2026-09-26, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Har den här Mike någon funktionsnedsättning? Det verkar så.

Tror det handlar om låg IQ, han beter sig som ett barn. Barn har lägre IQ än vuxna
Citera
2026-09-26, 17:05
Medlem
Då har man sett färdigt säsong 1.

Intressant hur de första avsnitterna återspeglade svenska och övriga västerländska samhällen i helhet.

Vi har en homogen grupp infödingar, svenskar, som styr spelet exemplariskt och har stor tillit till varandra och stor misstro mot utlänningar.
Inom gruppen fanns även en försvenskad iranier(Daniel) som tycktes smälta in bra och var med om att forma gruppen, men även han misstänkliggjordes och kastades under bron vid första möjliga tillfälle.
Sen fick de, mot sin önskan, en imbecill afrikan(Ike) som aldrig passade in eller bidrog till nåt, men roffade åt sig prispengarna.

I den andra gruppen hade vi en mångkulturell krutdurk som exploderade gång på gång.
Kaoz-somalier(Ayan) som kaozade.
En oönskad jude(Dominika) som kastades ut från klass till klass, likt judar historiskt, pga sitt provocerande beteende.
En översentimental arab(Zeina) som skämdes bort av sossen(Juholt), som i sin tur bara gjorde stämningen värre i krutdurken, trots eller kanske pga sina försök att styra och ställa.
WT-tjejen(Fröken) som smälte in bra i mångkulturen och även dejtade afrikanen.

-----------------------------------------

Sen fick vi se bakom det ytliga, och blattarna kom att se betydligt mer sympatiska ut än svenskarna.
Markus pratar om orättvisa, och kallar blattarna för sopdumma. Men det var han själv som var just sopdum i intelligenstesterna, och han har inte rätt att prata om rättvisa eller schysst beteende när han glatt berättar om hur de högg Daniel i ryggen. Och han var nog den deltagare som var närmast till våld, när han fick tvinga sig ur tävlingen innan han fick ett damp-utbrott på Dominika och riskerade att bli åtalad för misshandel. Dum, fjollig, fittig, dampbarn. Han var den minst sympatiska och mest patetiska personen i hela programmet.

Ayan å andra sidan växte enormt efter Håkans uttåg, och hon var säsongens stjärna i andra halvan.
Hon tonade ner, erkände sina brister och fel och fick resterande att se dumma och tanklösa ut i spelen.
Hon kanske inte har högt verbalt IQ, men fotografiskt minne, rumsuppfattningen och det logiska tänkandet gör henne på många sätt smartare än snittet.

Överklassen var en krutdurk, men det var Håkan som tände gnistan.
Ayan trodde att hon hade en trogen, muslimsk storasyster i Zeina, men Zeina hade smittats av Håkans psykotiska beteende och paktbildande, som i sin tur skapade paranoia hos Ayan, och sedan en känsla av att ha blivit övergiven när Håkan använda majoritetsdiktatur för att frysa ut henne. Dominika var där för att gång på gång påminna den överkänslige Zeina om hur elak Ayan varit mot henne. När Dominika skickades till underklassen blev det lite lugnare, men när Håkan skickades ut blev det slut på drama.
I alla fall inom den gruppen.
Dominika var fortsatt provocerande, men det var bara Markus som föll för det.
Hanna var så hjärntvättad av Julia att hon började upprepa Julias ord likt en papegoja utan att förstå varför.
"För en gångs skull ska Johanna få hjälpa sig själv istället för andra".
Hah!

