Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-05, 20:30
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Jag tycker Jan exemplifier precis det jag skrev om innan och hela nidbilden utav rikatillsammans.
Detta. Han ser ut precis som en riktig snålsvenne som gråter när han skiter och ber gästerna swisha efter kalaset.
Citera
2025-08-05, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är det ändå inte ganska nice att ha 0 kunskap och ändå vara med på börsen?

Har dock ingen koll på forumet, jag kanske ska gå in och kolla läget.

Det är väl därför man sparar i indexfonder.
Folk som tror sig veta och handlar med aktier blir oftast fattigare. Men du hör bara om dom som haft lite flyt.
Men en indexfond är rätt lätt att bli "förmögen" med. Krävs bara lite disciplin och tålamod.
För åtta år sen petade jag in ett arv på 1,2M . Det är 2,7 mille nu. Har aldrig ens tappat sömn.
Det innebär sannolikt att jag får en mycket bekväm ålderdom om om jag inte trillar av pin innan jag fyller 60.
Så kanske man börjar nalla lite innan.
Citera
2025-08-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Problemet med detta sektbeteende är att de talar om ränta-på-ränta som om den följer ett historiskt snitt år efter år.

Med 7% avkastning dubblar du pengarna vart tionde år…

De pluggar in värden i sparkalkylatorn och tror att de kan planera vilken dag i framtiden som de blir FIRE.

Som några påpekat är grundaren en scammed och verkar tråkig som fan. Att han fått så många följare är svårt att begripa. Han påminner lite om hans som blev bedragen på miljoner av Mr Wunga Wunga.

Vad är problemet med tal om ränta på ränta snacket? Fattar inte vad du klankar ned på?
Citera
2025-08-05, 21:55
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Det är väl därför man sparar i indexfonder.
Folk som tror sig veta och handlar med aktier blir oftast fattigare. Men du hör bara om dom som haft lite flyt.
Men en indexfond är rätt lätt att bli "förmögen" med. Krävs bara lite disciplin och tålamod.
För åtta år sen petade jag in ett arv på 1,2M . Det är 2,7 mille nu. Har aldrig ens tappat sömn.
Det innebär sannolikt att jag får en mycket bekväm ålderdom om om jag inte trillar av pin innan jag fyller 60.
Så kanske man börjar nalla lite innan.
Idioterna jämför indexfonder mot förvaltare som har stränga regler på hur man får handla. De styrs dessutom av flöden som de själva inte kan påverka. Måste sälja när egentligen hade velat köpa etc.

Tack gode gud att man inte lyssnat på rika tillsammans tråkiga strategi.
Citera
2025-08-05, 22:54
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Idioterna jämför indexfonder mot förvaltare som har stränga regler på hur man får handla. De styrs dessutom av flöden som de själva inte kan påverka. Måste sälja när egentligen hade velat köpa etc.

Tack gode gud att man inte lyssnat på rika tillsammans tråkiga strategi.
Jag känner flera som har förlorat sina pengar genom att överlämna dem till professionella förvaltare som tagit prestationsbaserad avgift. Men det är kanske så du slipper ha tråkigt?
Citera
2025-08-05, 23:45
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Vad är problemet med tal om ränta på ränta snacket? Fattar inte vad du klankar ned på?

I FIRE-sammanhang pratas det om ränta-på-ränta som om det vore en något deterministiskt och förutsägbart, ungefär som att 7 % avkastning per år är en garanti snarare än ett historiskt genomsnitt. Det är nästan som att folk bygger hela sina livsplaner på en Excelmodell där pengarna växer med klockren exponentiell kurva, utan att väga in verklighetens osäkerheter: börskrascher, inflation, livshändelser, skatteregler som ändras, eller bara att marknaden kan gå sidledes i ett decennium.
Poängen är inte att ränta-på-ränta inte fungerar – det gör den, men den är inte planerbar i den deterministiska meningen som FIRE-folk ofta vill få det till. Det krävs nästan ett autistiskt förhållningssätt till siffror, där man ignorerar all osäkerhet och komplexitet i verkligheten för att kunna leva i den illusionen.

