2025-08-05, 19:52
Medlem
Sannolikt därför vi ser solarium o brun utan solkrämer överallt.

Folks DNA framträder med att söka rötter o ursprung

Mycket bra och en desperat AllahBladet trevare som för inte så länge sen, att kungahuset är blattar (Bernadotte) dom med minsann
Citera
2025-08-05, 19:53
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Varför denna heta att trycka ner oss vita människor? Ändå intressant att det finns väl fler svarta, asiater,indier och latinare än antal vita i världen.

Det hela är ganska enkelt.

Två världsdelar. Den ena full med negrer och araber.

Den andra med Skandinaver.

2000 år senare, vilka har ett civiliserat och fungerande fräscht och tryggt samhälle?
Citera
2025-08-05, 19:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Så du tror han var helt vit, som nuvarande skandinaver?

Nej, lite mörkare än dagens svenskar. Men inte lika mörk som en eritrean, långt ifrån.
Citera
2025-08-05, 20:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Europeers hud och hår var redan ljusa, men de blev ljusare för 3000 år sedan, troligen p.g.a att drickandet av mjölk. Mjölkdrickande och blond(are) hår är drag som europeiska barn har, och då mjölkdrickande blev en viktig del av kosten, blev dessa neotinösa drag mer och mer vanliga även i vuxen ålder.

Här är en lång video som förklarar teorin: https://m.youtube.com/watch?v=eahGL7HyMRM&pp=ygUWc3Vydml2ZSB0aGUgaml2ZSB ibG9iZNIHCQnHCQGHKiGM7w%3D%3D

För 3000 år sedan blandades yamnaya stäppfolket med oss, de var laktostoleranta och deras gener för det går flera tusen år bakåt innan dess, de är vår huvudsakliga förfader, därför har vi den genen, de andra grupperna vi brås på hade inte den genen, men dessa kanske vi brås på till 40 % sammanlagt.
Citera
2025-08-05, 20:04
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nyqdea/ny-studie-europeer-fick-ljus-hy-sent-i-historien

Hur ser ni på detta?
Detta är ju känt sedan gammalt men att förklara det för en sverigedemokrat kan väl vara en pedagogisk utmaning i sammanhanget.
Citera
2025-08-05, 20:11
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Artikeln lider av den gigantiska svagheten att den inte klargör vad som räknas som "ljushyad" respektive "mörkhyad".

Ja, precis, det var inte mörkbruna människor, mörkhyad är väldigt vagt. Jag jämförde med eritreaner, men det gick inte heller, för eritreaner är enligt dem väldigt mörka. Eller inte:

https://www.artphotolimited.com/uk-en/fine-art-photography/portrait/woman/photo/alain-beaudouard/tizia-the-eritrean

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag ser ingen anledning att ändra uppfattning om att ljus hy och även blå ögon förekommer långt tillbaka i tiden, uppskattningvis 10.000 år sedan om inte mer ända till 45.000 år sedan.

Hur ser du på att det var den bruna gruppen som hade blå ögon och den ljusaste gruppen som hade bruna, som tillsammans blev till oss (med en tredje grupp) ljushyade och blåögda?
Citera
2025-08-05, 20:32
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hur ser du på att det var den bruna gruppen som hade blå ögon och den ljusaste gruppen som hade bruna, som tillsammans blev till oss (med en tredje grupp) ljushyade och blåögda?

Nu var det där väl inte riktat till mig, men det där stämmer inte riktigt, enligt min förståelse i alla fall. Yamnaya hade ljus hy och blandade ögonfärger, men med fler ljusögda än anatolierna. Så de är överlag den grupp där flest hade ljus hy OCH ljusa ögon.

Oavsett vilket hade ju ingen av de ingående grupperna lika hög frekvens av ljushyade och ljusögda som slutresultatet när Yamnaya, anatolierna och de västliga jägare-samlarna hade blandats upp här i Skandinavien och bildat den nordiska/nordgermanska rasen så som vi känner den idag. Men om jag förstått rätt var alltså Yamnaya (som utgör den absolut största delen av våra förfäder, ~70-80%) ljusast i både hy och ögon av de tre huvudgrupper som vi bildades från.

