2025-07-30, 12:50
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Från mitt bristfälliga minne var vågbrytarna vid Fukushima åtta meter höga och vågen gick över dem, så nio meter sades det då.
Våg och våg.
det var mer som en vattenmassa som krossar allt.
Citera
2025-07-30, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Rapporteras om vågor på Hawai, c:a 1,2 meter.
Är detta något ens att rapportera om? Vågor på 1-2 meter fra vågbotten till vågtopp är ju standard? Vid kuling är det vanligt med 3 meter?
Det är en *viss* skillnad mellan en ytvåg som är 1,2 meter från dal till topp och som då har en våglängd om ett antal meter, och en förskjutning av vatten 1,2 meter, dvs en våglängd som kan vara hundratals meter till många kilometer lång.

Våghöjden är inte ens ett meningsfullt mått på svårighetsgraden hos en tsunami, utan vad som händer när vattenmassan når grundare vatten och sedan land. Jämför inte äpplen och päron. Är man ute på havet där vattnet är djupt, så känner man givetvis inte av någon tsunami, det är inte ett väderfenomen, det är ett geologiskt fenomen. Vid stranden är det dock en sjujävla skillnad om det rullar in en våg som är 1,2x8 meter och en som är 1,2x100000 meter lång. Har man tur handlar det "bara" om en tillfällig nivåhöjning om 1,2 meter, har man otur så skapar detta en flera meter hög "vägg" av vatten med en rörelseenergi som gör den ostoppbar. Våglängden är grejen, inte våghöjden. Våghöjden är bara ett sekundärt fenomen som kommer variera från plats till plats beroende på geografin, om det är långgrunt, etc.
Citera
2025-07-30, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jag litar mer på ALLA de källor jag läst, som dessutom säger samma sak, än på vad random användare på Flashback, påstår...

Sluta skäm ut dig mer. Tsunami bildas i regel alltid under havet!
Citera
2025-07-30, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Slå upp definitionen för Tsunami. Jordskred från land som entrar vatten ingår i definitionen
En jordbävning på land rör ingen havsbotten = ingen tsunami. Du hänger upp dig på en teknikalitet för att slippa erkänna att du har fel.
Citera
2025-07-30, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Nej, den är inte överdramatiserad. En jordbävning av liknande magnitud orsakade att 160 000 människor dog år 2004. Det kan bli 30 centimeter som i Kalifornien, men det kan också bli 3 meter som i Ryssland. Jag hade varit väldigt rädd om jag hade bott i ett kustnära område i den delen av världen där jordbävningen har inträffat. Känns som lite Darwin Award att chansa.

Hände inget extremt i Ryssland heller när man kolla deras medier.. några byggnader tog stryk och en del översvämmade områden men inte mer än så.. våghöjde var 3-4 meter som värst.. nu verkar de va lugnt igen.
Ja det var en kraftig jordbävning men svensk media och väst överdriver som vanligt! Särskilt när namnet Ryssland kan vara med i nyheten då det får västfolk rädda.
Citera
2025-07-30, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Hände inget extremt i Ryssland heller när man kolla deras medier.. några byggnader tog stryk och en del översvämmade områden men inte mer än så.. våghöjde var 3-4 meter som värst.. nu verkar de va lugnt igen.
Ja det var en kraftig jordbävning men svensk media och väst överdriver som vanligt! Särskilt när namnet Ryssland kan vara med i nyheten då det får västfolk rädda.

Jag tror att folk förstår att tsunamis inte har något sammanhang med den etniska sammansättningen på människorna i det geografiska området. Lika lite som islänningarna kan belastas för sina vulkanutbrott.

Jag tror att det är en världsnyhet och att folket i en rad olika länder har tagit skydd. Jag vet inte om Sydafrika är en del av västvärlden. Det är definitivt inte överdrivet. Skulle du softa på stranden om man hade rapporterat en jordbävning med 9,0 i magnitud? Grattis i så fall, du tillhör inte majoriteten.
Citera
2025-07-30, 14:11
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
En jordbävning på land rör ingen havsbotten = ingen tsunami. Du hänger upp dig på en teknikalitet för att slippa erkänna att du har fel.
En jordbävning på land kan leda till förskjutning/skred av landmassor som leder till tsunamis. Har inget mer att tillägga.
Citera
2025-07-30, 14:12
Medlem
Citat:
En jordbävning på land kan leda till förskjutning/skred av landmassor som leder till tsunamis. Har inget mer att tillägga.
Råcker det som svar?

En jordbävning på land kan teoretiskt sett skapa en tsunami genom att utlösa jordskred under vattnet. Det är dock inte en vanlig orsak till tsunamier och kräver specifika förhållanden
Citera
2025-07-30, 14:13
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jag litar mer på ALLA de källor jag läst, som dessutom säger samma sak, än på vad random användare på Flashback, påstår...

SAOB:

av havsbävning alstrad (jättelik) havsvåg, särsk. i sg. best., om den förödande havsvåg som drabbade länderna kring Indiska oceanen i december 2004; jfr SJÖBÄVNINGS-VÅG.

SO:

mycket stor havs*våg som upp*kommit genom rörelser på havsbottnen i sam*band med jord*bävning, jord*skred eller dylikt och som kan orsaka mycket stora skador om den når land

SAOL:

havs*våg efter jord*bävning på havs*botten

....

Läser du en engelsk ordbok lär definitionen vara mer tillåtande. Att samma ord har olika betydelser på olika språk är inte ovanligt.
Citera
2025-07-30, 14:14
Medlem
Citat:
Exakt, och det är precis det jag redan har sagt: jordbävningar på land kan i sällsynta fall orsaka svallvågor om ett skred ramlar ner i vatten – men de stora tsunamierna kräver att havsbottnen rör sig, och det sker inte vid jordbävningar på land. Så vi är egentligen överens, du var bara tvungen att krångla till det
Citera
2025-07-30, 14:29
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Rapporteras om 1m höga vågor. Är inte det lite lågt för en så kraftig?
Troligen är det på djupt vatten... När vågorna når stränder så pressas vattenmassorna uppåt till betydligt större och snabbare
Senast redigerad av bl-gr-n 2025-07-30 kl. 14:36.
Citera
2025-07-30, 14:31
Medlem
7 förskalv under senaste veckan och 2 efterskalv
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...s_in_2025#July

https://people.com/tsunami-warning-e...ussia-11775546
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem