2025-08-16, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja fullvuxna jättebebisar som vill sitta i knät hela tiden är jobbigt. Dom är som hundar utan koppel.
Jo en del är så också. Har haft kompisar som jämt har velat umgås. De är sällskapssjuka, men det är inte jag. Tvärtom.

Det är större chans att detta är ett beteende som är inprogrammerat i vårt dna, än att det skulle bero på andra faktorer
Citera
2025-08-16, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cronack
Jo en del är så också. Har haft kompisar som jämt har velat umgås. De är sällskapssjuka, men det är inte jag. Tvärtom.

Det är större chans att detta är ett beteende som är inprogrammerat i vårt dna, än att det skulle bero på andra faktorer

Yes garanterat DNA:t som spökar på jättebebisarna.
Citera
2025-08-16, 23:55
Medlem
Landsbygdens avatar
Egentligen är det väl enklast att förstå, när det finns exempel. En del exempel här har ju varit bra, andra kan nog tolkas olika, tror jag. Är väl som mest jobbigt med sådana personer, när det är ett mönster, och det är svårt att undvika dom. Typ chef, kollega, under studier, eller familjmedlem.

Att någon reagerar starkt emotionellt på sådant som uppfattas som litet eller smått, utifrån endast ens egen observation, skulle istället kunna ha och göra med en mer specifik sårbarhet, och alltså inte vara ett mönster som går att passa in mer brett under uppmärksamhet/stort bekräftelsebehov. Typ liknande när någon triggas av något specifikt.
Eller hur ser ni på det?
Citera
2025-08-17, 03:12
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Ni har säkert träffat på dessa personer, som gör allt för att folk ska tycka om dem, som söker bekräftelse och uppmärksamhet i tid och otid, som blir grinig/tjurig/passivt aggressiv när de inte får positiv bekräftelse/uppmärksamhet/komplimanger av en person, som reagerar väldigt emotionellt på små saker eller saker som dem upplever som kritik. Vi snackar alltså om individer 40+.

Alla har vi ett sunt behov av uppmärksamhet & bekräftelsem, fullt normalt. Majoriteten av människor lugnar ju ner uppmärksamhet/bekräftelsebehovet med åren, men en del verkar ju stanna kvar där. Någon som kan förklara psykologin bakom det här? Det tar ju extremt mycket på krafterna.
Det kallas narcissism. Ett perfekt typexempel är Anna Book. En hemmafru i Märsta på 55 år med ett så extremt behov av bekräftelse från okända människor, att hon har Flashbacks överlägset tjockaste tråd.

Narcissism är inte möjligt att bota, utan den drabbade fortsätter i samma spår tills hen dör. De närstående är ofta medberoende, i o m att de "spelar med" i narcissistens grandiosa självbild. Något som är extremt tydligt i sagda exempel Anna Book.
Senast redigerad av Flor-Ida 2025-08-17 kl. 03:16.
Citera
2025-08-17, 04:22
Medlem
MyJustices avatar
Påminnas om den 60 åriga damen som gick till frissan en gång varje månad och klippte av nån centimeter hår .
Om jag inte uppmärksammad den avklippa centimetern utbröt en ordväxling om jag var ouppmärsam
Citera
2025-08-17, 05:14
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Det kallas narcissism.

Nä.
Citera
2025-08-17, 06:20
Medlem
pn222jws avatar
I Lindrig psykopat "Jag är...du är..." (oftare projiceringar) Försvarsmekanismer vanliga.
II Normal "Ibland är jag...ibland är jag..." (egenansvar) Försvarsmekanismer ovanliga.

I II "Bra...dålig..." eller motsvarande.
Citera
2025-08-17, 07:05
Medlem
bergsdals avatar
Brist på lämplig uppmärksamhet från sina föräldrar när man var ett barn/spädbarn och samtidigt har aldrig lärt sig att det finns lämpliga situationer för uppmärksamhet gentemot olämpliga. Så detta behov av utspel sätter sig inuti som neuroticism till vis del
Citera
2025-08-17, 07:08
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Du körde samma fråga i september 2024. Har du inte pratat ut med din kollega ännu?

🤣
Vad är psykologin bakom att ts projicerar sin egen lättkränkthet och ältande, fantiserande om vad nån annan person känner?
Min gissning är att ts fantiserar om en person hen projicerar sina egna omogna sidor på.
Narcissism?
Citera
2025-08-17, 07:22
Medlem
vasaduellers avatar
Varför ger DU din uppmärksamhet till personen? Tänk på något annat.

Älska dig själv så behöver du ingen uppmärksamhet. Då gör det inget om personen stjäl all uppmärksamhet som du annars hade önskat.

Var "otrevlig". Det är ok att vara otrevlig mot energitjuvar. Inte i syfte att vara elak mot dem, utan i syfte att skydda dig själv och ditt välbefinnande. Då menar jag: Ignorera dem, avlägsna dig från dem utan ursäkt, avbryt när de talar för mycket, visa din likgiltighet inför deras drama etc.

Lycka till!
Citera
2025-08-17, 07:54
Medlem
McCarthy01s avatar
Mest kvinnor på sociala medier som har detta beteende, vad jag kan se. På det stora har sociala medier gjort att vuxna och äldre människor blir som bortskämda barn som söker uppmärksamhet och bekräftelse hela tiden. Kvinnor genom att lägga ut 100-1000-tals selfies, män genom att kommentera i diskussionsgrupper och hoppas på gillningar.

Sociala medier bör läggas ned helt och hållet, åtminstone under en längre period, för att folk ska bli sig själva och framförallt vuxna igen.
Citera
2025-08-17, 08:04
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Ni har säkert träffat på dessa personer, som gör allt för att folk ska tycka om dem, som söker bekräftelse och uppmärksamhet i tid och otid, som blir grinig/tjurig/passivt aggressiv när de inte får positiv bekräftelse/uppmärksamhet/komplimanger av en person, som reagerar väldigt emotionellt på små saker eller saker som dem upplever som kritik. Vi snackar alltså om individer 40+.

Alla har vi ett sunt behov av uppmärksamhet & bekräftelsem, fullt normalt. Majoriteten av människor lugnar ju ner uppmärksamhet/bekräftelsebehovet med åren, men en del verkar ju stanna kvar där. Någon som kan förklara psykologin bakom det här? Det tar ju extremt mycket på krafterna.

Man ser dem i i facebookgrupper. En liten grupp personer som postar absurda mängder och även verkar bli griniga om någon annan får uppmärksamhet. De verkar även arbeta i grupp och ryggdunka varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in