Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-15, 11:28
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Att det är sjukt att det inte finns juridisk abort, så att mannen också har valmöjligheter istället för att bli diskriminerad.

Jag vet flera män som tycker det. Får jag fråga ifall du själv är man eller kvinna? Håller med om detta men samtidigt undrar jag vad konsekvenserna blivit ifall mannen kunnat framtvinga eller vägra en abort när det inte är han som behöver genomgå graviditeten, förlossningen, ansvara för amning och liknande.
2025-08-15, 11:29
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Nej det gör jag inte. Men jag inbillar mig att äldre kvinnor och även med äldre män så trumfar längtan efter ett barn och så är den ökade risken för NPF diagnoser väsentligt mycket högre. Hade tester kunnat göras så hade de kanske tagit ett annat beslut.

Ja, det är möjligt men finns det inte redan flera sådana tester? Man brukar väl kunna kolla sannolikhet att barnet föds med en kromosomavvikelse och sådant på ett ultraljud ganska tidigt i graviditeten?
2025-08-15, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyItsJimmy
I Sverige tillåts abort fram till graviditetsvecka 18. Det är alltid den som är gravid som har rätt att besluta om abort oavsett orsak.

I den offentliga debatten är det väldigt sällan man hör en annan åsikt än att de regler vi har kring aborter i nuläget är de enda rimliga. Jag personligen har inget att invända men tycker ändå att det vore intressant att höra vad ni andra har att säga. Är abort en grundläggande kvinnlig rättighet eller är det mord på ett oskyldigt foster? Varför ska kvinnans rätt till självbestämmande värderas högre än det mänskliga liv som ännu inte kan tillvarata sina egna intressen? Är det rimligt att abort tillåts fram tills v. 18? Borde gränsen sättas till en senare eller tidigare graviditetsvecka? Och är det rimligt att pappan inte ska ha något att säga till om?

TILLÄGG: Enligt statistik från Socialstyrelsen gör ca. 1,8% av Sveriges kvinnor i fertil ålder abort varje år. Vad säger detta om vårt samhälle?

Jag tycker att Sverige i grund och botten har en bra aborträtt och den bör skyddas, det är viktigt att kvinnan har rätt att avbryta en graviditet om hon inte vill fullfölja den. Men samtidigt tycker jag inte att det är helt okomplicerat att all beslutanderätt enbart ligger hos den gravida, eftersom ett barn i normala fall har två föräldrar.

Man har ju hamnat i situationen gemensamt genom ett samtycke när man valde att ligga med varandra, och därför tycker jag det borde finnas någon form av möjlighet för pappan att också påverka vad som händer. Det betyder såklart inte att kvinnan ska tvingas göra något mot sin vilja, men om hon väljer att behålla barnet trots att pappan inte vill, borde det också finnas en väg för pappan att juridiskt frånsäga sig föräldraskapet och därmed underhållsskyldigheten.

En sådan lösning skulle förstås behöva vara tydligt reglerad i lag, kräva formella dokument och ske tidigt i graviditeten så att alla parter vet vad som gäller. Det skulle ge båda föräldrarna ett visst självbestämmande, samtidigt som kvinnans rätt att välja abort skyddas.
2025-08-15, 11:30
Medlem
Citat:
Ja, det är möjligt men finns det inte redan flera sådana tester? Man brukar väl kunna kolla sannolikhet att barnet föds med en kromosomavvikelse och sådant på ett ultraljud ganska tidigt i graviditeten?

Kub test erbjuds, men det finns mycket lobbying emot det.
Intresseorganisationer för Downs syndrom anser det ju en förlust för mänskligheten om inga barn med downs föddes.
2025-08-15, 11:31
Jag tycker det är hemskt tråkigt med abort, men vill samtidigt inte göra det olagligt
2025-08-15, 11:32
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Kub test erbjuds, men det finns mycket lobbying emot det.
Intresseorganisationer för Downs syndrom anser det ju en förlust för mänskligheten om inga barn med downs föddes.

Det visste jag inte! Intressant!
2025-08-15, 11:33
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonioCassano
Jag tycker det är hemskt tråkigt med abort, men vill samtidigt inte göra det olagligt

Är typ samma jag känner. Tycker det är tragiskt egentligen men jag tror att konsekvenserna av att inte tillåta abort blivit värre för de flesta inblandade.
2025-08-15, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per.Fhekt
Jag tycker att Sverige i grund och botten har en bra aborträtt och den bör skyddas, det är viktigt att kvinnan har rätt att avbryta en graviditet om hon inte vill fullfölja den. Men samtidigt tycker jag inte att det är helt okomplicerat att all beslutanderätt enbart ligger hos den gravida, eftersom ett barn i normala fall har två föräldrar.

Man har ju hamnat i situationen gemensamt genom ett samtycke när man valde att ligga med varandra, och därför tycker jag det borde finnas någon form av möjlighet för pappan att också påverka vad som händer. Det betyder såklart inte att kvinnan ska tvingas göra något mot sin vilja, men om hon väljer att behålla barnet trots att pappan inte vill, borde det också finnas en väg för pappan att juridiskt frånsäga sig föräldraskapet och därmed underhållsskyldigheten.

En sådan lösning skulle förstås behöva vara tydligt reglerad i lag, kräva formella dokument och ske tidigt i graviditeten så att alla parter vet vad som gäller. Det skulle ge båda föräldrarna ett visst självbestämmande, samtidigt som kvinnans rätt att välja abort skyddas.
Tror du det skulle bli mer eller mindre komplicerat med ditt upplägg?
2025-08-15, 11:37
Medlem
FNLSs avatar
Abort är alltid bättre än att ett barn föds av föräldrar som inte kan eller vill ta hand om det.
2025-08-15, 11:38
Medlem
Citat:
Det visste jag inte! Intressant!

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/rL9GaA/vi-maste-prata-om-fosterdiagnostiken

Jag tycket det är viktigaste är att se det ur barnets perspektiv. Jag tror att ytterst få med grava funktionsnedsättningar tycker att livet är så himla trevligt.
2025-08-15, 11:39
Medlem
Att folk måste lära sig använda skydd
2025-08-15, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Det viktigaste är ju att det är en enorm fördel när man i fyllan och vallan har sex med filippinska tonårstjejer utan kondom.

Duktigt vidrig. Är nog ingen förlust för mänskligheten att dina gener inte förs vidare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in