2025-08-30, 02:53
Medlem
Modo, ssk och björklöven i toppen med karlskoga, aik och kalmar som outsiders bakom.
Citera
2025-08-30, 18:03
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triumf89
My top tips are:
1. Bik Karlskoga
2. Oskarshamn
3. Troja-Ljungby
4. Kalmar

My table:
1. Bik Karlskoga
2. Oskarshamn
3. Södertälje
4. Västerås
5. Troja-Ljungby
6. Kalmar
7. Björklöven
8. MoDo

9. Vimmerby
10. Mora
11. AIK
12. Nybro
13. Östersund
14. Almtuna

🤭
Citera
2025-08-30, 18:06
Medlem
Storstark68s avatar
Bästa värvningar enligt vissa har SSK och Modo gjort och de går säkert långt, om inte SSK:s tränare floppar igen.

https://sportbloggare.com/sportblogg...l6dB0SNnQtUj2g
Senast redigerad av Storstark68 2025-08-30 kl. 18:09.
Citera
2025-09-10, 14:40
Medlem
Det finns en teori om svag försäsong = stark säsong. Någon empiri?

/Undrar modoit som torskade träningsmatch mot Östersund igår
Citera
2025-09-14, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Södertälje hade "Ispremiär" för ett par dagar sedan och brännboll med supportrarna igår så nu börjar suget efter hockey komma krypandes.
Har noll koll (och intresse) av dom andra lagen men tycker Södertälje fått ihop ett intressant lag.
Roligt att se Måns Lindbäck tillbaka där han hör hemma efter några år i HV71.
Backen Andrew Nielsen blir spännande att följa också. Överraskade enormt när han kom i våras, trots att man fått noll positiva referenser om honom innan (galen chansning).
Känner mig dock lite tveksam till tränarna Andreas Johansson och Fredric Andersson. Hade gärna sett mer tränarrutin där men vi får se, kanske får dom gå innan ju eller så blir det succe.

Tror helt klart att SSK hamnar topp 5 och i ett slutspel blir man farliga, speciellt med förra säsongens snöpliga slut där man snubblade till sig förlusten mot Djurgården i sista avgörandet. Hade man gått till final skulle det blivit SHL. Men vad spelar det för roll när Allsvenskan är så mycket mer intressant än SHL, och det blir skönt att slippa Djurgården med extra säkerhet som kostar en massa pengar, bengaler och annan skit.
Ska bli skönt att slippa era skitlag och skithålor
Citera
2025-09-16, 14:33
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnusarvidson3

Nja det är de 10-12 första seriematcherna som ger en hint om vilka lag som håller måttet. Men jag har sett Löven spela dåligt under försäsongerna för att vara starka under hösten, bara för att bli sämre efter årsskiftet dock med undantag av covidsäsongen. Ska bli intressant att se hur Modo startar, tror att de kan få svårt att göra som Brynäs när de gick rätt upp som en scudmissil. Men premiären borde de fixa.
Citera
2025-09-16, 15:20
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnusarvidson3

Om du struntar i vinsterna å försäsongen.

De sista matcherna på försäsongen så bör ditt lag ändå ha:
-fungerande PP och BP.
-kunna flytta upp spelet i anfallszon.
-ha ett försvarsspel där man fredar slottet på ett OK vis.
-ha några målskyttar igång.

Annars går de första matcherna till detta.
Poäng i de första 10 omgångar är lättare att få än i de 10 sista omg.
Citera
2025-09-19, 09:01
Medlem
Bartman777s avatar
Hur är det med förslagen till regeländringarna det talades om inför säsongen?
Jag minns inte allt, men en sak var ju att man inte skulle få vända ut ur offensiv zon i 3v3-övertid. Sen var det några till förslag.

Har några av dom införts och isåfall vilka?
Citera
2025-09-19, 09:16
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Hur är det med förslagen till regeländringarna det talades om inför säsongen?
Jag minns inte allt, men en sak var ju att man inte skulle få vända ut ur offensiv zon i 3v3-övertid. Sen var det några till förslag.

Har några av dom införts och isåfall vilka?
Precis, det är väl samma som i SHL där?

Sen infördes "NHL-regler" för fighting redan förra säsongen, d.v.s. att man låter två spelare puckla på varandra innan båda sätter sig i utvisningsbåset, men det vet du nog. Jag har sett några NHL-slagsmål nu på försäsongen.

Nytt för denna säsong är att lagen med högst tabellplacering inte längre väljer sitt motstånd i slutspelet. I stället blir det samma upplägg som i SHL.

En annan ny regel är att man inte får sitta på sargen med skridskorna ut mot isen.
Senast redigerad av Blot-Sven 2025-09-19 kl. 09:20.
Citera
2025-09-19, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Precis, det är väl samma som i SHL där?

Sen infördes "NHL-regler" för fighting redan förra säsongen, d.v.s. att man låter två spelare puckla på varandra innan båda sätter sig i utvisningsbåset, men det vet du nog. Jag har sett några NHL-slagsmål nu på försäsongen.

