2025-08-11, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
För att dom som säljer är helt vanliga människor som kanske inte kollar så noga. Dom köpte den ju för mycket mer och det kommer dom ihåg så dom kollar inte nuvarande priser. Köparna å andra sidan är litet mer noggranna och du märker snart att dom där fantasipriserna sänks rätt fort efter ett tag.

Samma med folk i små byar i Norrland som är övertygade att köparen ska köra till dom så dom slipper skicka. Eller människor som tror att affektionsvärdet ska gälla alla andra och därför tycker mormors service ska få för tusenlappar.

Skitsnack, det rör sig om HÄLVA BRIS BRUR?! OKE OKE ZISDÄ BRIS?? -typer i 90% av fallen.
Citera
2025-08-11, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Här har du förklaringen. 66% av de som använder Mac är kvinnor, och en stor del av de manliga köparna är hipsters som likt kvinnor går efter sådant som är inne, prioriterar märkesidentitet och saknar teknikintresse.

Gud så tröttsamt med dessa infantila floskler om Mac-användare….
Du visar bara att du tramsar och har kass koll…
För du kan såklart inte visa seriösa belägg för dina korkade påståenden…

Mac används av massor av teknikintresserade världen över, oavsett kön.
Eller menar du att t ex NASA inte är teknikintresserade….?
Citera
2025-08-12, 00:16
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08man55
En ny Macbook Air 16/256 M4 kostar idag 11490 kr och finns att få tag på hos både Power, Elgiganten, NetonNet, webhallen m fl.

Varför tror man exempelvis då att man kan få ut 12000 kr för en begagnad Macbook Air 8/256 M3 på Blocket?
Finns otroligt fler exempel både på MacBook Air/MacBiook Pro med lika vansinniga priser.

Är köparna på Blocket helt verklighetsfrånvarande när de accepterar dessa priser.
Rimligt är ju att priserna på begagnat är ca 60-70 % av dagspriset för en ny om man jämför med vad andrahandsvärdet på begagnade PC är.

Kan nån förklara detta.
Ja

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Marknaden styr och om de inte säljs kommer säljaren att sänka sitt pris.

Här slutpriser på tradera. Tydligen en lättsåld produkt och massor med sålda för 15-25.000 kr.
https://www.tradera.com/search?q=mac...y=HighestPrice
Japp så är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så du dömer ut MacBook av idag utifrån dina erfarenheter av MacBook för 10 år sedan….? Du tror kanske utvecklingen stått still i 10 år…?

En MacBook av idag är en mycket välbyggd laptop med mycket bra bruksprestanda, lätt smidig med hög materialkvalitet och extremt bra batteritid.

Sen ang TS gnäll, så skulle jag tro de flesta som har lite erfarenhet av att sälja på t ex Blocket, sätter priser med lite marginal för prut, så de priser vi ser i annonser är ofta högre än vad grunkorna ger när de väl säljs.

För det är ju så med att sälja på annons, så kommer folk ALLTID att försöka pruta. Om man så skulle sätta ut en i princip ny vad som helst med nypris xxxxxx och man sätter priset till en fjärdedel av detta så får man garanterat folk som chansar på att bjuda hälften av det….
Ja. Vill man sälja för 6 000 så sätter man priset på 12 000 så har man god marginal för prut och ibland får man även meddelande som. Du skrev en bokstav fel det ska vara "MacBook och inte mcbok eller den roliga kommentaren du har satt priset för högt.

Säler data vettu. Måste ha marginal mot pruttarna.
Citera
2025-08-12, 09:20
Medlem
Folk är bara lata och kollar inte upp nypriser innan dom köper begagnat

Citat:
Ursprungligen postat av 08man55
En ny Macbook Air 16/256 M4 kostar idag 11490 kr och finns att få tag på hos både Power, Elgiganten, NetonNet, webhallen m fl.

Varför tror man exempelvis då att man kan få ut 12000 kr för en begagnad Macbook Air 8/256 M3 på Blocket?
Finns otroligt fler exempel både på MacBook Air/MacBiook Pro med lika vansinniga priser.

Är köparna på Blocket helt verklighetsfrånvarande när de accepterar dessa priser.
Rimligt är ju att priserna på begagnat är ca 60-70 % av dagspriset för en ny om man jämför med vad andrahandsvärdet på begagnade PC är.

Kan nån förklara detta.
Citera
2025-08-12, 19:50
Medlem
AdamSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Gud så tröttsamt med dessa infantila floskler om Mac-användare….
Du visar bara att du tramsar och har kass koll…
För du kan såklart inte visa seriösa belägg för dina korkade påståenden…

Mac används av massor av teknikintresserade världen över, oavsett kön.
Eller menar du att t ex NASA inte är teknikintresserade….?

Men det stämmer ju rätt bra ifall man generaliserar en smula. Jag skriver själv det här inlägget på en Mac så jag är inte en genuin Applehatare utan ser på det hela nyktert. De som har ett genuint teknikintresse bygger sina egna datorer. Det gör varken hipsters eller kvinnor i en stor utsträckning.
Citera
2025-08-12, 20:01
Medlem
Citat:
Men det stämmer ju rätt bra ifall man generaliserar en smula. Jag skriver själv det här inlägget på en Mac så jag är inte en genuin Applehatare utan ser på det hela nyktert. De som har ett genuint teknikintresse bygger sina egna datorer. Det gör varken hipsters eller kvinnor i en stor utsträckning.

Så de som konstruerar motorer, eller saker inom rymdteknik, eller vad som helst annan teknik måste alltså bygga sina egna datorer (hur många bygger förresten sina egna laptops, som ju tråden handlar om….) annars är de inte genuint teknikintresserade….?

Vete 17 om du är helt nykter…
Citera
2025-08-27, 22:09
Medlem
Citat:

Har inte byggt en enda dator sedan jag gick över till laptops för 20år sedan.

De enda som bygger egna (eller ens kör stationärt) är gamers.
Citera
2025-08-28, 08:59
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har inte byggt en enda dator sedan jag gick över till laptops för 20år sedan.

De enda som bygger egna (eller ens kör stationärt) är gamers.

Och denna marknad är större än alla konsolernas tillsammans :P

Källa: https://www.sweclockers.com/nyhet/40...er-tillsammans

Nvidia sålde GPU'er till PC-spelare för 10 miljarder US-dollar förra året.

AMD klättrar snabbt på marknaden, Ryzen säljer som smör i Småland.
Citera
2025-08-28, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Och denna marknad är större än alla konsolernas tillsammans :P

Källa: https://www.sweclockers.com/nyhet/40...er-tillsammans

Nvidia sålde GPU'er till PC-spelare för 10 miljarder US-dollar förra året.

AMD klättrar snabbt på marknaden, Ryzen säljer som smör i Småland.

Jo, men skulle inte dra likhetstecken mellan gamers och "teknikintresserade".
Citera
2025-08-28, 09:27
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jo, men skulle inte dra likhetstecken mellan gamers och "teknikintresserade".

Fast om man bygger sin PC på egen hand så borde man vara teknikintresserad, inte alltid men ofta.
Citera
2025-08-28, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Fast om man bygger sin PC på egen hand så borde man vara teknikintresserad, inte alltid men ofta.

Så är det säkert, men det var detta jag kommenterade och hade invändningar mot:
Citat:
De som har ett genuint teknikintresse bygger sina egna datorer.
Citera
2025-08-28, 15:59
Medlem
Det är ju oftast de som inte är så sluga som köper sig äppelprylar så att varken köpare eller säljare inte begriper vad som är rimligt värde är ju föga förvånande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in