2025-08-14, 02:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Dags o köpa skärm men lite tveksam om vilken storlek jag ska välja, 24" är definitivt för lite, 27" funkar garanterat men är bra sugen på 32", blir 4k upplösning.

Sitter för tillfället med 27" på en armslängd avstånd, mellan tummen o pekfingret hur nära kan man sitta 32" innan det börjar bli för stort?
/A.A
Citera
2025-08-14, 02:38
Medlem
Stiert-Munnings avatar
32 är perfekt. Funkar till spel och Youtube. Däremot vet jag inte om 4k är värt det eftersom det är tungt som fan för systemet för i stort sett knappt märkbar upplösning jämfört med 1440. Jag har samma avstånd till min 32a. Det är en vanesak.
Citera
2025-08-14, 03:12
Medlem
kalkryggars avatar
Jag har nyss byggt ett nytt kontor och där står det 2 st 2k 34'' Dell UltraSharp. Jag har de på ett skrivbord och det är toppen. Har en vän som har två stycken på över 40'' och han säger att ljuset blir annorlunda i hörnerna för att det blir fel vinkel.

Så jag skulle säga att under 32'' skulle jag aldrig klara idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
32 är perfekt. Funkar till spel och Youtube. Däremot vet jag inte om 4k är värt det eftersom det är tungt som fan för systemet för i stort sett knappt märkbar upplösning jämfört med 1440. Jag har samma avstånd till min 32a. Det är en vanesak.

Håller med. Till 32'' så duger det fint med 1440. Däremot beror det på vad man sysslar med. Säg att man editerar film som är 4k så skulle jag absolut köpa 4k.

EDIT: Vad ska du göra? För jag har faktiskt hört från såna som spelar mycket att de tycker 32'' kan vara lite för stort. Några som spelar spel som Call of Duty. De säger att 27'' är perfekt för att snabbt flytta blicken över skärmen.
Senast redigerad av kalkryggar 2025-08-14 kl. 03:15.
Citera
2025-08-14, 06:19
Medlem
neomunaas avatar
27" är bäst för FPS/competitive gaming - perfekta storleken för gaming helt enkelt.
32" är däremot nice för immersive, och nice när du arbetar med program som Affinity Photos 2 eller nån DAW som Ableton eller Bitwig.
4k är imo helt overkill.

Jag har en 32" / 1440p / 1ms / 165Hz som min primary, samt två st 27" på höjden vid sidan om mig. 32" är nice men ibland känner jag ofta att man ser förlite i den storleken vilket är därför jag säger 27" är bäst för gaming och sånt.
Senast redigerad av neomunaa 2025-08-14 kl. 06:24.
Citera
2025-08-14, 06:43
Avslutad
Intressant tråd, sitter på en 27a 1440 själv men funderar på en 32a med 4k. Nyss byggt ny dator med xtx7900 som glatt tuggar i sig alla spel jag slängt på det utan några problem alls. Tittar mycket på film och serier så det skulle vara nice med lite större skärm.. lättare att se när jag sitter på motionscykeln också.

Så.. vill du ha och har råd så köp en! Är du inte nöjd så har man ångerrätt beroende på vart och hur du köper den.
Citera
2025-08-14, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Dags o köpa skärm men lite tveksam om vilken storlek jag ska välja, 24" är definitivt för lite, 27" funkar garanterat men är bra sugen på 32", blir 4k upplösning.

Sitter för tillfället med 27" på en armslängd avstånd, mellan tummen o pekfingret hur nära kan man sitta 32" innan det börjar bli för stort?
/A.A

Beror väl också lite på vad du skall använda skärmen till. Men oavsett så bör man ju ta hänsyn till det fenomen som kalkryggar nämner - om du inte kan se hela skärmen pga att du kommer ur vinkel så är det ju föga meningsfullt med att ha så stor skärm oavsett användningsområde.
Citera
2025-08-14, 09:10
Medlem
supremanics avatar
Jag bytte tillbaka till 27 på min speldator efter att kört 32" ett tag. Tycker på spel att man får flytta runt blicken för mycket. Åtminstone när man kör mus och tangentbords spel. Sitter man en bit bort med kontroll kanske det funkar.
Citera
2025-08-14, 09:32
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Har själv både en 27:a och en 32:a, bägge två 4K. Är meningen att jag ska göra mig av med ena men har sanningen att säga svårt att välja mellan dem. Emellanåt tycker jag 32 tum är onödigt stort, tar ju upp en jäkla plats på skrivbordet. Men i andra situationer känns 27 tum som i minsta laget. Det beror helt enkelt på vad man använder skärmen till för stunden. Att den ena är IPS och den andra VA med dess olika för- och nackdelar i fråga om kontrast och färgåtergivning spelar ju även det in.