Der var ju bara ett förslag, alltså en slags testballong. Gissningsvis för att se hur förslaget skulle tas emot.

Men tror det var få som faktiskt förstod vad dessa "NHL-regler" skulle innebära, exempel nedan från PK-Jonas på SVT:

Citat:
– Jag har svårt att ta förslaget på allvar. Det känns förlegat och märkligt, säger SVT:s hockeyexpert Jonas Andersson om slagsmålsförslaget.

Men Nord gästade TV4 studion i januari förra säsongen och förklarade att förslaget bl.a. gick ut på att man inte automatiskt skulle ge spelare 5+game vid minsta gruff (som det är nu), utan i stället ge båda spelarna fem minuter var och låta dem återvända till spel efter utvisningen.

Precis som i NHL.

3v3-regeln gäller för övrigt bara i HA, och den har hittills varit ett smärre haveri utifrån det jag sett under försäsongen. I två av matcherna jag kollat på har det varit uppenbart felaktiga bedömningar, alltså situationer där spelare fått slag på klubban eller blivit utknuffad ur zonen och ändå har domaren bedömt det som att spelaren fört ut pucken avsiktligt.

Hittills har det bara renderat i fler felaktiga avblåsningar än någon större förändring i spelet, enda skillnaden är att man gör några extra bågar i mittzonen innan man "comittar" in i anfallszonen.
Citera
2025-09-19, 10:10
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URnotINdanger2
Der var ju bara ett förslag, alltså en slags testballong. Gissningsvis för att se hur förslaget skulle tas emot.

Men tror det var få som faktiskt förstod vad dessa "NHL-regler" skulle innebära, exempel nedan från PK-Jonas på SVT:

Men Nord gästade TV4 studion i januari förra säsongen och förklarade att förslaget bl.a. gick ut på att man inte automatiskt skulle ge spelare 5+game vid minsta gruff (som det är nu), utan i stället ge båda spelarna fem minuter var och låta dem återvända till spel efter utvisningen.

Precis som i NHL.

3v3-regeln gäller för övrigt bara i HA, och den har hittills varit ett smärre haveri utifrån det jag sett under försäsongen. I två av matcherna jag kollat på har det varit uppenbart felaktiga bedömningar, alltså situationer där spelare fått slag på klubban eller blivit utknuffad ur zonen och ändå har domaren bedömt det som att spelaren fört ut pucken avsiktligt.

Hittills har det bara renderat i fler felaktiga avblåsningar än någon större förändring i spelet, enda skillnaden är att man gör några extra bågar i mittzonen innan man "comittar" in i anfallszonen.
Tack för ett konstruktivt och matigt inlägg! Det var värst vad dålig koll jag hade när det kom till kritan. Håller f.ö. med om att den nya regeln för spel 3 mot 3 lämnar en del övrigt att önska. Det har verkligen inte fungerat optimalt. Tanken var ju att domarna skulle ta hänsyn till omständigheterna när pucken lämnar anfallszon, men tyvärr är det inte så enkelt i praktiken.
Citera
2025-09-19, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tack för ett konstruktivt och matigt inlägg! Det var värst vad dålig koll jag hade när det kom till kritan. Håller f.ö. med om att den nya regeln för spel 3 mot 3 lämnar en del övrigt att önska. Det har verkligen inte fungerat optimalt. Tanken var ju att domarna skulle ta hänsyn till omständigheterna när pucken lämnar anfallszon, men tyvärr är det inte så enkelt i praktiken.

Har bara sett "mitt" lag och då har det blivit fel i varje match. Från TV-soffan har det iaf varit helt uppenbart att spelaren inte fört ut pucken medvetet. Så man har ju inte fått någon vidare bra känsla för den där regeln.

Än mindre förstår jag hur domarna kan bedöma situationerna så fel (även spelarna har ju visat tydlig frustration) så det är inte så att jag sitter och hittar på för att mitt lag blivit förfördelade av regeln.

Men hade man satt sig ner och utvärderat regeln efter försäsongen så tror jag man hade slopat regeln, men om jag känner svensk hockey rätt är det antagligen inget man har övervägt öht.

Poängen var väl att man ville ha mindre avvaktande spel, dvs komma ifrån det här med att man vänder ut och in i anfallszonen. Men jag vet inte om det blir så mycket bättre när domaren felaktigt blåser av spelet i tid och otid.

Enda förändringen jag kan se är väl att det där avvaktande spelet har flyttats ut till mittzonen istället (+ felaktiga avblåsningar).

Men spelare kommer ju tvingas balansera mer på blålinjen, så det kommer nog förändra 3v3-spelet en del.

Frågan är dock om inte spelarna medvetet kommer välja att dra ut pucken istället för ev. få en spelvändning emot sig (det är ju inte direkt något farligt straff) eftersom det bara leder till en tekning i egen zon istället för att få en 2v1 mot sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in