Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Precis, det är väl samma som i SHL där?
Sen infördes "NHL-regler" för fighting redan förra säsongen, d.v.s. att man låter två spelare puckla på varandra innan båda sätter sig i utvisningsbåset, men det vet du nog. Jag har sett några NHL-slagsmål nu på försäsongen.
Der var ju bara ett förslag, alltså en slags testballong. Gissningsvis för att se hur förslaget skulle tas emot.
Men tror det var få som faktiskt förstod vad dessa "NHL-regler" skulle innebära, exempel nedan från PK-Jonas på SVT:
Citat:
– Jag har svårt att ta förslaget på allvar. Det känns förlegat och märkligt, säger SVT:s hockeyexpert Jonas Andersson om slagsmålsförslaget.
Men Nord gästade TV4 studion i januari förra säsongen och förklarade att förslaget bl.a. gick ut på att man inte automatiskt skulle ge spelare 5+game vid minsta gruff (som det är nu), utan i stället ge båda spelarna fem minuter var och låta dem återvända till spel efter utvisningen.
Precis som i NHL.
3v3-regeln gäller för övrigt bara i HA, och den har hittills varit ett smärre haveri utifrån det jag sett under försäsongen. I två av matcherna jag kollat på har det varit uppenbart felaktiga bedömningar, alltså situationer där spelare fått slag på klubban eller blivit utknuffad ur zonen och ändå har domaren bedömt det som att spelaren fört ut pucken avsiktligt.
Hittills har det bara renderat i fler felaktiga avblåsningar än någon större förändring i spelet, enda skillnaden är att man gör några extra bågar i mittzonen innan man "comittar" in i anfallszonen.