2025-08-13, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakkuehh
38 med guldtänder på sidan, motocross olycka när jag var 17-18?
Då fick du väl betala det själv, var det för du ansåg det tufft i den åldern? Är ju trots allt bara 20 år sen, trodde det var ett gammalt fenomen.
Citera
2025-08-13, 08:44
Medlem
Guld var ju ett bra material för tänder förut, nu är det modernare grejer som inte är så fult, en lagning skall ju helst inte synas såklart.
Citera
2025-08-13, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Guld var ju ett bra material för tänder förut, nu är det modernare grejer som inte är så fult, en lagning skall ju helst inte synas såklart.
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Då fick du väl betala det själv, var det för du ansåg det tufft i den åldern? Är ju trots allt bara 20 år sen, trodde det var ett gammalt fenomen.
Ni är idioter.

Guldtänder varar hela livet, du kan få en insatt när du är 20 och dö med den när du är 100 utan problem.

Moderna porslin-tänder varar 10-15 år. Zirconia kan vara i 20 år.

Nej, jag har inga guldtänder men hade valt guldtand om jag behövde ny tand.

Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Rent guld är mjukt så det bör vara olämpligt att ha som tänder.
~80% guld och lite platinum eller palladium. Håller hela livet. Porslin och Zirconia tänder får du byta flera gånger innan du dör. Guldtand är både mer praktiskt och billigare i längden.

Citat:
Ursprungligen postat av fakkuehh
38 med guldtänder på sidan, motocross olycka när jag var 17-18?
Var detta ett val du gjorde själv eller ville tandläkaren att du skulle ha guldtand? Bra val oavsett.
Senast redigerad av user7a261m 2025-08-13 kl. 09:12.
Citera
2025-08-13, 09:12
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Det är det hållbaraste materialet

Nej bror, det mest hållbara materialet.
Citera
2025-08-13, 09:24
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Guldtänder har människor som sätter guldkant på tillvaron 😉
Citera
2025-08-13, 11:17
Medlem
bomhulls avatar
Vet om en kvinna som hade ett litet guldhjärta på ena tanden.
Tyckte det var häftigt när jag var liten
Citera
2025-08-13, 14:57
Medlem
Citat:
Rent guld är mjukt så det bör vara olämpligt att ha som tänder.

Guldplomber ska nog vara lika hållbara som amalgam och porslin.
Citera
2025-08-13, 15:01
Medlem
Jag har en guldplomb, satte i när jag var runt 25. I en kindtand, så bara tandläkaren som ser. När det skulle lagas frågade tandläkaren om jag ville ha guld eller porslin, priset var detsamma, så då tyckte jag det var lite coolt med guld så valde det.

Är 49 idag.
Citera
2025-08-13, 15:06
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Guldplomber ska nog vara lika hållbara som amalgam och porslin.
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jag har en guldplomb, satte i när jag var runt 25. I en kindtand, så bara tandläkaren som ser. När det skulle lagas frågade tandläkaren om jag ville ha guld eller porslin, priset var detsamma, så då tyckte jag det var lite coolt med guld så valde det.

Är 49 idag.

Varför i helvete använde man guld'? Var det så billigt då? Allt guld som finns tillgängligt för människan på hela Jorden är stort som en 22 meter bred kub. Och det användes som tandutfyllnad för fattiga svenskar? Makes no sense.
Citera
2025-08-13, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har nog aldrig sett en människa på riktigt (irl) som har guldtänder. Rappare och skådespelare kan ha guldtänder, har jag sett på film. Men en gång i tiden guldtänder tydligen på modet.

Sedan fick jag se musik med Mikael Wiehe och det ser ut som att han har guldtänder. Har flanen guldtänder? Helt galet att ha guldtänder, enligt mig.

Vad signalerar guldtänder? Att man är rik eller vadå?

Annat?

https://www.youtube.com/watch?v=hC3EszN3Uuo

Cirka 01:52 in i videon.

Det var vanligt förr för 40-talisterna.

Fick man inte guld som plomber riskerade man metaller med arsenik och annan skit.

Samt rostar inte guld vilket andra blandningar kunde göra.
Så guld höll mycket längre generellt. Och blandat med koppar (aldrig rent).

Det är alltså allt annat än konstigt han har guld då han hade råd, som många andra äldre.

Många har dock bytt ut det i dag mot modernare lösningar.
Citera
2025-08-13, 15:36
Medlem
Citat:
Varför i helvete använde man guld'? Var det så billigt då? Allt guld som finns tillgängligt för människan på hela Jorden är stort som en 22 meter bred kub. Och det användes som tandutfyllnad för fattiga svenskar? Makes no sense.

Dom samlar in massor av guld när människor kremeras så jag antar att det återvinns
Citera
2025-08-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera

Är 49 idag.

Frågade dom om guld el porslin? Jag fick automatiskt amalgam och efter det komposit. Länge trodde jag att det bara var det som fanns som fyllning och att porslin användes t kronor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in