Citat:
Ursprungligen postat av
HeyItsJimmy
I Sverige tillåts abort fram till graviditetsvecka 18. Det är alltid den som är gravid som har rätt att besluta om abort oavsett orsak.
I den offentliga debatten är det väldigt sällan man hör en annan åsikt än att de regler vi har kring aborter i nuläget är de enda rimliga. Jag personligen har inget att invända men tycker ändå att det vore intressant att höra vad ni andra har att säga. Är abort en grundläggande kvinnlig rättighet eller är det mord på ett oskyldigt foster? Varför ska kvinnans rätt till självbestämmande värderas högre än det mänskliga liv som ännu inte kan tillvarata sina egna intressen? Är det rimligt att abort tillåts fram tills v. 18? Borde gränsen sättas till en senare eller tidigare graviditetsvecka? Och är det rimligt att pappan inte ska ha något att säga till om?
TILLÄGG: Enligt statistik från Socialstyrelsen gör ca. 1,8% av Sveriges kvinnor i fertil ålder abort varje år. Vad säger detta om vårt samhälle?
Jag tycker att Sverige i grund och botten har en bra aborträtt och den bör skyddas, det är viktigt att kvinnan har rätt att avbryta en graviditet om hon inte vill fullfölja den. Men samtidigt tycker jag inte att det är helt okomplicerat att all beslutanderätt enbart ligger hos den gravida, eftersom ett barn i normala fall har två föräldrar.
Man har ju hamnat i situationen gemensamt genom ett samtycke när man valde att ligga med varandra, och därför tycker jag det borde finnas någon form av möjlighet för pappan att också påverka vad som händer. Det betyder såklart inte att kvinnan ska tvingas göra något mot sin vilja, men om hon väljer att behålla barnet trots att pappan inte vill, borde det också finnas en väg för pappan att juridiskt frånsäga sig föräldraskapet och därmed underhållsskyldigheten.
En sådan lösning skulle förstås behöva vara tydligt reglerad i lag, kräva formella dokument och ske tidigt i graviditeten så att alla parter vet vad som gäller. Det skulle ge båda föräldrarna ett visst självbestämmande, samtidigt som kvinnans rätt att välja abort skyddas.