Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-11, 09:22
Medlem
En ny Macbook Air 16/256 M4 kostar idag 11490 kr och finns att få tag på hos både Power, Elgiganten, NetonNet, webhallen m fl.

Varför tror man exempelvis då att man kan få ut 12000 kr för en begagnad Macbook Air 8/256 M3 på Blocket?
Finns otroligt fler exempel både på MacBook Air/MacBiook Pro med lika vansinniga priser.

Är köparna på Blocket helt verklighetsfrånvarande när de accepterar dessa priser.
Rimligt är ju att priserna på begagnat är ca 60-70 % av dagspriset för en ny om man jämför med vad andrahandsvärdet på begagnade PC är.

Kan nån förklara detta.
Citera
2025-08-11, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08man55
Kan nån förklara detta.

Marknadsekonomi. Antagligen så säljs de för dessa priser.
Citera
2025-08-11, 09:35
Medlem
triptykens avatar
För att dom som säljer är helt vanliga människor som kanske inte kollar så noga. Dom köpte den ju för mycket mer och det kommer dom ihåg så dom kollar inte nuvarande priser. Köparna å andra sidan är litet mer noggranna och du märker snart att dom där fantasipriserna sänks rätt fort efter ett tag.

Samma med folk i små byar i Norrland som är övertygade att köparen ska köra till dom så dom slipper skicka. Eller människor som tror att affektionsvärdet ska gälla alla andra och därför tycker mormors service ska få för tusenlappar.
Citera
2025-08-11, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Marknadsekonomi. Antagligen så säljs de för dessa priser.

Man kan ju då fundera över varför de skall ha en dator om de inte använder den för att t ex kolla upp
vad nya datorer kostar. Kan ju vara sant men det skulle ju också innebära att PC användare är klokare än Mac dito!
Citera
2025-08-11, 11:03
Medlem
Har du några exempel?

När jag söker på "Macbook Air M4" på blocket så hittar jag väldigt få.

Hittar en för 12000 som är oöppnad men det är en 512 GB och den kostar 14490 kr på ElGiganten.

Söker jag på "Macbook Air M3" så hittar jag en del i den prisklassen du säger (12.000 kr) men det finns ju två modeller - en 13" och en 15". Kan det vara så att du hittat 15"? För Macbook Air M3 15" säljs fortfarande och kostar 15-17.000 kr.

Sen får du ju tänka på att det är högt köptryck nu på Macbooks - många som börjar skolan. Då försvinner många från Blocket och kvar blir de idiotiskt prissatta som inte säljer. Det betyder inte att dessa personer får dessa pengar.
Citera
2025-08-11, 11:39
Medlem
Paris24s avatar
Marknaden styr och om de inte säljs kommer säljaren att sänka sitt pris.

Här slutpriser på tradera. Tydligen en lättsåld produkt och massor med sålda för 15-25.000 kr.
https://www.tradera.com/search?q=macbook&itemStatus=Sold&sortBy=HighestPri ce
Citera
2025-08-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Var och varannan student har MacBook trots att det inte behövs. Jag köper hellre två bra Windowsdatorer istället för en MacBook.

Hade MacBook i skolan för 10 år sedan och avskydde det. Gillar och innehar Apples övriga produkter (TV, AirPods, iPhone) men datorer kan de fan inte få till.

Så du dömer ut MacBook av idag utifrån dina erfarenheter av MacBook för 10 år sedan….? Du tror kanske utvecklingen stått still i 10 år…?

En MacBook av idag är en mycket välbyggd laptop med mycket bra bruksprestanda, lätt smidig med hög materialkvalitet och extremt bra batteritid.

Sen ang TS gnäll, så skulle jag tro de flesta som har lite erfarenhet av att sälja på t ex Blocket, sätter priser med lite marginal för prut, så de priser vi ser i annonser är ofta högre än vad grunkorna ger när de väl säljs.

För det är ju så med att sälja på annons, så kommer folk ALLTID att försöka pruta. Om man så skulle sätta ut en i princip ny vad som helst med nypris xxxxxx och man sätter priset till en fjärdedel av detta så får man garanterat folk som chansar på att bjuda hälften av det….
Citera
2025-08-11, 12:31
Medlem
smickras avatar
Citat:
En ny Macbook Air 16/256 M4 kostar idag 11490 kr och finns att få tag på hos både Power, Elgiganten, NetonNet, webhallen m fl.

Varför tror man exempelvis då att man kan få ut 12000 kr för en begagnad Macbook Air 8/256 M3 på Blocket?
Finns otroligt fler exempel både på MacBook Air/MacBiook Pro med lika vansinniga priser.

Är köparna på Blocket helt verklighetsfrånvarande när de accepterar dessa priser.
Rimligt är ju att priserna på begagnat är ca 60-70 % av dagspriset för en ny om man jämför med vad andrahandsvärdet på begagnade PC är.

Kan nån förklara detta.

Det går inte att jämföra en laptop med windows med en MacBook. Det blir som att jämföra en dressin med en formel1-bil. Skärp dig
Citera
2025-08-11, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det går inte att jämföra en laptop med windows med en MacBook. Det blir som att jämföra en dressin med en formel1-bil. Skärp dig

Vad har Du för bevis för det påståendet?
Jämför på t ex nanoreview så kommer Du se att priset ofta är en nackdel för MAC, dvs value for money.

Men nu kommer väl även detta inlägg att raderas av någon? som inte gillar vad jag skriver.
Citera
2025-08-11, 13:27
Medlem
Stark-Senaps avatar
Efterfrågan och tillgång
Citera
2025-08-11, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Efterfrågan och tillgång

Stämmer inte på Blocket. Jämför tillgången på Mac datorer och tillgången på PC. Hur många som verkligen säljs är svårare att se.
Däremot, vilket jag skrev tidigare men vilket togs bort av någon anledning, är det förmodligen så att PC användare är bättre på att kolla priser än vad Mac användare är.
Citera
2025-08-11, 14:16
Medlem
AdamSmiths avatar
Citat:
Stämmer inte på Blocket. Jämför tillgången på Mac datorer och tillgången på PC. Hur många som verkligen säljs är svårare att se.
Däremot, vilket jag skrev tidigare men vilket togs bort av någon anledning, är det förmodligen så att PC användare är bättre på att kolla priser än vad Mac användare är.

Här har du förklaringen. 66% av de som använder Mac är kvinnor, och en stor del av de manliga köparna är hipsters som likt kvinnor går efter sådant som är inne, prioriterar märkesidentitet och saknar teknikintresse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in