Du får ju även fråga dig själv hur viktigt det är med hög upplösning. 4K på 27" är för mycket om man inte kör med Windows DPI på 125 procent, och då har man ju ändå tappat en del av all "screen real estate". Så vill du verkligen ha fulla upplösningen så du får plats med massor med menyer i Photoshop, massor med rader i Excel etc så kommer ju den större skärmen bli det naturliga valet. Sedan spelar ju även rummets utseende och skrivbordets storlek in.

Det finns helt enkelt inget självklart val i frågan. Hade du istället frågat om 24" 1080p vs 27" 1440p skulle jag utan en sekunds tvekan föreslagit det senare.
Citera
2025-08-14, 09:53
Medlem
Citat:

/A.A

Det är bara att öka avståndet tills det är lagom. Men det måste förstås finnas utrymme till det. När skärmen är för stor börjar man vrida på nacken allteftersom man läser på skärmen. Lite vridning på nacken går bra alltså bara någon millimeters rörelse - men blir det mer är det för stor skärm - eller för kort avstånd till skärmen.
Men grejen är att med en större skärm kan man förstora saker ändå mer, och det använder jag ibland.
Skönt ha avstånd, och när det blir film kan du bänka dig framför en större skärm.
Citera
2025-08-14, 09:58
Medlem
"Curved" som dök upp på tv för många år sedan men som sedan försvann är faktiskt användbar med större skärmar när man sitter nära.

Hade en 40" 4K platt och vid normal datoranvändning så tappade man mycket i hörnen/fick vrida på nacken och ibland luta sig bakåt för att se ordentligt i hörn osv.

Med en böjd skärm blir det mycket bättre.
Citera
2025-08-14, 11:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Däremot vet jag inte om 4k är värt det eftersom det är tungt som fan för systemet
sitter med 9800x3d, 9070xt oc, 64gb ram etcetera så har hyffsad hårdvara för att driva.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har en vän som har två stycken på över 40'' och han säger att ljuset blir annorlunda i hörnerna för att det blir fel vinkel.
Delvis det jag funderar på delvis om det blir så stort att jag måste vrida på huvudet när jag tittar sida till sida.

Citat:
EDIT: Vad ska du göra? För jag har faktiskt hört från såna som spelar mycket att de tycker 32'' kan vara lite för stort. Några som spelar spel som Call of Duty. De säger att 27'' är perfekt för att snabbt flytta blicken över skärmen.
vardagsbruk, spel film surf, när jag surfar har jag ofta film igång på vänstersidan av skärmen och webläsaren i mitten o höger vilket talar för en större skärm medans spel kanske passar bättre med en lite mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
4k är imo helt overkill.
Blir en oled skärm och vill bla ha klar tydlig text.

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
"Curved" som dök upp på tv för många år sedan men som sedan försvann är faktiskt användbar med större skärmar när man sitter nära.

Hade en 40" 4K platt och vid normal datoranvändning så tappade man mycket i hörnen/fick vrida på nacken och ibland luta sig bakåt för att se ordentligt i hörn osv.

Med en böjd skärm blir det mycket bättre.
Blir förmodligen en platt, välvda finns det inte mycket av.

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är bara att öka avståndet tills det är lagom. Men det måste förstås finnas utrymme till det.
Avståndet är rätt låst till en armslängd.
Citera
2025-08-14, 11:36
Medlem
Citat:
Blir en oled skärm och vill bla ha klar tydlig text.

Blir förmodligen en platt, välvda finns det inte mycket av.

Tittar på Prisjakt och på datorskärmar som är 32 tum eller större.

Runt 700 st som är platta och runt 360 som är välvda.

https://www.prisjakt.nu/search?availability=AVAILABLE&category=pc%3Adators karmar&attr_89=32%2C110

Kollar jag specifikt på OLED-skärmar över 32 tum så finns det 46 totalt - 26 välvda och 20 platta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in