2025-08-13, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har nog aldrig sett en människa på riktigt (irl) som har guldtänder. Rappare och skådespelare kan ha guldtänder, har jag sett på film. Men en gång i tiden guldtänder tydligen på modet.

Sedan fick jag se musik med Mikael Wiehe och det ser ut som att han har guldtänder. Har flanen guldtänder? Helt galet att ha guldtänder, enligt mig.

Vad signalerar guldtänder? Att man är rik eller vadå?

Annat?

https://www.youtube.com/watch?v=hC3EszN3Uuo

Cirka 01:52 in i videon.

Nu har jag 2 guldtänder: men inte som syns de är täckta av komposit: Men grunden som är inborrat i tandbenet är guld.
Sattes in i början 80talet då jag slog ut mina bägge framtänder.
Så inget konstigt: Var väl standard med gult under hela 1900talet: Sen var det vissa som ville att det skulle synas och andra som döljt det.
Jag vet faktiskt inte om det fortfarande används eller om det helt bytts ut mot titan?
Citera
2025-08-13, 16:02
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har nog aldrig sett en människa på riktigt (irl) som har guldtänder. Rappare och skådespelare kan ha guldtänder, har jag sett på film. Men en gång i tiden guldtänder tydligen på modet.

Sedan fick jag se musik med Mikael Wiehe och det ser ut som att han har guldtänder. Har flanen guldtänder? Helt galet att ha guldtänder, enligt mig.

Vad signalerar guldtänder? Att man är rik eller vadå?

Annat?

https://www.youtube.com/watch?v=hC3EszN3Uuo

Cirka 01:52 in i videon.

Ja, som någon skrev, det fanns bara guld om ville göra hållbara kronor förr. Nu är det hårda keramiska saker som håller länge.
Citera
2025-08-13, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Frågade dom om guld el porslin? Jag fick automatiskt amalgam och efter det komposit. Länge trodde jag att det bara var det som fanns som fyllning och att porslin användes t kronor

Ja, men var privat tandläkare.
Citera
2025-08-13, 16:52
Medlem
Nästan alla tandläkare blir helt lyriska av en välgjord guldkrona (i sidopartiet givetvis).
Snyggt och extremt hållbart.

Dock på tok för dyrt nu för tiden, tillkommande materialkostnad kommer vara flera tusen extra.
Citera
2025-08-13, 17:09
Medlem
Min granne har flera, en italienare på 70, ser för djävligt ut.
Citera
2025-08-13, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Varför i helvete använde man guld'? Var det så billigt då? Allt guld som finns tillgängligt för människan på hela Jorden är stort som en 22 meter bred kub. Och det användes som tandutfyllnad för fattiga svenskar? Makes no sense.

1. För att det är metall som är lämplig i munnen, till skillnad ifrån tex gjutjärn

2. Det är snyggt.

3. Jaha, så örhängen, ringar, klockor, halsband, toalettstolar mm är bättre då?

Enligt tandläkaren så var materialkostnaden så liten del av den totala kostnaden (kostade 5000 för 24 år sen) så han tog samma, för han tyckte det var roligare att jobba med guld, var så sällan nån valde det.
Senast redigerad av Baheera 2025-08-13 kl. 18:19.
Citera
2025-08-13, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CCK
Nästan alla tandläkare blir helt lyriska av en välgjord guldkrona (i sidopartiet givetvis).
Snyggt och extremt hållbart.

Dock på tok för dyrt nu för tiden, tillkommande materialkostnad kommer vara flera tusen extra.

Det stämmer, får nästan alltid en positiv kommentar ifrån tandläkarna när de ser guldplomben.
Citera
2025-08-13, 18:21
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Bra att ha, ifall man blir av med allt.
Då har man iallafall tänderna kvar.

Får kronofogden ta ens tänder?
😧
Ja exakt. Man kan ha kronorna bak i käften i guld, jag tror man kan lägga nån vit tunn krona över en Guld stomme med om man vill dölja dem. En tusing styck. Bra att ha som back up om man hamnar i trubbel i något piratland
Citera
2025-08-13, 18:37
Moderator
sosweets avatar
Äldre människor har det ju ganska ofta? Jag tycker det ser ganska "coolt" ut faktiskt. Fast det ska väl vara på rätt person kanske.
Citera
2025-08-13, 18:41
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Det var vanligt förr för 40-talisterna.

Fick man inte guld som plomber riskerade man metaller med arsenik och annan skit.

Samt rostar inte guld vilket andra blandningar kunde göra.
Så guld höll mycket längre generellt. Och blandat med koppar (aldrig rent).

Det är alltså allt annat än konstigt han har guld då han hade råd, som många andra äldre.

Många har dock bytt ut det i dag mot modernare lösningar.

Ja jag har äldre släktingar som nu är döda födda på 10 och 20 talet samtliga hade guldtänder en hade till och med 3. I övrigt vanliga människor
Citera
2025-08-13, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ja, men var privat tandläkare.

Ja..
Citera
2025-08-13, 18:53
Medlem
I dåliga tider är de vandrande bankomater. More power to them!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in