2025-08-13, 07:47
Medlem
Q-s avatar
Försöker äta som vanligt. Kyckling, ris, pasta, köttfärs, fläsk, potatis, grönsaker osv. Tänker att det är bättre att äta bra saker än att äta kalori bomber som chips och glass. Kroppen behöver ju alla byggstenar för att återhämta sig snabbare. Jag försöker dricka mer vatten än vanligt också.
Citera
2025-08-13, 08:23
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Samma som när jag är frisk. Varför skulle man byta kost om man blir sjuk? Då om nånting behöver kroppen energin från maten för att bekämpa sjukdomen. Ja, det är inte roligt eller gott att äta då man är sjuk men gör man inte det så drar man bara ut på det hela.

I sak har du inte fel, men för mig är det "omöjligt" att få ner någonting utom flytande föda när jag är riktigt sjuk i hög feber.
Citera
2025-08-13, 10:15
Medlem
Enzymes avatar
Äggröra är min favorit när man är risig. Lätt att göra och äta. Brukar dricka cola för extra socker och koffein och apelsinjuice för C vitamin
Citera
2025-08-13, 10:53
Medlem
Takpapps avatar
Medicin
Citera
2025-08-13, 10:57
Medlem
bästa är ju såklart att fasta, ge kroppen ett break. fasta läker.
Citera
2025-08-13, 11:13
Medlem
pizza-bagarns avatar
Äter som vanligt när jag är sjuk, om jag däremot har kass aptit pågrund av sjukan så brukar det oftast bli att jag inte äter alls, utan bara dricker vatten, kanske nån macka här o där.
Citera
2025-08-13, 11:26
Medlem
Carl Serungs avatar
Omelett Arnold Bennett.
Citera
2025-08-13, 12:43
Medlem
Äter inget. Dricker sprit, gärna wiskey eller konjak.

Jag blir inte friskare för det så klart, men man har fan så mycket roligare
Citera
2025-08-13, 13:12
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
hej,

E sjuk i influensa och behöva äta lätt mat.

vad äter ni när ni är sjuka?

är sugen på soppa - kanske lagar själv - kanske köper färdig?

vad brukar ni göra när ni är sjuka? Pizza, soppa, billys, thai?

Yoghurt, blåbärssoppa, frukt och det viktigaste av allt: vatten.
Citera
2025-08-13, 16:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
hej,

E sjuk i influensa och behöva äta lätt mat.

vad äter ni när ni är sjuka?

är sugen på soppa - kanske lagar själv - kanske köper färdig?

vad brukar ni göra när ni är sjuka? Pizza, soppa, billys, thai?

Koka vatten, buljong. Ät m lite bröd. Färdig soppa i plastförpackning, typ tomat, jättegott. Nyponsoppa i förpackning. Te med honung.
Citera
2025-08-13, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Glass. Så var det när jag var liten i alla fall. Kanske för att man inte var så hungrig, men ändå behövde få i sig något.
Det är ju en klassiker i amerikanska filmer, men varför just kycklingsoppa? Innehåller den något som andra soppor inte gör?

Inte bara i USA, utan i stora delar av världen. När man kokar soppa på hel kyckling så får fram en massa saker som är både stärkande och läkande, från benen och brosket. Exakt vad det är för grejer får någon annan svara på dock.
Citera
2025-08-13, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Inte bara i USA, utan i stora delar av världen. När man kokar soppa på hel kyckling så får fram en massa saker som är både stärkande och läkande, från benen och brosket. Exakt vad det är för grejer får någon annan svara på dock.
Nu tvivlar jag på att man sätter igång med kok av hel kyckling om man är hemma och riktigt risig. Att soppan på något sätt skulle vara läkande har jag svårt att tro. Och soppa av exempelvis nöt bör bli lika näringsrik.

För övrigt har vi i tråden redan fått ett svar som låter troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in