2025-08-14, 11:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Tittar på Prisjakt och på datorskärmar som är 32 tum eller större.

Runt 700 st som är platta och runt 360 som är välvda.

https://www.prisjakt.nu/search?availability=AVAILABLE&category=pc%3Adators karmar&attr_89=32%2C110

Kollar jag specifikt på OLED-skärmar över 32 tum så finns det 46 totalt - 26 välvda och 20 platta.
inet har bara 1 välvd och den är på 32", handlar lokalt inte över internet.
Citera
2025-08-14, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
inet har bara 1 välvd och den är på 32", handlar lokalt inte över internet.

Men då så - ska du ha en OLED och ska handla på INET så är det ju inte så mycket att välja på.

Dock hittar jag fler hos INET som är OLED och har välvd skärm:

https://www.inet.se/kategori/30/bildskarm?filter=%7B%22propertyFilters%22%3A%7B%22 text%22%3A%7B%2236%22%3A%5B%22OLED%22%5D%7D%7D%7D

Särskilt om man även tar med QD-OLED:

https://www.inet.se/kategori/30/bildskarm?filter=%7B%22propertyFilters%22%3A%7B%22 text%22%3A%7B%2236%22%3A%5B%22OLED%22%2C%22QD-OLED %22%5D%7D%7D%7D
Citera
2025-08-14, 11:55
Medlem
Jag blev påtvingad en välvd ultrawide på jobbet i april (34 tum, 3440x1440) och blev totalt beroende. Så illa så jag länsat sparkontot och köpt en likadan hemma. Kanske är de sämre/mer tungdrivna för spel (vet inte vad du ska använda din till), men alla borde provköra en sån skärm nån gång.

Inte exakt vad du frågade efter, men du kommer upp en bra bit i upplösning med den här också.
Citera
2025-08-14, 11:55
Medlem
Hazizas avatar
Själv sitter jag med en 42" kommer aldrig gå ner till något mindre igen. Så skulle säga att ju större desto bättre och minst 120 hz.
Citera
2025-08-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
Jag blev påtvingad en välvd ultrawide på jobbet i april (34 tum, 3440x1440) och blev totalt beroende. Så illa så jag länsat sparkontot och köpt en likadan hemma. Kanske är de sämre/mer tungdrivna för spel (vet inte vad du ska använda din till), men alla borde provköra en sån skärm nån gång.

Inte exakt vad du frågade efter, men du kommer upp en bra bit i upplösning med den här också.

Samma här! Det är en vana. Nu känns allt annat väldigt litet
Citera
2025-08-14, 14:01
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Delvis det jag funderar på delvis om det blir så stort att jag måste vrida på huvudet när jag tittar sida till sida.

vardagsbruk, spel film surf, när jag surfar har jag ofta film igång på vänstersidan av skärmen och webläsaren i mitten o höger vilket talar för en större skärm medans spel kanske passar bättre med en lite mindre.

Ska du bara ha en skärm så föreslår jag en 34'' men om du ska ha två så föreslår jag två 32''

Jag gick från två 27'' till två 32'' en gång och jag kände redan första dagen att fy fan hur kunde jag sitta med två pluttiga 27''
Citera
2025-08-14, 14:48
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ska du bara ha en skärm så föreslår jag en 34'' men om du ska ha två så föreslår jag två 32''

Jag gick från två 27'' till två 32'' en gång och jag kände redan första dagen att fy fan hur kunde jag sitta med två pluttiga 27''
Måste man inte vrida på huvudet jävligt mycket då?
Tycker 24 tum välvd är helt perfekt jag.
Ser bra ut över hela skärmen och ser bra ut i 1080p så behöver inte värsta grafikkortet.
Senast redigerad av Kungenshora 2025-08-14 kl. 14:50.
Citera
2025-08-14, 15:07
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Måste man inte vrida på huvudet jävligt mycket då?
Tycker 24 tum välvd är helt perfekt jag.
Ser bra ut över hela skärmen och ser bra ut i 1080p så behöver inte värsta grafikkortet.

Nej jag känner inga problem med det. Jag skulle aldrig klara av att gå ner till två st 27'' igen. Det skulle bara inte funka.
Citera
2025-08-14, 15:19
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nej jag känner inga problem med det. Jag skulle aldrig klara av att gå ner till två st 27'' igen. Det skulle bara inte funka.
Ok coolt, jag hade inte pallat med det tror jag. Det blir 142 cm bred skärm om de är curved, typ hela skrivbordet?
Så till det vill man ha 4k gånger två gissar jag så då måste man ha värsta grafikkortet.
Verkar rätt extremt men coolt du gillar det.
Citera
2025-08-14, 19:01
Avstängd
Isterbandsdoktorns avatar
Ergonomin är viktig vid kontorsarbete, kan bli jobbigt med stor skärm.
Vid spel är ju större desto bättre, men inte vid jobb!
Citera
2025-08-14, 19:35
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Ok coolt, jag hade inte pallat med det tror jag. Det blir 142 cm bred skärm om de är curved, typ hela skrivbordet?
Så till det vill man ha 4k gånger två gissar jag så då måste man ha värsta grafikkortet.
Verkar rätt extremt men coolt du gillar det.

Jag har inte curved, utan jag ställer dem i liten vinkel till varandra.

Jag skulle också rekommendera att välja 1440 och inte 4k för det passar fortfarande bäst till olika program etc. Om det inte gäller videoredigering. Då är det idag minst 4k som gäller.
Citera
2025-08-15, 08:20
Medlem
Jag bytte skärm ganska nyligen från 32" till 40". Upplösningen är högre också. Hade sagt att det bara är fördelar om man kan få lite avstånd.

Jag bytte till en Lenovo PW40, den har inbyggd kvm-switch vilket jag uppskattar då jag använder flera datorer i jobbet och det blir då enkelt och flytta över tangentbord och mus. Den är även inbyggt trådat nätverkskort så båda datorerna får trådat nätverk samtidigt, verkar dela olika mac-addresser till respektive burk.

Den skrämen är lite bredare än en vanlig också vilket är uppskattat då jag alltid kör med dubbla fönster och tycker inte om dubbla skärmar då jag får en skarv precis framför näsan. Den är något curved och inga problem alls med betraktningsvinklar.

https://www.lenovo.com/us/en/p/accessories-and-software/monitors/professional/62c1gar6us
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in