2025-08-12, 00:01
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Så såg inte att det var tejp på instrumentpanelen? Knappast dolt fel.
Och om tejpen satt under glaset ?
Citera
2025-08-12, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Så såg inte att det var tejp på instrumentpanelen? Knappast dolt fel.
Man tejpar i huset, inte på instrumenten.

Vet inte när audi skaffade lcd för sådan data dock, men det beror ju på modell även. Borde oavsett ha en oljesticka.
Citera
2025-08-12, 01:31
Medlem
Haha har alltid funderat på om besiktningen upptäcker sånt
Säker på att det inte är oljetrycklampan?
Varför tejpa oljenivån? Det är ju lättare att fylla på
Fyll på olja, kör och återkom med feedback

Oavsett är väl motorn lite väl inkörd/sliten
Kör med tjockolja eller sälj, vem vill ha en rostvag

Menar du att motorn började låta mer eller att den pep mer och mer?
Vissa motorer dricker ju olja frågan är som du säger hur länge du körde med alldeles för lite olja
Kör så att det ryker!
Senast redigerad av usr1 2025-08-12 kl. 01:43.
Citera
2025-08-12, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knallskott1891
I maj 2024 köpte jag min första bil, en äldre Audi från 2001 utav en bilfirma.

Bilen gick fint till en början men efter några månader (under våren 2025) så gjorde den för första gången av något som lät som en felsignal, 3st pip i följd. Men inget lös i instrumentpanelen.

Jag ringde direkt till en Audi-verkstad för att be om rådgivning, men dem sa att eftersom att ingen lampa lyser så behöver jag inte oroa mig och kan mer eller mindre ignorera ljudet.

Tiden gick och det fortsatte låta lite då och då. Jag ringde ännu en gång till Audi men dem sa att det inte ska vara någon fara. Det blev dags för besiktning, men dem hittade inte heller något fel som var relaterat till detta.

När sommaren och värmen kom så började den låta mer och mer och till slut stod jag inte ut längre. Under förra veckan tog jag kontakt med en verkstad och bad dem att felsöka.

Idag fick jag svaret att felkoden signalerade att det var låg oljenivå, och verkstaden sa att oljan i princip var slut.

Och frågan är då, varför lyste inget i panelen??? Jo, det är nämligen någon som har tejpat för oljenivåvarningslampan i instrumenthuset!

Detta måste ju gå under dolt fel och vara ett giltigt skäl för att få både ersättning för åtgärder samt skadestånd för att motorn lär ju ha tagit en del stryk?
Oljan kollar man varje gång man tankar. ha det till minne vid nästa ev, bilköp brukar stå i tanklocks luckan eller i instruktionsboken på vissa bilmodeller.
Citera
2025-08-12, 02:01
Medlem
Du har kört bilen ett år, utan att aldrig ha kollat oljenivån?
Du har haft den besiktad, och dem såg inte tejpen?

Alltså.. tror du verkligen att du kan kräva *någonting* av säljaren i det här fallet?
Herregud.
Citera
2025-08-12, 03:11
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Detta måste ju gå under dolt fel och vara ett giltigt skäl för att få både ersättning för åtgärder samt skadestånd för att motorn lär ju ha tagit en del stryk?

Detta är en klassiker. Hur man får skitbilar att gå igenom besiktningen 101.

Minuspoäng till dig som körde ett helt år utan att kolla oljan en enda gång. Vad fan tänkte du? Kollar olja, fyller på vätskor och pumpar däcken 2-3 gånger på ett år.

Fö. gamla audis drar olja pga feldesignade motorer.
Köp någon billig olja på biltema och ta för vana att kolla och fylla på en skvätt ofta. Så behöver du inte byta olja så ofta heller på skrotbilen. Den byter ju sig själv.
Senast redigerad av bithax 2025-08-12 kl. 03:19.
Citera
2025-08-12, 03:15
Medlem
Jag har en xc70 som när jag kollade oljan så var det inget på stickan, gjorde service (bytte olja o filter) och det var bara 4.2 liter olja (ska vara 7.7 liter) och inga lampor eller ljud har varnat för låg oljenivå....sjukt irriterande.
Citera
2025-08-12, 03:19
Medlem
Hur kan du inte kolla olika vätskenivåer lite då och då, lärde du dig inte detta när du tog körkort? Olja, spolarvätska, kylarvätska, ja kanske t.o.m. växellåda om det är möjligt. Därtill olja på en Audi som i varenda motorsajt varnas för hög oljeförbrukning.
Citera
2025-08-12, 03:36
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Nej, det här får du nog se som läropengar. Att lampan var tejpad var naturligtvis inte i ordning men det borde du ha upptäckt när du kollar nivåerna på de olika vätskorna. Att då och då dra ur oljestickan och kolla är grund-grund-grund för bilägande. Typ när man tankar, som redan påpekats ovan. Att inte göra det under ett års körning går inte att bortförklara med förstabilsköp. Det är rent ointresse.

Du kommer inte att få en spänn eftersom det är ditt eget negligerande av grundläggande skötsel som skapat de här skadorna. Oljelampan är bara en påminnelse, du ska givetvis kolla oljan även om den inte lyser.
Senast redigerad av Stiert-Munning 2025-08-12 kl. 03:38.
Citera
2025-08-12, 04:41
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Bilen gick fint till en början men efter några månader (under våren 2025) så gjorde den för första gången av något som lät som en felsignal, 3st pip i följd. Men inget lös i instrumentpanelen.

Jag ringde direkt till en Audi-verkstad för att be om rådgivning, men dem sa att eftersom att ingen lampa lyser så behöver jag inte oroa mig och kan mer eller mindre ignorera ljudet.

Tiden gick och det fortsatte låta lite då och då. Jag ringde ännu en gång till Audi men dem sa att det inte ska vara någon fara. Det blev dags för besiktning, men dem hittade inte heller något fel som var relaterat till detta.

När sommaren och värmen kom så började den låta mer och mer och till slut stod jag inte ut längre. Under förra veckan tog jag kontakt med en verkstad och bad dem att felsöka.

Idag fick jag svaret att felkoden signalerade att det var låg oljenivå, och verkstaden sa att oljan i princip var slut.

Och frågan är då, varför lyste inget i panelen??? Jo, det är nämligen någon som har tejpat för oljenivåvarningslampan i instrumenthuset!

Oljan var i princip slut, alltså inte slut. Motorn klarade sig och ingen skada skedd.

Du kan inte stämma någon för en skada som inte inträffat.
Citera
2025-08-12, 05:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Oljan kollar man varje gång man tankar. ha det till minne vid nästa ev, bilköp brukar stå i tanklocks luckan eller i instruktionsboken på vissa bilmodeller.

Speciellt i äldre bilar! Det lilla har jag lärt mig och jag kan nästan ingenting om bilar! Kolla oljenivå vid tankning: öppna huven, öppna oljelocket, oljesticka, notera mentalt nivå, torka av m papper, sätt tillbaka.
Citera
2025-08-12, 05:36
Medlem
underhuggarens avatar
Bra där du körde slut på olja och körde sönder motorn vem fan skiter i att kolla oljan i bilen minst en gång i månaden?

Med eller utan oljelampa så kollar man alltid stickan/nivå eller skruvar av locket för inspektion.

Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in