2025-07-30, 11:04
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Ja och Nej.

Det kommer från sociologin under 1960-talet, och var redan då en slags outvecklad pseudovetenskaplig metod som sedan används lite hur som helst inom den applicerade postmodernismen (en av tendenserna inom sfären är att begrepp ändrar betydelser och mening).

Klass är mycket riktigt irrelevant, men istället för att utgöra en kritik av hur klassers markörer upplösts, har man helt enkelt kopierat klassindelning med kön, läggning och ras.

Det man kallade post- eller kulturmarxism inom litteraturvetenskapen på 1990-talet var något som många ansåg vara löjan. När 70-talets idéer kring postkoloniala studier mashades ihop med genusstudier övergick de från att vara separata teoribildningar som kunde vara intressanta när man analyserar en roman, till att appliceras på verkligheten och genusvetenskap bröts ur helt. Intersektionalitet är en av de instrument som sedan lånats in och förvanskats.

... intersektionalitet skapades som sociologiskt begrepp i slutet av 80-talet? Den syftade till en kritik av feminismen eftersom den var blind för ras och förtryck kopplat till det.

Kulturmarxism är en antisemitisk myt kring familjen Rothschild och Frankfurtskolan en ohelig allians mellan vänstern, kultur och en internationell judisk komplott. Den har aldrig använts som ett uttryck inom litteraturvetenskap. Och som vänsterbegrepp har den aldrig existerat inom vänstern.
Menar du postmodernism? Eller post-marxism?

Eller syftar du på liksom dess (intersektionalitet inom sociologin) liksom historiska idegrund? Att postkolonialism och feminism är dess grunder innan begreppet myntades?

Jag delar inte din åsikt om klass självklart men det är väl varken här eller där.
Citera
2025-07-30, 11:06
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Rainbow Muslims går också i Pride och fucking hell att folk inte uppmärksammar det är helt absurt. Det är ofta rätt unga Svenskar som just slåss mot ett familjeförtryck samtidigt.
Så jävla starkt och också en punkt där Pride faktiskt gör en hel del nytta.

Hm, låter ju lovligt sinnesförvirrat. Men bra I guess. Det är bättre när islam anpassas till västerländska samhället än tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av KilleMedRizz
Ja.

Ja, iofs, om man är besatt och fokuserar på det kan jag förstå att det upplevs så. Men då bör man nog ställa sig frågan varför man gör det?
Citera
2025-07-30, 11:08
Medlem
KilleMedRizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Men då bör man nog ställa sig frågan varför man gör det?

Se mitt redigerade inlägg, så tycker jag iallafall.
Citera
2025-07-30, 11:08
Avstängd
Citat:
Det är inte så det funkar. Gör man ett påstående presenterar man fakta.

Du kan förstås ge mig en ledtråd vad du själv googlat på för att få fram dessa siffror av överrepresentation. Eller så kan vi anta att hela ditt liv och identitet är draget ur arslet.
Så varför ska alla andra söka men inte du?
Citera
2025-07-30, 11:09
Medlem
TungPlattPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12
Det här gisslet med regnbågsflaggor på bussar, eller annan plats, i Sverige är återkommande.
Det kommer att pågå tills du slutar att se det som ett gissel.
Citera
2025-07-30, 11:09
Medlem
Var lägger man så mycket pengar på att män vill ha sex med män? Jag har inget problem med flaggan däremot fruktansvärt orättvist att en sådan litet samhällsproblem ska få sådan uppmärksamhet. psykisk ohälsa är betydligare mycket viktigare och ett större problem än vem man ligger med. Låt psykisk ohälsa bli en flagga också.
Citera
2025-07-30, 11:12
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KilleMedRizz
Se mitt redigerade inlägg, så tycker jag iallafall.

Och jag tycker inte att ta plats och uppmärksamma dessa frågor en vecka om året är att göra sig märkvärdig.

Man undrar ju vilka underliggande faktorer det är som gör att folk känner ett behov av att störa sig på sånt här.
Citera
2025-07-30, 11:12
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
... intersektionalitet skapades som sociologiskt begrepp i slutet av 80-talet? Den syftade till en kritik av feminismen eftersom den var blind för ras och förtryck kopplat till det.
Nej, det kom tidigare ur den svarta medborgarrörelsens teoretiker.

Citat:
Kulturmarxism är en antisemitisk myt kring familjen Rothschild och Frankfurtskolan en ohelig allians mellan vänstern, kultur och en internationell judisk komplott. Den har aldrig använts som ett uttryck inom litteraturvetenskap. Och som vänsterbegrepp har den aldrig existerat inom vänstern.
Menar du postmodernism? Eller post-marxism?
Nej det är det inte. Det är något ADL basunerat ut efter Breiviks manifest.
Postmarxism och Kulturmarxism är samma begrepp som användes helt neutralt för att beskriva utveckling av den marxistiska teoribildningen inom Litteraturvetenskapen.

Applicerad postmodernism är samlingsbegreppet för all den snömos som sedan staplats in under detta paraply.

Citat:
Eller syftar du på liksom dess (intersektionalitet inom sociologin) liksom historiska idegrund? Att postkolonialism och feminism är dess grunder innan begreppet myntades?

Jag delar inte din åsikt om klass självklart men det är väl varken här eller där.
Nej, man har samlat flera ursprungsteorier och underteorier som en enda stort paraplyorganisation. Genusvetenskap vidrör det mesta av dessa idag som förklaringsmodeller, medan de används mer som analysmetoder inom Litteraturvetenskap utan att ha samma ideologiska laddning även om resultatet är detsamma: navelskåderi
Citera
2025-07-30, 11:13
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Så varför ska alla andra söka men inte du?
Precis av samma anledning man inte startar en tråd utan citat och källa.
Citera
2025-07-30, 11:14
Avstängd
Citat:
Precis av samma anledning man inte startar en tråd utan citat och källa.
Så du behöver inte för att du är bättre än alla andra?
Citera
Medlem
AndersPersson99s avatar
Flaggan står för sexualiteterna hbtq och för analsex mellan män.

Den står också för att sexualitet, kön och etnicitet ska kvoteras in och skapa s.k. mångfald.

Flaggan står även för att objektiv och mätbar verklighet är mindre sann än subjektiva känslor och att folk själva ska få välja sitt kön och tvinga andra att kalla dem för det påhittade könet, istället för det biologiskt korrekta.

Flaggan upplevs som kraftigt politiserad av stora delar av befolkningen.

Så ja, varför i helvete ska den sitta på bussar är en jäkligt bra fråga. Det är såklart totalt idiotiskt att ha politiska symboler på allmännyttan som skattebetalare tvingas betala för och alla kan nyttja.

Att vi låter en klick vänsterliberala feminister, pedofilcenterpartister och klimakteriekärringar hålla på såhär bör fungera som en återkommande påminnelse om att ett gäng missfoster jävlas med den skattebetalande tysta majoriteten.

Flaggan är en manifestation över dominansen av vita, hetero skattebetalare.

Så tänkt på det när ni tar bussen till jobbet nästa gång och en sådan flagga sitter på. Ni är slavarna som betalar för den och dess elit.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Regnbågsflaggan är en separtistflagga. Vare sig mer eller mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in