Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-14, 12:15
Medlem
Gray.Eminences avatar
Nej jag ångrar ingenting, däremot ångrar jag valet av mamma till mina barn. Ett större stolpskott än henne får man leta länge efter! 😅
Citera
2025-08-14, 12:19
Medlem
Verkar väldigt tabubelagt att använda ordet ”ånger” och vet inte om det är rätt ord men jag kan säga såhär:

- Hade jag fått leva om mitt liv hade jag valt en annan karriär.
- Hade jag fått leva om mitt liv hade jag gjort mer av vissa hobbies jag skaffat sent i mitt nuvarande liv (35-års ålder)
- Hade jag fått leva om mitt liv hade jag inte skaffat barn

Är det samma sak som att ångra? Isf ångrar jag
Citera
2025-08-14, 12:19
Medlem
proconsuls avatar
Verkligen inte. Barn är ju för fan livet.
Citera
2025-08-14, 12:20
Medlem
Nej, jag har aldrig ångrat att jag skaffat barn.

Däremot kan man längta efter frihet att resa utan barn, frihet att sköta sig själv, frihet att slippa ansvar. Jag tror också att en del upplever att det är mycket tufft när man har små barn eller om man får barn som har det tufft på något vis (Droger, funktionshinder, dåligt umgänge, ensamma).

Men jag tror verkligen att mitt liv skulle varit sämre utan barnen. Resorna hade inte betytt så mycket efter ett tag, att sköta sig själv och slippa ansvar hade troligtvis lett till ensamhet och tristess.

Bättre ekonomi hade enbart lett till mer pengar på sparkontot och ingen direkt glädje.

Sannolikheten att man haft samma partner skulle varit mindre även om man trivs ihop, har bra sex och älskar varandra.

Jag förstår varför en del väljer bort att skaffa barn men jag tror att det är få som ångrar sig när de väl fått dom. Jag tror också man kan leva ett bra liv utan barn. De flesta är ju rätt bra på att anpassa sig efter rådande situation och göra det bästa av situationen.
Citera
2025-08-14, 12:45
Medlem
Jensan09s avatar
Nej, absolut inte. Livet hade varit så tråkigt utan dem.
Men oron man känner när barnen är tonåren/vuxna och man inte har tillräcklig insyn i deras liv ute på nätterna etc skulle jag gärna vilja slippa.
Citera
2025-08-14, 12:51
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyItsJimmy
Enligt min väninna finns det ett forum på internet som utgör en slags samlingsplats för folk som ångrar sitt beslut att skaffa barn. Tydligen skriver folk under anonymitet och beklagar sig över hur mycket svårare deras liv blivit sedan de blev föräldrar samt uttrycker en önskan att göra barnens födslar ogjorda.

Det finns flera FB-trådar också, en del öppnade för nästan 20 år sedan. Emellanåt irriterar jag mig lite på Moderator, som inte slår samman dessa diskussioner. En enda, stor tråd skulle vara meningsfullare än ett dussin kortare.

(FB) Ångrar du dina barn? Undersökning
(FB) Finns det någon här som ångrat att de skaffat barn? (apropå all abort-hets)
(FB) Hur många av er ångrar era barn?
(FB) Ångrar mina barn
(FB) Ångra sina barn
(FB) Ni som ångrar att ni skaffade barn. Berätta er historia. (Här finns bland annat en gripande liten berättelse av signaturen mhn.)
(FB) Finns det några som ångrar sina barn?
(FB) Ni med familj, ångrar ni att ni blev monogama/skaffade barn
(FB) Ångrar ni era barn?
(FB) Borde inte fler ångra att de skaffade barn?(sammanfogad//mod)
(FB) Ångra barn speciellt om det kommit till efter mycket arbete
(FB) Män: ångrar ni att ni skaffade barn?
(FB) Kan föräldrar ångra att dom skaffade barn? (T.ex Eric Harris, Dylan Kleebold)
(FB) Finns det folk här som skaffat barn och ångrat sig?
Senast redigerad av Ördög 2025-08-14 kl. 12:59.
Citera
2025-08-14, 12:58
Medlem
Sun Rulers avatar
Att få ett barn är den största gåvan jag har erhållit.

Att få samtala med honom, lyssna till hans funderingar och nyfikna frågor, att höra honom skratta och upptäcka världen steg för steg är en sann ynnest.

Självfallet har det varit tuff emellanåt med lite sömn när han var liten men det bleknar fullständigt i jämförelse med den lycka att få se honom växa upp och lära känna honom mer och mer.
Citera
2025-08-14, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av throwaway2
Ju äldre de barnlösa blir desto mer ångrar de nog att man inte prioriterade att skaffa ett, eller några, knytten.

Jag tror det blir tvärtom när fler får förståelse för att vi genomgår vår civilisations kollaps detta århundrade.
Citera
2025-08-14, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyItsJimmy
Enligt min väninna finns det ett forum på internet som utgör en slags samlingsplats för folk som ångrar sitt beslut att skaffa barn. Tydligen skriver folk under anonymitet och beklagar sig över hur mycket svårare deras liv blivit sedan de blev föräldrar samt uttrycker en önskan att göra barnens födslar ogjorda.

Jag har själv inga barn än och kan därför inte besvara ovan frågeställning. Undrar dock som titeln lyder - ångrar ni någonsin att ni fick barn?

Tror inte att det går att få ärliga svar på detta forum.

Dessutom är det stigmatiserat att ångra en sådan sak ..
Citera
2025-08-14, 13:40
Medlem
Svårt att se varför man skulle ångra sig.
Citera
2025-08-14, 13:41
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Tror inte att det går att få ärliga svar på detta forum.

Dessutom är det stigmatiserat att ångra en sådan sak ..

Det är möjligt men skadar inte att testa att ställa frågan.
Citera
2025-08-14, 13:42
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Varför tror alla "barnfria" att alla föräldrar ångrar att de skaffade barn? Varför tror alla "barnfria" att lycka enbart kan mätas i egentid, utekvällar och konsumtion?

Tror inte att de flesta ”barnfria” tror det utan att det kanske är ett rationaliserande hos folk som aldrig fick barn och känner på sig någonstans att det kanske var fel beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in