• 2
  • 3
2025-08-28, 18:34
Medlem
Jag har observerat det här under decennier och konstaterat att det verkar vara väldigt noga att ange vilken tid på året som den begagnade Apple produkten är tillverkad, till exempel: Apple - iMac 27 Retina 5K (late 2015). Vad fan, vem bryr sig om detta?

Är det så jäkla viktigt att påpeka detta? Är enheten mycket mera värd om den tillverkades ett kvartal senare?
Citera
2025-08-28, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Jag har observerat det här under decennier och konstaterat att det verkar vara väldigt noga att ange vilken tid på året som den begagnade Apple produkten är tillverkad, till exempel: Apple - iMac 27 Retina 5K (late 2015). Vad fan, vem bryr sig om detta?

Är det så jäkla viktigt att påpeka detta? Är enheten mycket mera värd om den tillverkades ett kvartal senare?

Detta anges helt enkelt för att det faktiskt kan vara tekniska skillnader beroende när på året modellen presenterades och tillverkades.
Citera
2025-08-28, 20:57
Medlem
sk33s avatar
Ofta knasiga priser på såväl begagnade Macbook som Mac Mini, nypriserna - som numera ofta har mer minne och lagring som standard än de begagnade, är ju inte så blodiga för instegsmodellerna. Såg en som ville sälja en Mac Mini M1 för typ 8000, när en ny kostar bara smulor mer men är bra mycket bättre.

Förstår mer dem som köper riktigt gamla Macar för 4000-5000, de har väl inte råd med mer men vill ändå ha en Mac. Förståeligt. Alla Macar tillverkade de senaste 10 åren klarar ju typ all websurf, office, etc, för skolarbete eller hemarbete (om man inte ska programmera etc).
Citera
2025-08-28, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Detta anges helt enkelt för att det faktiskt kan vara tekniska skillnader beroende när på året modellen presenterades och tillverkades.

Det verkar då vara väldigt vanligt att folk har köpt en produkt som tillverkades i slutet av året när det står "Late 20XX" i de flesta annonser.
Citera
2025-08-29, 00:03
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Problemet är väl att "moderna" macar, alltså i stort sett allt med M serien processorer är fruktansvärt kapabla trots de tidigaste är drygt 5 år, så klår de i stort sett allt för vanligt användande.

Men vill man shoppa mac billigt så får man hoppa tillbaka på intel serien, det går att få riktigt (fortfarande idag) kraftiga intel macar för en spottstyver, tråkigt för original ägaren men det är så det är när en arkitektur överges för en annan, samma sak hände när 68k blev PPC och PPC blev x86.
Citera
2025-08-29, 09:42
Medlem
Enterprises avatar
Jag förstår inte riktigt frågeställningen. Säljarna tar naturligtvis ut i pris vad säljarna kan. Köparna är helt enkelt beredda att betala mycket för en beggad Mac och därför är andrahandspriset högt. Varför är då köparna beredda att betala så mycket? Det borde bygga på varumärkestänkande, tillit till bra kvalitet samt brist på alternativ.

Själv skulle jag aldrig köpa en begagnad Mac när prisskillnaden är så pass liten mot en ny, men folk är ju olika.
Citera
2025-08-29, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08man55
En ny Macbook Air 16/256 M4 kostar idag 11490 kr och finns att få tag på hos både Power, Elgiganten, NetonNet, webhallen m fl.

Varför tror man exempelvis då att man kan få ut 12000 kr för en begagnad Macbook Air 8/256 M3 på Blocket?
Finns otroligt fler exempel både på MacBook Air/MacBiook Pro med lika vansinniga priser.

Är köparna på Blocket helt verklighetsfrånvarande när de accepterar dessa priser.
Rimligt är ju att priserna på begagnat är ca 60-70 % av dagspriset för en ny om man jämför med vad andrahandsvärdet på begagnade PC är.

Kan nån förklara detta.

Anledningen är att man sedan 2013 om jag inte är ute och cyklar kan uppgradera hårddisk och minne på egen hand. Därför kan priserna variera kraftigt även på andrahandsmarknaden.

Hade faktiskt varit skönt om de kunde gå tillbaka till den eran, men det är väl inte lika lönsamt att plöja vidare på den utveckligen.

Har haft Mac så länge jag kan minnas, gick över till Mac när vanliga bärbara lät som gräsklippare och hade en batteritid på 2-3 timmar. Hade dock aldrig känt mig säker att köpa en MacBook begagnad eller från någon annan återförsäljare än apple. De säljer fake MacBooks och hörlurar utanför Apple-butiken i New York för 1/10 av nypriset som till synes ser identiska ut med de inne i butiken, kartong och hela paketet. Nej usch hade aldrig vågat köpa begagnat. Jag skiter i om det är 50kr eller 30'000 finns ingen värre känsla än förnedringen att bli blåst.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-08-29 kl. 10:19.
Citera
2025-08-29, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Det verkar då vara väldigt vanligt att folk har köpt en produkt som tillverkades i slutet av året när det står "Late 20XX" i de flesta annonser.
Det är så Apple döper sina modeller. Det förekommer Early, Mid och Late.
En dator som heter "x 20xx" gör det under hela sin tillverkningsperiod.
T ex en 13 år gammal MacBook Pro 15" som heter Mid 2012 och introducerades i juni det året och tillverkades fram till februari året efter. Alla enheter under den perioden kallas Mid 2012 (EMC2512).
Efterföljaren släpptes i samma februari och kallas således Early 2013 (EMC2673) fram tills oktober då den avlöstes av nästa version, Late 2013 (EMC2674). Och därefter Mid 2014 i juli året därpå, 2014.
Dessa namn finns i hårdvaran och har inget med köptillfället att göra.
Hoppas detta gör det lite begripligare.
Senast redigerad av d.eriksson 2025-08-29 kl. 16:22.
Citera
2025-08-29, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Anledningen är att man sedan 2013 om jag inte är ute och cyklar kan uppgradera hårddisk och minne på egen hand. Därför kan priserna variera kraftigt även på andrahandsmarknaden.
Det har man kunnat göra på alla MacBook/Pro sedan begynnelsen. Samt byta batteri. Efter 2013 är minnet fastlödat på kortet och batterierna limmade (=svårbytta för gemene användare).
Hur lätt det är att byta flashminne som också kom 2012/13 kan jag dessvärre inte uttala mig om.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in