• 1
  • 2
2025-08-15, 15:51
Medlem
Ni har säkert träffat på dessa personer, som gör allt för att folk ska tycka om dem, som söker bekräftelse och uppmärksamhet i tid och otid, som blir grinig/tjurig/passivt aggressiv när de inte får positiv bekräftelse/uppmärksamhet/komplimanger av en person, som reagerar väldigt emotionellt på små saker eller saker som dem upplever som kritik. Vi snackar alltså om individer 40+.

Alla har vi ett sunt behov av uppmärksamhet & bekräftelsem, fullt normalt. Majoriteten av människor lugnar ju ner uppmärksamhet/bekräftelsebehovet med åren, men en del verkar ju stanna kvar där. Någon som kan förklara psykologin bakom det här? Det tar ju extremt mycket på krafterna.
Citera
2025-08-15, 16:33
Moderator
Nospheratus avatar
Jag tror inte jag begriper varför folk alltid ska försöka hitta någon slags psykologisk anledning till olika beteenden. Någon säger att hans favoritfärg är blå. Vad är psykologin bakom detta, undrar då vissa. Nja, det finns nog ingen psykologisk orsak till detta. Det är ingen psykisk sjukdom eller mätbart psykiatriskt fenomen.

Du förklarar ju liksom den psykologiska anledningen själv i trådstarten. Nämligen, dessa personer törstar efter uppmärksamhet.

"Jamen varför det?"

Jadu. De upplever väl att de inte fått tillräckligt uppmärksamhet helt enkelt. Det behöver kanske inte analyseras psykologiskt.
Citera
2025-08-15, 16:48
Medlem
Du körde samma fråga i september 2024. Har du inte pratat ut med din kollega ännu?
Citera
2025-08-15, 17:23
Medlem
Wyrdkins avatar
Det kallas narcissism.
Citera
2025-08-15, 17:45
Medlem
pn222jws avatar
Ja, det är meningslöst att ge tid till halvpsykopater som tar ens energi - om en sån inte råkar vara ens chef. Dom resonerar ibland som att det alltid pågår en maktkamp. Din styrka blir min svaghet. Om jag är över dig så är du under mig. Jag är osäker - du är säker.
Citera
2025-08-15, 18:22
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Ni har säkert träffat på dessa personer, som gör allt för att folk ska tycka om dem, som söker bekräftelse och uppmärksamhet i tid och otid, som blir grinig/tjurig/passivt aggressiv när de inte får positiv bekräftelse/uppmärksamhet/komplimanger av en person, som reagerar väldigt emotionellt på små saker eller saker som dem upplever som kritik. Vi snackar alltså om individer 40+.

Alla har vi ett sunt behov av uppmärksamhet & bekräftelsem, fullt normalt. Majoriteten av människor lugnar ju ner uppmärksamhet/bekräftelsebehovet med åren, men en del verkar ju stanna kvar där. Någon som kan förklara psykologin bakom det här? Det tar ju extremt mycket på krafterna.
Internet förstärker och förlänger detta dryga beteende. Genom sociala medier kan människor som dess vältra sig i bekräftelse mer eller mindre för alltid.
Citera
2025-08-15, 18:59
Medlem
Citat:

Jag tänker mycket på självkänslan... folk måste lära sig tycka om sig själva inifrån..... men eftersom dom misslyckas med det - av olika skäl. Så fortsätter dom söker bekräftelse och uppmärksamhet o uppskattning utifrån, för att fylla den där bägaren. Skadlig cirkel. Finns väl olika grader av detta behov också..

Sen finns de nog många andra anledningar som kan vara bakomliggande.
Citera
2025-08-16, 00:15
Medlem
Citat:

Narcissister har inte sällan ett omättligt behov av bekräftelse och är beredda att gå ganska långt för att få den. De är tomma skal som försöker fylla sig själva med bekräftelsen från andra. De fortsätter så hela livet.
Citera
2025-08-16, 18:44
Medlem
Adelsdams avatar
De försöker väl kompensera för en tidigare period i livet när de inte kunde konkurrera om uppmärksamheten.
Citera
2025-08-16, 22:18
Bannlyst
Citat:

Sjukt tröttsamt. Har själv alltid avskytt uppmärksamhet. Springer och gömmer mig för folk, och kan inte förstå hur man tänker det motsatta.

Sedan missuppfattar en del säkert. De tror att man vill han uppmärksamhet trots att man inte alls är sådan som person. Då lever man lite väl i sin egna värld. Kallas hypermentalisering
Citera
2025-08-16, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag tror inte jag begriper varför folk alltid ska försöka hitta någon slags psykologisk anledning till olika beteenden. Någon säger att hans favoritfärg är blå. Vad är psykologin bakom detta, undrar då vissa. Nja, det finns nog ingen psykologisk orsak till detta. Det är ingen psykisk sjukdom eller mätbart psykiatriskt fenomen.

Du förklarar ju liksom den psykologiska anledningen själv i trådstarten. Nämligen, dessa personer törstar efter uppmärksamhet.

"Jamen varför det?"

Jadu. De upplever väl att de inte fått tillräckligt uppmärksamhet helt enkelt. Det behöver kanske inte analyseras psykologiskt.
Exakt. Det är personlighetsdrag, och detta är inprogrammerat i vårt DNA. Att vara extrovert/introvert, osäker/självsäker osv osv. Har nog sällan med händelser i livet att göra.
Citera
2025-08-16, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cronack
Exakt. Det är personlighetsdrag, och detta är inprogrammerat i vårt DNA. Att vara extrovert/introvert, osäker/självsäker osv osv. Har nog sällan med händelser i livet att göra.

Ja fullvuxna jättebebisar som vill sitta i knät hela tiden är jobbigt. Dom är som hundar utan koppel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in