Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-12, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knallskott1891
I maj 2024 köpte jag min första bil, en äldre Audi från 2001 utav en bilfirma.

Bilen gick fint till en början men efter några månader (under våren 2025) så gjorde den för första gången av något som lät som en felsignal, 3st pip i följd. Men inget lös i instrumentpanelen.

Jag ringde direkt till en Audi-verkstad för att be om rådgivning, men dem sa att eftersom att ingen lampa lyser så behöver jag inte oroa mig och kan mer eller mindre ignorera ljudet.

Tiden gick och det fortsatte låta lite då och då. Jag ringde ännu en gång till Audi men dem sa att det inte ska vara någon fara. Det blev dags för besiktning, men dem hittade inte heller något fel som var relaterat till detta.

När sommaren och värmen kom så började den låta mer och mer och till slut stod jag inte ut längre. Under förra veckan tog jag kontakt med en verkstad och bad dem att felsöka.

Idag fick jag svaret att felkoden signalerade att det var låg oljenivå, och verkstaden sa att oljan i princip var slut.

Och frågan är då, varför lyste inget i panelen??? Jo, det är nämligen någon som har tejpat för oljenivåvarningslampan i instrumenthuset!

Detta måste ju gå under dolt fel och vara ett giltigt skäl för att få både ersättning för åtgärder samt skadestånd för att motorn lär ju ha tagit en del stryk?

Att en gammal bil drar mkt olja räknas nog inte som ett dolt fel.
Kolla upp vilken olja du behöver och leta upp rätt sort, på billigaste möjliga ställe.

Bilen funkar ju, så det är inget att klaga över.
Citera
2025-08-12, 05:51
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det är ju omöjligt att veta vem som tejpade. Det kan ju vara en ägare 10 år bakåt i tiden.
Citera
2025-08-12, 07:05
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Märkligt svar från Audi. Är det så osannolikt att en lampa slutar fungera..? De borde veta själva vid vilka tillfällen som bilen piper på det sättet den har gjort.

Vad alla är duktiga här inne! Ni skulle bara veta hur många bilägare som helt förlitar sig på verkstädernas serviceintervaller och på sin höjd enbart fyller på spolarvätska.
Citera
2025-08-12, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Märkligt svar från Audi. Är det så osannolikt att en lampa slutar fungera..? De borde veta själva vid vilka tillfällen som bilen piper på det sättet den har gjort.

Vad alla är duktiga här inne! Ni skulle bara veta hur många bilägare som helt förlitar sig på verkstädernas serviceintervaller och på sin höjd enbart fyller på spolarvätska.
Tror du att en Audi verkstad har koll på en 25 år gammal audi? När de flesta i kundnottagningen är teens som aldrig har sett bilarna annat än i datorn.
Eventuellt om kundmottagaren har 20-30 års erfarenhet, vilket är otroligt osannolikt idag.

Inte för att vara sån - men att köpa en 25 år gammal bil på företag för småpengar, och förvänta sig en fullt fungerande rostfri bil gör att man tappar hoppet för svensken, inte bilförsäljare.
Citera
2025-08-12, 07:27
Medlem
Bluebeast72s avatar
Just Audi med äldre modeller är ju kända att dra väldigt mkt olja. För mig tom Audi själva rek påfyllning med ca 2-3 liter i månaden på tex A8 o vissa andra modeller.

Luftventiler o kolvar håller ej tätt, man har väl löst problem med oljespår som leder runt själva blocket. Så fyll på ts o oroa dig inte mer, gammal bil då får man ta det för vad det är.

Tröttsamt men läroprocesser som leder dig till bättre köp framöver,både utan tejpen o massa olje problem.
Citera
2025-08-12, 07:29
Medlem
Facades avatar
Ingen har lurat dig.
En tejp bit ser du.
Olja skall du kolla. Speciellt på en skitbil som en VAG som är ökänd för att dra olja.

