• 1
  • 2
2025-08-04, 21:34
Medlem
Det här forumet som är något slags "familjeliv" för indexsparande medelsvensson med 0 kunskap.

Är inte lite nidbilden av dem någon indexsparande mellanchef i 40 års åldern, som har tillägnat kanske 5 % av portföljen till aktier och kallar det för "lek". Resten indexfonder "det rätta" och kanske lite ränta med.

Han kör självklart en Tesla lånat till den, frugan hatar honom och skriker på honom, några gapiga ungar också odlar han i pallkrage. Solceller på taket "otrolig investering".

Är inte detta nidbilden av de på rikatillsammans? Eller är jag fördomsfull?

Känns väldigt typiskt Svenskt, försiktigt och "straight arrow". Man kan lite se personerna framför sig när man varit inne där och läst.
Citera
2025-08-04, 21:49
Medlem
SkattefriZons avatar
Tror bara att du är bitter för att du inte har något sparande själv.

Bra sida för att peppa folk att spara. Du borde kanske vara där mer.
Citera
2025-08-04, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Det här forumet som är något slags "familjeliv" för indexsparande medelsvensson med 0 kunskap.
Är det ändå inte ganska nice att ha 0 kunskap och ändå vara med på börsen?

Har dock ingen koll på forumet, jag kanske ska gå in och kolla läget.
Citera
2025-08-04, 22:14
Medlem
Någon nidbild av rikatillsammans behövs inte. Det räcker gott att beskriva verkligheten. Och verkligheten är att mannen bakom rikatillsammans byggde sin förmögenhet på att lura in folk i pyramidspel.
Citera
2025-08-04, 22:17
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Alla har inte tid att eller råd att bränna sin inkomst på börsen om du menar trading, det är ju som att spela på lotto för en amatör. Då kanske man ser det som bättre att satsa på säkra kort som en indexfond.

Själv betalar du säkert någon luffare som Metrofinans eller analyshasse för tips och tror du är Wolf of Wall Street.
Citera
2025-08-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Någon nidbild av rikatillsammans behövs inte. Det räcker gott att beskriva verkligheten. Och verkligheten är att mannen bakom rikatillsammans byggde sin förmögenhet på att lura in folk i pyramidspel.
Tycker jag hört det någonstans, så det kanske är därför jag mer eller mindre omedvetet inte gått in där, hm...

Vilket pyramidspel var det? Något han fortfarande verkar syssla med?
Citera
2025-08-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tycker jag hört det någonstans, så det kanske är därför jag mer eller mindre omedvetet inte gått in där, hm...

Vilket pyramidspel var det? Något han fortfarande verkar syssla med?

Det stora pyramidspelet som han tjänade mångmiljonbelopp på var Better Globe. Men dessförinnan var han inblandad i flera andra lurendrejerier. Han har gått från den ena scamen till den andra.
Citera
2025-08-04, 22:34
Medlem
Citat:
Det stora pyramidspelet som han tjänade mångmiljonbelopp på var Better Globe. Men dessförinnan var han inblandad i flera andra lurendrejerier. Han har gått från den ena scamen till den andra.
Ah, okej, då blir det inget där för mig. Sånt skyr jag som pesten, det brukar inte vara bra och pålitliga människor som håller på med sånt.
Citera
2025-08-04, 22:39
Medlem
Citat:

Hur tjänade han pengar på better globe?

Hur vet du att han tjänade miljoner på det?

Han verkar däremot ganska naiv på något sätt, typ som en person med Asperger eller något. Han är säkert typen som faktiskt kan gå på pyramidspel och tro att de är seriösa...
Citera
2025-08-04, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Hur tjänade han pengar på better globe?

Hur vet du att han tjänade miljoner på det?

Han verkar däremot ganska naiv på något sätt, typ som en person med Asperger eller något. Han är säkert typen som faktiskt kan gå på pyramidspel och tro att de är seriösa...

Det mesta som du behöver veta står i den stora tråden om Rikatillsammans. Affärsvärlden och tidningen Aktiespararen har skrivit långa reportage om det här bedrägeriet.

Hur han tjänade pengar? Han använde sin sajt rikatillsammans för att värva folk att köpa värdelösa trädpaket och fick sen procent på detta. Om de han värvade i sin tur värvade andra fick han procent även i det andra ledet.

https://www.affarsvarlden.se/artikel...skogar-6954518

https://www.smaspararguiden.se/blogg...-har-kraschat/
Senast redigerad av Petronius 2025-08-04 kl. 23:23.
Citera
2025-08-04, 23:19
Medlem
Citat:
Det mesta som du behöver veta står i den stora tråden om Rikatillsammans. Affärsvärlden och tidningen Aktiespararen har skrivit långa reportage om det här bedrägeriet.
Läste snabbt igenom Affärsvärldens artikel, fy fan.

Om forumisterna på "Rika tillsammans" känner till det här, så har vi en helt annan typ än den som ts tog fram. En väldigt ofördelaktig typ.

Jag har absolut ingenting emot att man tjänar pengar, men man ska inte göra det genom att lura andra - Hur kan man då ens njuta av sin rikedom?
Citera
2025-08-04, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Läste snabbt igenom Affärsvärldens artikel, fy fan.

Om forumisterna på "Rika tillsammans" känner till det här, så har vi en helt annan typ än den som ts tog fram. En väldigt ofördelaktig typ.

Jag har absolut ingenting emot att man tjänar pengar, men man ska inte göra det genom att lura andra - Hur kan man då ens njuta av sin rikedom?
väl och bra talat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in