EDIT: Nu var jag lite för snabb. Jägare-samlarna hade en ännu högre frekvens av ljusa ögon, men var som sagt mörkhyade. Men jämfört med anatolierna var alltså Yamnaya ljusare i både hy och ögon, om jag förstått rätt. Skillnaden var dock relativt liten, och båda grupperna hade identifierats som vita européer idag, men mörkare än dagens skandinaver. Kanske snarare som centraleuropéer, åtminstone så vitt hy och ögon beträffar.
Senast redigerad av Threadkiller 2025-08-05 kl. 20:50.
Citera
2025-08-05, 20:40
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Det sublima budskapet i mitt inlägg var att det främst är Ymanja folket som är våra förfäder eftersom de slog ihjäl anatolierna.
Att kalla Yamnaya folket "muskingar" är tämligen efterblivet eftersom de onekligen blev vad vi kallar "vita européer" idag.
Fast det viktigaste är ju inte fakta för dig utan hur det känns i dina känslor.
Du är ju vänster.
Stäppfolket var muskingar som i vissa fall blev blonda med tiden, att våra förfäder hade mörk hy är ett faktum, inte konstigt med tanke att vi kommer från Afrika.
Citera
2025-08-05, 20:52
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Det här känns inte bra.... vi var alltså negrer för 3000 år sedan.

Nä inte bra alls!
Citera
2025-08-05, 20:59
Medlem
Merwinnas avatar
Det är naturligtvis inte sant, så dumt. Det är en senkommen WOKE-studie, där forskarna visste att de måste komma fram till detta resultat för att få fortsatt finansiering och få behålla sina tjänster. Meningen var förstås att detta med "negrer" skulle bluddras bort för att vi skulle tänka att "mina förfäder var också negrer för inte alls länge sedan!" Ungefär som när forskare kommit fram till att det inte finns några skillnader mellan en mans och en kvinnas hjärna... fast minsta barn fattar hur det ligger till. Eller att invandrare i Sverige inte har någon förhöjd brottslighet gentemot svenskar.

Men den gubben går inte längre...
Citera
2025-08-05, 21:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Yamnaya hade ljus hy och blandade ögonfärger, men med fler ljusögda än anatolierna. Så de är överlag den grupp där flest hade ljus hy OCH ljusa ögon.

Oavsett vilket hade ju ingen av de ingående grupperna lika hög frekvens av ljushyade och ljusögda som slutresultatet när Yamnaya, anatolierna och de västliga jägare-samlarna hade blandats upp här i Skandinavien och bildat den nordiska/nordgermanska rasen så som vi känner den idag. Men om jag förstått rätt var alltså Yamnaya (som utgör den absolut största delen av våra förfäder, ~70-80%) ljusast i både hy och ögon av de tre huvudgrupper som vi bildades från.

EDIT: Nu var jag lite för snabb. Jägare-samlarna hade en ännu högre frekvens av ljusa ögon, men var som sagt mörkhyade. Men jämfört med anatolierna var alltså Yamnaya ljusare i både hy och ögon, om jag förstått rätt. Skillnaden var dock relativt liten, och båda grupperna hade identifierats som vita européer idag, men mörkare än dagens skandinaver. Kanske snarare som centraleuropéer, åtminstone så vitt hy och ögon beträffar.

Yamnaya vad jag förstår kunde ha ljusa ögon, men att just de blå kom från jägarna. Jag har dock ingen aning om dominansen mellan blå och säg gråaktiga när deras gener slogs samman.
Citera
2025-08-05, 21:03
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
Det här känns inte bra.... vi var alltså negrer för 3000 år sedan.

Nä inte bra alls!

I princip all arkeologi, litteratur och genetisk forskning indikerar att människor för 3000 år sedan såg ut precis som de gör i dag. Afrikaner var svarta, asiater var gula, européer var vita, araber var fula, och så vidare. Som vissa i tråden redan påpekat var folk i gemen mer solbrända och garvade eftersom de spenderade mycket mer tid utomhus. Men det är också allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in