2025-08-26, 16:50
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
1440p på 32" (92 PPI) känns lite bortkastat, det är en passande upplösning för 24-tummare (ger 122 PPI). Som jämförelse ger 1080p på 27" 82 PPI och det ser verkligen fördjävligt ut. 4K och 32" är en bra kombination, ger 138 PPI och med hyfsat avstånd blir bilden skarp och man får mycket yta att jobba på.

Jag var nyligen hos optikern och enligt testerna så har jag än mycket god syn (över medel). Jag kan säga att 1440 på 32'' ser utmärkt ut. Ser det utmärkt ut för mig så ser det utmärkt ut för lejonparten av befolkningen.

Jag misstänker att du har köpt skräpskärmar? Det vet jag betyder mycket för bilden. I det stora hela (anledningar jag angav) så är det därför fortfarande bäst att köra 1440 på 32''.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det vette fasen. Känns ibland som att flera och stora skärmar bara är ett substitut för vettig virtuell skrivbordshantering.

Nu var det inte mig du skrev det här till men måste säga att vi har helt olika sätt att se på det. När jag kan ha flera öppna ytor som visar hela arbetsfältet bredvid varandra så blir arbetet mycket lättare, går mycket snabbare och mindre uttröttande.
Citera
2025-08-26, 17:50
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag misstänker att du har köpt skräpskärmar?
Ja, för de som rekommenderar högupplösta skärmar brukar ju ha låga krav vad gäller bildkvalitet. Den 3008WFP jag nämner i texten kostade cirka 20 000 kronor och användes av professionella användare, typ fotografer, grafiker etc.

(FB) Varför så få 30tums?

Citat:
Nu var det inte mig du skrev det här till men måste säga att vi har helt olika sätt att se på det. När jag kan ha flera öppna ytor som visar hela arbetsfältet bredvid varandra så blir arbetet mycket lättare, går mycket snabbare och mindre uttröttande.
Fast detta kändes mer relevant bakåt i tiden när skärmarna var både mindre och hade lägre upplösning. Men en 4K-skärm har samma antal pixlar som fyra 1080p-skärmar eller två 1440-skärmar.
Citera
2025-08-26, 20:15
Medlem
engammalfisks avatar
jag har 43 men hade hellre haft 30" eller 27.

www.displaywars.com
Citera
2025-09-08, 01:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
För att avsluta, fick en deal av en butik att jag kunde beställa o testa en monitor ett par veckor så körde på det och har kommit fram till att 32" är stort men inte överdrivet stort, gjorde om fästet till monitorn lite så jag kan flytta den lite längre "bort".

blev en välvd skärm och det strulade rejält med ögonen men efter nån dag hade jag vant mig och qd-oled har märkbart bättre färger och framförallt svärta jämfört med min gamla ips skärm.
Citera
2025-09-09, 15:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag var nyligen hos optikern och enligt testerna så har jag än mycket god syn (över medel). Jag kan säga att 1440 på 32'' ser utmärkt ut. Ser det utmärkt ut för mig så ser det utmärkt ut för lejonparten av befolkningen.

Jag misstänker att du har köpt skräpskärmar? Det vet jag betyder mycket för bilden. I det stora hela (anledningar jag angav) så är det därför fortfarande bäst att köra 1440 på 32''.

Om du har över medel i synskärpa så passar det väl inte lejonparten? av hela befolkningen.
Synskärpa är beroende på ålder. Alla är inte lika gamla.

Jag har ovanligt lång näsa så nu är det den som är ivägen för att kunna komma tillräcklig nära skärmen.
Citera
2025-09-09, 15:16
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
För att avsluta, fick en deal av en butik att jag kunde beställa o testa en monitor ett par veckor så körde på det och har kommit fram till att 32" är stort men inte överdrivet stort, gjorde om fästet till monitorn lite så jag kan flytta den lite längre "bort".

blev en välvd skärm och det strulade rejält med ögonen men efter nån dag hade jag vant mig och qd-oled har märkbart bättre färger och framförallt svärta jämfört med min gamla ips skärm.

Vad blev det för upplösning?
Citera
2025-09-09, 15:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Vad blev det för upplösning?
4k
Citera
2025-09-09, 21:00
Medlem
Vem0ths avatar
Jag älskar mina 24''-or och det känns rätt för datorsittandes distans. 32'' för mig är liksom TV-storlek och något jag hade 4 meter ifrån under min barndom.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in