Ingen har lurat dig, du har köpt en gammal skitbil utan ens kunskap om hur man kollar oljan.
Citera
2025-08-12, 07:30
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdmonster
Tror du att en Audi verkstad har koll på en 25 år gammal audi? När de flesta i kundnottagningen är teens som aldrig har sett bilarna annat än i datorn.
Eventuellt om kundmottagaren har 20-30 års erfarenhet, vilket är otroligt osannolikt idag.

Inte för att vara sån - men att köpa en 25 år gammal bil på företag för småpengar, och förvänta sig en fullt fungerande rostfri bil gör att man tappar hoppet för svensken, inte bilförsäljare.

Om de saknar egen erfarenhet förväntar jag mig att de kan knappa in symptomen på datorn och få fram tänkbara förklaringar. Men visst, jag har själv en negativ erfarenhet med en Volkswagen-verkstad (så pass att jag aktivt väljer bort alla deras märken).
Citera
2025-08-12, 07:31
Medlem
Gosifs avatar
Det är viktigt att köpa en äldre bil, när den först har besiktigats.
Citera
2025-08-12, 07:35
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Jag har en xc70 som när jag kollade oljan så var det inget på stickan, gjorde service (bytte olja o filter) och det var bara 4.2 liter olja (ska vara 7.7 liter) och inga lampor eller ljud har varnat för låg oljenivå....sjukt irriterande.

Har du en V8 i den då eller? Är det en 5 cyl, vilket det brukar vara i en xc70, så ska det väl snarare vara 5,8 liter om jag minns rätt. 7,7 liter är nog inte så bra att hälla i.
Citera
2025-08-12, 07:49
Medlem
HBTKuks avatar
Nu har du lärt dig en läxa. Kolla oljan mellan varven också, särskilt på en nyköpt och okänd bil.
Citera
2025-08-12, 08:04
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knallskott1891
I maj 2024 köpte jag min första bil, en äldre Audi från 2001 utav en bilfirma.

Bilen gick fint till en början men efter några månader (under våren 2025) så gjorde den för första gången av något som lät som en felsignal, 3st pip i följd. Men inget lös i instrumentpanelen.

Jag ringde direkt till en Audi-verkstad för att be om rådgivning, men dem sa att eftersom att ingen lampa lyser så behöver jag inte oroa mig och kan mer eller mindre ignorera ljudet.

Tiden gick och det fortsatte låta lite då och då. Jag ringde ännu en gång till Audi men dem sa att det inte ska vara någon fara. Det blev dags för besiktning, men dem hittade inte heller något fel som var relaterat till detta.

När sommaren och värmen kom så började den låta mer och mer och till slut stod jag inte ut längre. Under förra veckan tog jag kontakt med en verkstad och bad dem att felsöka.

Idag fick jag svaret att felkoden signalerade att det var låg oljenivå, och verkstaden sa att oljan i princip var slut.

Och frågan är då, varför lyste inget i panelen??? Jo, det är nämligen någon som har tejpat för oljenivåvarningslampan i instrumenthuset!

Detta måste ju gå under dolt fel och vara ett giltigt skäl för att få både ersättning för åtgärder samt skadestånd för att motorn lär ju ha tagit en del stryk?
Modell och miltal? Vad har du betalat för den?

Jag tror dock att om du körde bilen till verkstaden kan du köra den därifrån också (med ny olja i såklart) det är inte säkert den tagit så stor skada så att den inte kan köras längre.
Sen kollar du oljenivån och håller koll på hur mycket som behöver fyllas.

Byt oljenivågivare/tryckgivare när du ändå är på verkstaden, inga stora pengar.
Citera
2025-08-12, 08:11
Medlem
Nej, motorn behöver inte ha tagit stryk för att nivån är låg så varför göra en höna av en fjäder? Det är stor skillnad på låg nivå och lågt tryck. Så länge silen på oljepumpen är täckt med olja så har du tryck, och på de flesta bilar kan det vara rätt låg nivå innan trycket försvinner.

Sen att köra över ett år utan att kolla nånting alls är bara efterblivet, går inte skylla på att det är första bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in