Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-15, 10:57
Medlem
HeyItsJimmys avatar
I Sverige tillåts abort fram till graviditetsvecka 18. Det är alltid den som är gravid som har rätt att besluta om abort oavsett orsak.

I den offentliga debatten är det väldigt sällan man hör en annan åsikt än att de regler vi har kring aborter i nuläget är de enda rimliga. Jag personligen har inget att invända men tycker ändå att det vore intressant att höra vad ni andra har att säga. Är abort en grundläggande kvinnlig rättighet eller är det mord på ett oskyldigt foster? Varför ska kvinnans rätt till självbestämmande värderas högre än det mänskliga liv som ännu inte kan tillvarata sina egna intressen? Är det rimligt att abort tillåts fram tills v. 18? Borde gränsen sättas till en senare eller tidigare graviditetsvecka? Och är det rimligt att pappan inte ska ha något att säga till om?

TILLÄGG: Enligt statistik från Socialstyrelsen gör ca. 1,8% av Sveriges kvinnor i fertil ålder abort varje år. Vad säger detta om vårt samhälle?
Senast redigerad av HeyItsJimmy 2025-08-15 kl. 11:25.
2025-08-15, 11:01
Medlem
Finns en massa trådar om detta.

Min åsikt är att absolut inget blir bättre i samhället av att man inskränker aborträtten.
2025-08-15, 11:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyItsJimmy
I Sverige tillåts abort fram till graviditetsvecka 18. Det är alltid den som är gravid som har rätt att besluta om abort oavsett orsak.

I den offentliga debatten är det väldigt sällan man hör en annan åsikt än att de regler vi har kring aborter i nuläget är de enda rimliga. Jag personligen har inget att invända men tycker ändå att det vore intressant att höra vad ni andra har att säga. Är abort en grundläggande kvinnlig rättighet eller är det mord på ett oskyldigt foster? Varför ska kvinnans rätt till självbestämmande värderas högre än det mänskliga liv som ännu inte kan tillvarata sina egna intressen? Är det rimligt att abort tillåts fram tills v. 18? Borde gränsen sättas till en senare eller tidigare graviditetsvecka? Och är det rimligt att pappan inte ska ha något att säga till om?

En människa blir människa från och med den dag den föds. Det kan därför inte vara mord innan dess. Innan fostret föds är det en del av kvinnans kropp och pappan kan därför inte ha något att säga till om.
2025-08-15, 11:14
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Det viktigaste är ju att det är en enorm fördel när man i fyllan och vallan har sex med filippinska tonårstjejer utan kondom.
2025-08-15, 11:18
Frågan är liksom inte ens aktuell längre i en tid då jorden är överbefolkad. 11 miljarder kommer befolka jorden år 2050.

Frågan hör hemma i 70-talets djupaste sopkorg.
2025-08-15, 11:21
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
En människa blir människa från och med den dag den föds. Det kan därför inte vara mord innan dess. Innan fostret föds är det en del av kvinnans kropp och pappan kan därför inte ha något att säga till om.

Fast det är ju fortfarande ett mänskligt liv. Varför ska inte det värderas högre?
2025-08-15, 11:22
Medlem
Storstark68s avatar
Jag vill helst inte att etniska svenska barn aborteras men det är precis det som sker. Bättre att föda barnet och funkar inte föräldraskapet står det många i adoptionskön. Men i Sverige är det inpräntat att abort är det enda alternativet p.g.a den destruktiva feministmaffian som styr överallt sedan 70talet.
2025-08-15, 11:23
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Frågan är liksom inte ens aktuell längre i en tid då jorden är överbefolkad. 11 miljarder kommer befolka jorden år 2050.

Frågan hör hemma i 70-talets djupaste sopkorg.

Vad baserar du de siffrorna på? Trodde folk i de allra flesta länder födde färre och färre barn och att befolkningsminskningen anses vara ett problem i stora delar av världen?
2025-08-15, 11:23
Medlem
Utmärkt, det borde göras fler aborter.
Jag tror inte folk inser riskerna vid högre ålder vid graviditet och samtidens explosion på diverse diagnoser hos barn, div komplikationer etc. så är det rimligt att testa mer och inte försöka påverka emot aborter.
2025-08-15, 11:25
Avstängd
Att det är sjukt att det inte finns juridisk abort, så att mannen också har valmöjligheter istället för att bli diskriminerad.
2025-08-15, 11:26
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Utmärkt, det borde göras fler aborter.
Jag tror inte folk inser riskerna vid högre ålder vid graviditet och samtidens explosion på diverse diagnoser hos barn, div komplikationer etc. så är det rimligt att testa mer och inte försöka påverka emot aborter.

Vet du i vilken ålder flest aborter utförs? Alltså är de vanligare bland äldre kvinnor?
2025-08-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyItsJimmy
Vet du i vilken ålder flest aborter utförs? Alltså är de vanligare bland äldre kvinnor?

Nej det gör jag inte. Men jag inbillar mig att äldre kvinnor och även med äldre män så trumfar längtan efter ett barn och så är den ökade risken för NPF diagnoser väsentligt mycket högre. Hade tester kunnat göras så hade de kanske tagit ett annat beslut.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in