Det fanns 4 vinnare i detta flummiga, otydliga spel som på många sätt är mer som Big Brother än Förrädarna.
I första halvan var Daniel som skuggspelare egentligen den enda tävlaren, medan resten fick NPC-roller, och han klarade tävlingen och blev därmed vinnaren.
Julia är mästermanipulatören och visade mest skicklighet.
Ayan är skurken från början av filmen som gör en vändning och bär den goda sidan till segern i andra halvan.
Fröken var lite damsel in distress, lite harmlös birollskaraktär och lite god huvudrollskaraktär.
Hon framstod som snäll och oskyldig till en gräns där det blev fegt, men hennes agerande när Janne visade lite sårbarhet framför henne fick mig att tveka på om hon verkligen är så snäll. Hon valde att utnyttja denna sårbarhet likt en hyena och dödade Janne för att själv överleva, utan nån som helst tecken på skuldkänsla. Märkligt... Hon kanske bara är en Julia, som är bättre på att dölja sina psykopatdrag.
Citera
2026-09-26, 17:06
Medlem
Är det bara jag eller har Marcus Schenkenberg börjat likna Christer Pettersson (misstänkte Palmemördaren) efter alla lyft, fillers och Botox? De har t o m liknande tokögon. 🤭
Citera
2026-09-26, 17:28
Medlem
Andra säsongen har börjat hyfsat intressant.
Mest pga Mike och Anders.
Jag gillade Anders i Förrädarna och jag gillar honom även här.
En opålitlig, oberäknelig person, men likväl skön och beundransvärd.
Mike är lite som ett barn, men också en afrikansk Borat som lyckas att trolla och vara rolig trots sin bristfälliga svenska och grova talproblem. "Arga snackaren". "Arg snickare".
Hans kommentar om att Martina är nog äldre än hans mamma var tondövt och inte speciellt schysst mot Martina, som verkar så snäll och skör och mysig(och GILFig), men Borat kan också vara otrevlig.
Om det stämmer att vissa av tjejerna kände obehag inför honom kan jag förstå.

Nick är jävligt sympatisk. Jag hoppas att han når långt.

Tjejgänget är lite som ett skurkgäng. Katrina kommer bli intressant att följa.
Citera
2026-09-26, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flurig
Jag tappade det helt när en vilt kämpande Anders bad Mike vara tyst, varpå Mike tog sitt trollande till en helt ny nivå. Och när Anders sedan fuckade upp och torskade så kulminerade det i ett vansinnigt firande i Anders absoluta närhet, samtidigt som man såg att både Martina och Nick stod och kämpade för att inte brista ut i gapskratt. Jävligt roligt, men inget jag hade velat uppleva själv. 😂

Jag väntade nästan på att Anders skulle slå honom på käften.
Citera
2026-09-26, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spraygradde

Mike är nästan obegripligt obehaglig och hur Martina kan tycka att han är rolig gör att man förstår Erik Haag bättre. Förlåt Martina men hur menar du?

Mike kör rena mobbingtvn när han vägrar prata med Anders. Det går över alla gränser. Tyvärr tråkig deltagare och inte ett dugg rolig.
Senast redigerad av AlmaTor3 2026-09-26 kl. 20:01.
Citera
2026-09-26, 21:23
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noring
Är det bara jag eller har Marcus Schenkenberg börjat likna Christer Pettersson (misstänkte Palmemördaren) efter alla lyft, fillers och Botox? De har t o m liknande tokögon. 🤭

Han pratar ju likadant med.. Han får rycka upp sig
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2026-09-26 kl. 21:25.
Citera
2026-09-26, 21:35
Medlem
LoppeliLoppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spraygradde

Ja, det var verkligen otippat! Respekt!
Citera
2026-09-26, 23:48
Medlem
Vilken urtråkig figur Mike är Pratar som en bäbis och beter sig som en sådan också. Fattar inte att nån tycker han är kul!
Citera
2026-09-27, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor3
och hur Martina kan tycka att han är rolig gör att man förstår Erik Haag bättre. Förlåt Martina men hur menar du?

T.o.m. Anders beskrev honom som rolig, så det är väl inte så märkvärdigt att hon tycker det?
Citera
2026-09-27, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor3
Mike är nästan obegripligt obehaglig och hur Martina kan tycka att han är rolig gör att man förstår Erik Haag bättre. Förlåt Martina men hur menar du?

Mike kör rena mobbingtvn när han vägrar prata med Anders. Det går över alla gränser. Tyvärr tråkig deltagare och inte ett dugg rolig.

Man kan nästan tro att han fått i uppdrag av produktionen att retas med Anders för att skapa en konflikt och få Anders riktigt förbannad, eftersom han är stämplad som "arga" snickaren.
Senast redigerad av Spraygradde 2026-09-27 kl. 08:26. Anledning: Ändrar spekulation.
Citera
2026-09-27, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoppeliLoppan
Ja, det var verkligen otippat! Respekt!

Ja faktiskt. Jag trodde att skulle bli asförbannad och börja gapa på Mike. Men det är säkert det produktionen vill ha, lite drama, lite gap och skrik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in