I verkligheten är ränta-på-ränta mer som en möjlig effekt, inte en garanterad väg. Den kan skapa otrolig rikedom men bara om du har tillräckligt med tid, tur, och motståndskraft mot nedgångar. Att bygga en hel livsfilosofi på den effekten utan att erkänna de riskerna är mer ideologi än ekonomi.
Citera
2025-08-06, 00:01
Medlem
Citat:
I verkligheten är ränta-på-ränta mer som en möjlig effekt, inte en garanterad väg.
Keh?

Ränta-på-ränta-effekten är inget magiskt. Om börsen ökar med fem procent ett år, så är det väl självklart att om börsen ökar fem procent även nästa år, så går man fem procent plus även på det som gick plus året innan. Det är självklart, och konstigt vore det annars.

Och om börsen backar så har man såklart inte dessa fem procenten.

Alltså, det är väl saker som man lärde sig i småskolan.

Vi skulle lika gärna kunna prata om tusenkronorseffekten, att om man köper en fond för tusen kronor, så har man köpt en fond för tusen kronor. Går fonden upp med fem procent så har man plötsligt en fondandel som är värd tusen kronor plus fem procent. Magiskt!
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-06 kl. 00:04.
Citera
2025-08-06, 00:35
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Keh?

Ränta-på-ränta-effekten är inget magiskt. Om börsen ökar med fem procent ett år, så är det väl självklart att om börsen ökar fem procent även nästa år, så går man fem procent plus även på det som gick plus året innan. Det är självklart, och konstigt vore det annars.

Och om börsen backar så har man såklart inte dessa fem procenten.

Alltså, det är väl saker som man lärde sig i småskolan.

Vi skulle lika gärna kunna prata om tusenkronorseffekten, att om man köper en fond för tusen kronor, så har man köpt en fond för tusen kronor. Går fonden upp med fem procent så har man plötsligt en fondandel som är värd tusen kronor plus fem procent. Magiskt!

Rent matematiskt är det klart att det stämmer men att tro att man blint kan räkna med x% avkastning år efter år är efterblivet.
Citera
2025-08-06, 00:37
Medlem
Citat:
Rent matematiskt är det klart att det stämmer men att tro att man blint kan räkna med x% avkastning år efter år är efterblivet.
Det tror jag inte heller någon tror att det finns garantier för. Alla vet att det går upp och ner, men man kan ändå ha en prognos, speciellt om det är över en längre tid.
Citera
2025-08-06, 00:40
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det mesta som du behöver veta står i den stora tråden om Rikatillsammans. Affärsvärlden och tidningen Aktiespararen har skrivit långa reportage om det här bedrägeriet.

Hur han tjänade pengar? Han använde sin sajt rikatillsammans för att värva folk att köpa värdelösa trädpaket och fick sen procent på detta. Om de han värvade i sin tur värvade andra fick han procent även i det andra ledet.

https://www.affarsvarlden.se/artikel...skogar-6954518

https://www.smaspararguiden.se/blogg...-har-kraschat/
Trodde inte att Jan och Charlie från lyxfällan var typen som höll på med den här skiten. Tragiskt.
Citera
2025-08-06, 00:52
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Det tror jag inte heller någon tror att det finns garantier för. Alla vet att det går upp och ner, men man kan ändå ha en prognos, speciellt om det är över en längre tid.

Ja men problemet är att de ofta inte har koll på vad de pratar om. Det är stor skillnad på x% geometriskt och aritmetiskt.
FIRE-rörelsens prognoser bygger ofta på historisk genomsnittlig avkastning utan att ens definiera och förstå skillnaden. Ökar variansen ger det en urholkande effekt.
Citera
2025-08-06, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Trodde inte att Jan och Charlie från lyxfällan var typen som höll på med den här skiten. Tragiskt.
Gällande Charlie (har ingen koll på Jan) så trodde jag det inte heller. Blev faktiskt grymt besviken.
Citat:
Ja men problemet är att de ofta inte har koll på vad de pratar om. Det är stor skillnad på x% geometriskt och aritmetiskt.
FIRE-rörelsens prognoser bygger ofta på historisk genomsnittlig avkastning utan att ens definiera och förstå skillnaden. Ökar variansen ger det en urholkande effekt.
Som sagt, jag har ingen koll på deras forum, men förutsätter att de fattar att man inte har någon garanterad avkastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in