2025-08-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Avståndet är rätt låst till en armslängd.

ok jag förstår. Jag har varken TV eller datorbord. Istället har jag en 50 tums skärm på ett par meters håll. Använder trådlös mus och tangentbord. Har ett litet bord bredvid stolen för musen, och tangentbordet i knät.
Skärmen står i en hörna ganska nära golvet, så jag slipper höja nacken. Och datorn står osynlig bakom.
Tips ifall du har plats
Citera
2025-08-15, 20:01
Moderator
Amirons avatar
Kör med 34" (3440x1440) curved, på en armslängds avstånd, och jag behöver inte vrida på huvudet eller liknande för att se allt på skärmen.
Citera
2025-08-15, 20:17
Moderator
HelgeBuks avatar
Med en skärm kan jag tänka mig att 32 är nice. Har en 31,5" (fråga mig inte varför de gjorde den storleken) som jag använder för att köra bil- och flygsimulator på ca 60 cm avstånd från ögonen, och den är kanon där.
På skrivbordet har jag två skärmar (tyvärr blandat en 27 och en 24) och där skulle jag säga att 2x32 nog blir alldeles för stort, 2x27 är max för mig personligen åtminstone. 2x24 funkar (har det på jobbet) men känns ibland lite litet.

Som med så mycket annat blir det en smaksak.
Citera
2025-08-15, 23:03
Medlem
neomunaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
"Curved" som dök upp på tv för många år sedan men som sedan försvann är faktiskt användbar med större skärmar när man sitter nära.

Hade en 40" 4K platt och vid normal datoranvändning så tappade man mycket i hörnen/fick vrida på nacken och ibland luta sig bakåt för att se ordentligt i hörn osv.

Med en böjd skärm blir det mycket bättre.
Visste inte om detta, intressant.. Verkar mest bara var MSI, Samsung och ett fåtal AOC som är curved idag. Min 34" är curved. När man först skaffar det och kör det några verkar är det verkligen ingen skillnad, eller känns bättre. Det känns som en gimmick bara. Men så fort man vant sig så är curved bättre på alla sätt tycker jag. Jag kommer aldrig köpa en platt skärm igen om det är en 34". Med en 27" ex tycker jag curved är mindre viktigt.
Citera
2025-08-16, 02:13
Medlem
Citat:
Sitter för tillfället med 27" på en armslängd avstånd, mellan tummen o pekfingret hur nära kan man sitta 32" innan det börjar bli för stort?

Om man tittar på video eller spelar spel i förstapersonsperspektiv tycker jag redan 27" är för stort på en armlängds avstånd, och 32" skulle definitivt vara för stort. Jag skaffade en 27"-skärm främst för att få plats med hyfsat många fönster samtidigt, men är då i princip bara intresserad av vad som händer i ett fönster åt gången. När mycket händer samtidigt över hela bildytan, tycker jag däremot det är jobbigt att behöva flytta blicken hela tiden eller tappa överblicken. Jag brukar därför flytta tillbaka stolen en bra bit då jag tittar på fullskärmsvideo, eller fixar ett fönster som inte tar upp hela skärmen. På rtings.com finns en sida med rekommendationer för skärmstorlekar och avstånd, och de rekommenderar där mellan 0.97m och och 1.32m avstånd till en 32"-skärm:

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship

Smaken är olika, och själv föredrar jag nog det längsta avståndet i intervallet.
Citera
2025-08-16, 06:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Men då så - ska du ha en OLED och ska handla på INET så är det ju inte så mycket att välja på.

Dock hittar jag fler hos INET som är OLED och har välvd skärm:

https://www.inet.se/kategori/30/bildskarm?filter=%7B%22propertyFilters%22%3A%7B%22 text%22%3A%7B%2236%22%3A%5B%22OLED%22%5D%7D%7D%7D

Särskilt om man även tar med QD-OLED:

https://www.inet.se/kategori/30/bildskarm?filter=%7B%22propertyFilters%22%3A%7B%22 text%22%3A%7B%2236%22%3A%5B%22OLED%22%2C%22QD-OLED %22%5D%7D%7D%7D
söker man på ≤32" välvd och oled så kommer bara denna upp.
https://www.inet.se/produkt/2226676/dell-32-alienware-aw3225qf-oled-4k-1700r-240-hz

Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
Jag blev påtvingad en välvd ultrawide på jobbet i april (34 tum, 3440x1440) och blev totalt beroende. Så illa så jag länsat sparkontot och köpt en likadan hemma. Kanske är de sämre/mer tungdrivna för spel (vet inte vad du ska använda din till), men alla borde provköra en sån skärm nån gång.

