2025-08-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Hur många karat?
Ingen aning. När jag var 16-17 (1966) visste jag förmodligen inte vad karat var.
Citera
2025-08-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har nog aldrig sett en människa på riktigt (irl) som har guldtänder. Rappare och skådespelare kan ha guldtänder, har jag sett på film. Men en gång i tiden guldtänder tydligen på modet.

Sedan fick jag se musik med Mikael Wiehe och det ser ut som att han har guldtänder. Har flanen guldtänder? Helt galet att ha guldtänder, enligt mig.

Vad signalerar guldtänder? Att man är rik eller vadå?

Annat?

https://www.youtube.com/watch?v=hC3EszN3Uuo

Cirka 01:52 in i videon.

Det är det hållbaraste materialet
Citera
2025-08-12, 22:36
Medlem
Jag har!

Jag är en cool pirat

Ärligt så har jag platina i mina implantat. Min mormor hade riktiga guldtänder!

När jag var i Afrika skaffade jag guldfasader till mina framtänder för jag tyckte det var sexigt....

Det vore coolt att ha diamant, platina och se ut som "Jaws" i James Bond eller hur?!

Bara lite mer modernt och uppdaterat så är det bra hållbarhet på det, kan va bra investering också om man inte vill ha ett bankfack så har man allt i käften så att säga... LOL!

Kisses from your mistress hahaha... JAWS!
Citera
2025-08-12, 23:09
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Det är det hållbaraste materialet

Rent guld är mjukt så det bör vara olämpligt att ha som tänder.
Citera
2025-08-12, 23:12
Medlem
Landsbygdens avatar
Hade en granne som hade guldtand, en av framtänderna. Inte jättegammal. Vanlig person. Vanligt jobb, vanlig arbetarklass-bakgrund. Dock stor(nära 2 m).
Tycker det ser kul och lite ball ut. Speciellt framtänder. Kul grej mest, tror jag. Inte att man vill signalera rikedom.
Citera
2025-08-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Min farsa hade en kindtand av guld. Han var född på 40 -talet & numera avliden.
Tog du den innan jordfästningen?
Citera
2025-08-12, 23:42
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Tog du den innan jordfästningen?

Skulle man kanske ha gjort. Jag och syrran fick ju ärva en del, det kanske motsvarade guldtanden.
Citera
2025-08-13, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har nog aldrig sett en människa på riktigt (irl) som har guldtänder. Rappare och skådespelare kan ha guldtänder, har jag sett på film. Men en gång i tiden guldtänder tydligen på modet.

Sedan fick jag se musik med Mikael Wiehe och det ser ut som att han har guldtänder. Har flanen guldtänder? Helt galet att ha guldtänder, enligt mig.

Vad signalerar guldtänder? Att man är rik eller vadå?

Annat?

https://www.youtube.com/watch?v=hC3EszN3Uuo

Cirka 01:52 in i videon.

Min farsa hade lite ( med betoning på lite) guld i pliggarna, vanlig knegarsnubbe ala 50 tal.
Han drog ut tänderna och gick full titan.
Varav jag snodde guldet, sålde det till en helt vanlig smyckesaffär och köpte folköl.
90-tal.

Så det var väl helt vanliga människor som hade det förr iaf. Ingen aning, vet inte ens varför jag svarar.
Citera
2025-08-13, 03:15
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Min farsa hade lite ( med betoning på lite) guld i pliggarna, vanlig knegarsnubbe ala 50 tal.
Han drog ut tänderna och gick full titan.
Varav jag snodde guldet, sålde det till en helt vanlig smyckesaffär och köpte folköl.
90-tal.

Så det var väl helt vanliga människor som hade det förr iaf. Ingen aning, vet inte ens varför jag svarar.

Min mormor och hennes generation drog ur alla sina tänder i tonåren och när de gjorde lumpen och satte in löständer istället. Det var modernt och då smart ansåg de då det kostade för mycket att gå till tandläkarna då de inte borstade tänderna förr om ni trodde det. Dålig töjning kan man nog säga.

Tiden gick snabbt och allt var egentligen helt i onödan när amalgam av guld eller kvicksilver fixade hålen och tandborsten började bli populär hos underklassen som plötsligt hade några tänder att bösta alls.

Såg en tråd om saken.

(FB) När började underklasserna använda tandborste?
Citera
2025-08-13, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Rent guld är mjukt så det bör vara olämpligt att ha som tänder.
18 karat är inte så mjukt men 24 är det, ju renare desto mjukare. Det är därför de inte använder 24 k se rat till smycket n, det är för mjukt.
Citera
2025-08-13, 06:44
Medlem
Kalle81s avatar
Under förintelsen under andra världskriget kunde tyskarna finansiera en hel del av kriget med guldtänder de tog från judar som gasades.

Det kan vara så att behovet av denna guldfyndighet drev utrotningen mer än hatet mot judar.
Citera
2025-08-13, 07:11
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinat
Antingen är du inte särskilt gammal eller så är du inte särskilt observant. För Wiehe och ännu äldre är guldtänder det normala, om de egna är ruttna. En gång i tiden var det också status, ungefär fram till 1960-talet, skulle jag tro.

Mm men det är också status bland unga så atteee....oftast såna som är mörka under ögonen och även ovan ögonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in