Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2025-08-06, 04:06
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför skulle det inte riktas till dom?
Du märker snart vilka som hänger där.
Citera
2025-08-06, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Du märker snart vilka som hänger där.
Varför skulle det inte riktas till dom? (LO-kollektivet)
Citera
2025-08-06, 09:30
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Det här forumet som är något slags "familjeliv" för indexsparande medelsvensson med 0 kunskap.

Är inte lite nidbilden av dem någon indexsparande mellanchef i 40 års åldern, som har tillägnat kanske 5 % av portföljen till aktier och kallar det för "lek". Resten indexfonder "det rätta" och kanske lite ränta med.

Han kör självklart en Tesla lånat till den, frugan hatar honom och skriker på honom, några gapiga ungar också odlar han i pallkrage. Solceller på taket "otrolig investering".

Är inte detta nidbilden av de på rikatillsammans? Eller är jag fördomsfull?

Känns väldigt typiskt Svenskt, försiktigt och "straight arrow". Man kan lite se personerna framför sig när man varit inne där och läst.

För oss som aldrig har hört talas om "RikaTillsammans" tidigare, är det det här du pratar om?
https://rikatillsammans.se/forum/
Alltså ett forum som drivs av Jan och Caroline Bolmeson.

Det verkar finnas en podd med samma namn.
https://poddtoppen.se/podcast/1123631172/rikatillsammans-om-privatekonomi-rikedom-i-livet
Som också görs av Jan och Caroline Bolmeson.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2025-08-06 kl. 09:35.
Citera
2025-08-06, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Tycker inte om de flesta på rikatillsammans.

Får intrycket att många är mest otroligt snåla, de sitter och räknar på ören istället för fokusera på öka lönen, starta eget eller något som gör skillnad.

De flesta verkar också helt själlösa och genuint tråkiga människor. Ni vet de här som har ett jobb som är helt ointressant och deras hobbies består utav kolla på TV och läsa böcker. De sköter sig, ingen har något ont att säga om personen men alla vet att de kommer passera genom livet helt utan någon form av avtryck på jorden och människor runt omkring.

Finns mycket mer karaktär på Flashback och ute i verkliga livet.
Är väl en otroligt bra hobby som tyvärr försvinner allt mer pga maniskt swipande på mobilen, vilket är ett långt sämre tidsfördriv/hobby.

Att klanka ned på läsning som intressen/sysselsättning måste vara bland det mest obegåvade man kan göra.

Dessutom är det alltid högst relevant att ha koll på sina utgifter innan man börjar fokusera på sina inkomster. Att starta eget är också en sånt där Instagram fjanteri där det mals konstant om att alla ska/kan/måste/bör starta eget företag och tjäna miljoner. Det krävs tid, kunskap och en hel del tur för att lyckas starta ett framgångsrikt företag och inte heller sällan en ganska bra slant.

Nej, jag är inte medlem eller en del av forumet och ja jag har såväl ett antal aktier men även ett gäng fonder så väl index som aktivt förvaltade.
Senast redigerad av speedy_83 2025-08-06 kl. 12:13.
Citera
2025-08-06, 15:35
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Är väl en otroligt bra hobby som tyvärr försvinner allt mer pga maniskt swipande på mobilen, vilket är ett långt sämre tidsfördriv/hobby.

Att klanka ned på läsning som intressen/sysselsättning måste vara bland det mest obegåvade man kan göra.

Dessutom är det alltid högst relevant att ha koll på sina utgifter innan man börjar fokusera på sina inkomster. Att starta eget är också en sånt där Instagram fjanteri där det mals konstant om att alla ska/kan/måste/bör starta eget företag och tjäna miljoner. Det krävs tid, kunskap och en hel del tur för att lyckas starta ett framgångsrikt företag och inte heller sällan en ganska bra slant.

Nej, jag är inte medlem eller en del av forumet och ja jag har såväl ett antal aktier men även ett gäng fonder så väl index som aktivt förvaltade.

Jag läser själv massor utav böcker och det är givetvis ett bra intresse. Jag syftade mer på hobbies i form utav saker som inte är hobbies. Som umgås med människor, dricka kaffe, kolla tv, läsa böcker.

Ointressanta och gråa människor som inte bidrar med något.
Citera
2025-08-06, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Avundsjuk bara.

På svennar i belånade villor som investerar i indexfonder?

Jorå så atte.

Och angående grundarna, jag vet ingenting om dom. Tråden handlar inte om grundarna, Jan eller vad dom heter. Jag har ingen åsikt om dem, jag talar om användarna.
Citera
2025-08-06, 17:41
Medlem
Citat:
På svennar i belånade villor som investerar i indexfonder?
Skulle det på något sätt vara dåligt? Det är väl tvärt om, jättebra.
Citera
2025-08-06, 20:00
Medlem
Twitterturkens avatar
Snarare verkar det vara mycket autistiska personer vars intresse är att hamstra pengar och typ måla Warhammer miniatyrer på den sidan.

Vanliga mellanchef-Svensson typer som du beskriver i ditt startinlägg hänger på typ LinkedIn och Hemnet.
Citera
2025-08-07, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupusLupus
Hängde där inför min exit, och fick rätt bra tips från andra medlemmar. Idag har jag inga behov av tips men skulle inte tveka att söka där igen om så vore.
Att grundaren är en skurk visste jag inte..men det ska väl inte övriga medlemmar lastas för kan jag tycka.

Är han en skurk?
Vad har han gjort?
Citera
2025-08-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Skulle det på något sätt vara dåligt? Det är väl tvärt om, jättebra.

Sa inte att det var dåligt men man kan ju ha högre ambitioner.

Har man aldrig ens studerat och försökt slå index ett år så siktar man ju ganska lågt
Citera
2025-08-07, 22:58
Medlem
Citat:
Sa inte att det var dåligt men man kan ju ha högre ambitioner.
Vadå högre ambitioner? Att belåna sin bostad och köpa indexfonder har visat sig vara riktigt smart. Man kanske inte blir mångmiljardär, men som det sett ut hittills har man fått några extra miljoner att leva för när man blir pensionär.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in