Inte exakt vad du frågade efter, men du kommer upp en bra bit i upplösning med den här också.
Inte så förtjust i det formatet, fortfarande irriterad över att 16:10 försvann
29" ultrawide är ungefär lika bred som 32" 16:9 men ~1 decimeter mindre på höjden och just höjd är nåt jag behöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
ok jag förstår. Jag har varken TV eller datorbord. Istället har jag en 50 tums skärm på ett par meters håll. Använder trådlös mus och tangentbord. Har ett litet bord bredvid stolen för musen, och tangentbordet i knät.
Skärmen står i en hörna ganska nära golvet, så jag slipper höja nacken. Och datorn står osynlig bakom.
Tips ifall du har plats
Funkar nog inte så bra o surfa men vrider jag sängen 90 grader så kan jag använda väggen med projektor

Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Med en skärm kan jag tänka mig att 32 är nice. Har en 31,5" (fråga mig inte varför de gjorde den storleken) som jag använder för att köra bil- och flygsimulator på ca 60 cm avstånd från ögonen, och den är kanon där.
På skrivbordet har jag två skärmar (tyvärr blandat en 27 och en 24) och där skulle jag säga att 2x32 nog blir alldeles för stort, 2x27 är max för mig personligen åtminstone. 2x24 funkar (har det på jobbet) men känns ibland lite litet.
Har noterat att det inte är så ovanligt att det saknas en halvtum på skärmar, billigare att tillverka och mattematiskt är avrundning uppåt korrekt, lite irriterande att det inte finns 29/30 rätt stort hopp med 27->32.

Grävde fram en tumstock och det är ~65cm från ögonen till mitten av skärmen.

Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
Det känns som en gimmick bara. Men så fort man vant sig så är curved bättre på alla sätt tycker jag.
Jo det är ju de där att man vet vad man har men inte vad man får så det är lätt o fortsätta i gamla invanda spår, ratat det innan för va och tn paneler har så dåliga betraktningsvinklar men det är ett problem som är mycket mindre med ips och oled så det är lite mer intressant nuförtiden.
Senast redigerad av Arne.Anka 2025-08-16 kl. 06:13.
Citera
2025-08-16, 15:01
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:

Har noterat att det inte är så ovanligt att det saknas en halvtum på skärmar, billigare att tillverka och mattematiskt är avrundning uppåt korrekt, lite irriterande att det inte finns 29/30 rätt stort hopp med 27->32.

Grävde fram en tumstock och det är ~65cm från ögonen till mitten av skärmen.

Jag skulle tro att 32" funkar för dig. Som sagt, primärt flyg och bil för min del, och då vill man ju ha en känsla av att "sitta inne i bilden", men ibland drar jag upp webbläsare och det funkar bra det också, åtminstone korta perioder.
Citera
2025-08-17, 02:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tror jag kommit fram till att 32" är för stort, har lite fysiska begränsningar att ta hänsyn till så tejpade fast lite papper på ena sidan av skärmen för att simulera bredden av en 32" skärm.

Det blev rätt tight men gick ändå...ända tills jag drog igång wreckfest, ett spel som bara körs med tangentbordet, la bena i kors när jag spelade och i stort sett hela den 10cm breda pappersremsan försvann bakom benen :/ så det blir 27".

Nästa projekt, skruva fast ett fäste i taket för en större skärm
Citera
2025-08-21, 03:51
Medlem
TheFinals avatar
Ska du ändå köpa så kör med 32", men se till att du har bord som är ganska djupt så du slipper hamna för nära. T.ex. 60-70cm djupt.
Tar du ett 50cm kommer du onekligen väldigt nära om du inte sätter dem på monitor-armar och kan få dem längre ifrån dig.

Jag kör 3st 32" och tycker det är perfekt, hade en 42" tillfälligt när jag möblerade om men det blev konstigt även med ordentligt djup på skrivbordet.

Ska väl nämnas att jag inte spelar mer än 10 timmar per år så ur den aspekten har jag inget att tillägga.
men skärmyta kan man nästan inte få för mycket av.
Citera
2025-08-21, 07:37
Avslutad
Tycker personligen att 1x29-34" ultrawide tillsammans med en vertical 27" lockar mest känns som om ultrawide är det ultimata vid skrivbordsjobb. Gärna inte curved utan vanlig rak.
Citera
2025-08-26, 02:15
Medlem
Citat:
Dags o köpa skärm men lite tveksam om vilken storlek jag ska välja, 24" är definitivt för lite, 27" funkar garanterat men är bra sugen på 32", blir 4k upplösning.

Sitter för tillfället med 27" på en armslängd avstånd, mellan tummen o pekfingret hur nära kan man sitta 32" innan det börjar bli för stort?
/A.A

Jag kör 32" kurvad och är mycket nöjd. Skulle aldrig kunna återgå till en platt skärm igen.
Citera
2025-08-26, 13:07
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag skulle också rekommendera att välja 1440 och inte 4k för det passar fortfarande bäst till olika program etc. Om det inte gäller videoredigering. Då är det idag minst 4k som gäller.
1440p på 32" (92 PPI) känns lite bortkastat, det är en passande upplösning för 24-tummare (ger 122 PPI). Som jämförelse ger 1080p på 27" 82 PPI och det ser verkligen fördjävligt ut. 4K och 32" är en bra kombination, ger 138 PPI och med hyfsat avstånd blir bilden skarp och man får mycket yta att jobba på.

Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Men skärmyta kan man nästan inte få för mycket av.
Det vette fasen. Känns ibland som att flera och stora skärmar bara är ett substitut för vettig virtuell skrivbordshantering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in