS! Jag har inte hälsoångest) och dels för att någon kanske prickar rätt och löser mitt problem så att jag slipper lägga ut 400 kr på en läkartid.

Sedan några månader tillbaka så vaknar jag ibland upp med svåra smärtor på sidan av ryggen och som går upp i magen. Som att någon har bankat ner ett järnspett från sidan av magen ner till sidan av ryggen.
Det märkliga är att jag inte ser något mönster på när det händer, eller var jag sover. Det kan hända var och när som helst. Ibland går det flera veckor mellan smärttillfällena.
När det väl händer så har jag svårt att röra mig och det gör ont att andas. Det går över av sig själv efter max två timmar men eftersom att det är så kraftiga smärtor så brukar jag ta till de mediciner som finns att tillgå.
Det snabbaste och mest effektiva är att ta extra Buprenorfin (Subutex), som jag har på recept + något annat. Idag la jag till Metylfenidat som gör Buprenorfinet mer smärtstillande.

Rövcancer.

Nej men ärligt, njurar, gallsten, muskuloskeletalt, pankreas, emboli, njursten...listan är lång.

Du bör definitivt gå till läkare och du bör göra en liten lista där du noterar när, var och hur smärtan kommer. För läkare kommer börja med Alvedon typ om han ens pratar svenska. Du måste själv ta hand om dina problem, fast med läkares hjälp - makes sense? Lycka till.
Citera
2025-08-16, 11:30
Avstängd
Vilken sida?
Citera
2025-08-16, 11:32
Avstängd
Vart i naveln under eller över?
Citera
2025-08-16, 11:49
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Vilken sida?

Höger

Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Vart i naveln under eller över?

På höger sida om naveln. Samma höjd
Citera
2025-08-16, 12:21
Medlem
Citat:
Höger

Gallan sitter ungefär där.
Gör det ondare om du trycker med fingrarna in under höger revbensbåge?
Blir det bättre om du ligger ner och samtidigt drar upp höger ben?
Senast redigerad av Cuttherope 2025-08-16 kl. 12:23.
Citera
2025-08-16, 12:34
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Gallan sitter ungefär där.
Gör det ondare om du trycker med fingrarna in under höger revbensbåge?
Blir det bättre om du ligger ner och samtidigt drar upp höger ben?

Nu har smärtan avtagit så jag kan inte undersöka det men när/om det händer igen så ska jag svara på dina frågor
Citera
2025-08-16, 13:57
Avstängd
BOMB-CPs avatar
Är du tjock och äter en massa onyttigheter?
Citera
2025-08-16, 14:26
Medlem
Europes avatar
Det kan vara lite allt möjligt, som gallsten, njursten, muskelsmärta eller annat. Det enda jag vågar spekulera är att det är något man bör gå till sjukvården med.
Citera
2025-08-16, 15:04
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Hej.

Hehe livsstilen börjar ta ut sin rätt? Förmodligen njursten eller något annat onyttigt med njuren.
Citera
2025-08-16, 15:10
Avstängd
Citat:
Höger

All in Blindtarmen jag nöjer mig med en pizza
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera