Citat:

Ursprungligen postat av 
KringEx

Hej.
Innan jag söker hjälp via vårdcentralen så tänkte jag höra vad ni ”experter” på Flashback tror😛 Dels för att det är kul när folk spekulerar kring ens hälsa (OBS! Jag har inte hälsoångest) och dels för att någon kanske prickar rätt och löser mitt problem så att jag slipper lägga ut 400 kr på en läkartid.
Sedan några månader tillbaka så vaknar jag ibland upp med svåra smärtor på sidan av ryggen och som går upp i magen. Som att någon har bankat ner ett järnspett från sidan av magen ner till sidan av ryggen.
Jag sover alltid på rygg!
Det märkliga är att jag inte ser något mönster på när det händer, eller var jag sover. Det kan hända var och när som helst. Ibland går det flera veckor mellan smärttillfällena.
När det väl händer så har jag svårt att röra mig och det gör ont att andas. Det går över av sig själv efter max två timmar men eftersom att det är så kraftiga smärtor så brukar jag ta till de mediciner som finns att tillgå.
Det snabbaste och mest effektiva är att ta extra Buprenorfin (Subutex), som jag har på recept + något annat. Idag la jag till Metylfenidat som gör Buprenorfinet mer smärtstillande.
Vad kan det bero på att jag vissa mornar vaknar upp med denna brutala smärta?

Rövcancer.
Nej men ärligt, njurar, gallsten, muskuloskeletalt, pankreas, emboli, njursten...listan är lång. 
Du bör definitivt gå till läkare och du bör göra en liten lista där du noterar när, var och hur smärtan kommer. För läkare kommer börja med Alvedon typ om han ens pratar svenska. Du måste själv ta hand om dina problem, fast med läkares hjälp - makes sense? Lycka till.