• 1
  • 2
2025-07-29, 22:47
Medlem
Mikael Pääjärvi befann sig på Börstingens camping utanför Boden och det var när han skulle fälla ned sin markis på husvagnen som det dundrade till

– Det bara blixtrade från händerna och jag satt liksom fast. Sen släppte det och jag vände mig om och då smällde det till igen,

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...nger-samma-dag

Era tankar kring detta? Det ser ut som om markisen har någon form av metallrör. Kan de leda åska?
Citera
2025-07-29, 22:52
Medlem
Jordgubbes avatar
Han borde köpa en lott, killen är laddad. Grattis att han överlevde.
Citera
2025-07-29, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Mikael Pääjärvi befann sig på Börstingens camping utanför Boden och det var när han skulle fälla ned sin markis på husvagnen som det dundrade till

– Det bara blixtrade från händerna och jag satt liksom fast. Sen släppte det och jag vände mig om och då smällde det till igen,

Era tankar kring detta? Det ser ut som om markisen har någon form av metallrör. Kan de leda åska?
Haha, otroligt. Skön snubbe.
Citera
2025-07-29, 23:06
Medlem
Citat:
Han vill inte se skiten. Ligger bredvid husvagnen. Kan ses på filmen.

Klarade livet men förlorade markisen alltså
Citera
2025-07-29, 23:13
Medlem
Citat:

Alla kända material kan leda ström, till och med gummi.
Citera
2025-07-29, 23:17
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Naturligtvis är det orsaken. Menar du att du inte vet att metall är en stark ledare för ström?

Att hålla i en lång stav av metall i sånt väder är verkligen att utmana ödet.
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Vissa är betydligt mer ledande än andra, som knappt leder någonting.

Det är onödigt att påpeka. På samma sätt som att alla kemiska ämnen kan vara dödligt giftiga, till och med rent H20 (vatten).

Vissa är värre än andra, och vissa material/ämnen har så lite av dessa egenskaper att vi ser det som att de inte har de egenskaperna.

Att betrakta gummi som ett ledande material, och rent dricksvatten som ett giftigt ämne, leder oss ingen vart.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-07-29 kl. 23:29.
Citera
2025-07-29, 23:53
Medlem
Citat:
Är det därför man använder gummi som isolering?
Citera
2025-07-30, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Något autistiskt utlägg, kompis. TS verkade inte veta att metall leder ström, jag ansåg att han behövde veta att alla material kan leda ström.
Ledningsförmågan av gummi blir också något relevant i kontexten av ett blixtnedslag där vi kan prata hundratals miljoner volt, det finns en anledning till varför man använder varierande tjocklek på isolering.
Citera
2025-07-30, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är det därför man använder gummi som isolering?

Gummi leder ström dåligt, men det leder fortfarande.
Sedan använder man inte gummi som isolering någonstans vad jag vet.
Elsladdar är omgivna av ett plasthölje.
Stora strömledningar är väl upphängda i porslin?

För övrigt så hur vet man att han faktiskt träffades av blixten? Han kan lika väl fått ström i sig genom potentialskillnaden i marken och inte direkt från blixten.
Citera
2025-07-30, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Gummi leder ström dåligt, men det leder fortfarande.
Sedan använder man inte gummi som isolering någonstans vad jag vet.
Dessutom fungerar gummi utmärkt som elektrisk isolering, vilket gör det idealiskt för säkerhetsutrustning och elektriska applikationer, som handtag för verktyg och skydd för elledningar, för att minimera risken för elektriska stötar.
https://www.ulinco.se/produkt/specia...ngar/isolerar/
Citera
2025-07-30, 02:36
Medlem
Jo jag vet mycket väl att metall är starkt steömledande.
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Naturligtvis är det orsaken. Menar du att du inte vet att metall är en stark ledare för ström?

Att hålla i en lång stav av metall i sånt väder är verkligen att utmana ödet.

Det är onödigt att påpeka. På samma sätt som att alla kemiska ämnen kan vara dödligt giftiga, till och med rent H20 (vatten).

Vissa är värre än andra, och vissa material/ämnen har så lite av dessa egenskaper att vi ser det som att de inte har de egenskaperna.

Att betrakta gummi som ett ledande material, och rent dricksvatten som ett giftigt ämne, leder oss ingen vart.

Citera
2025-07-30, 02:39
Medlem
Jag vet mycket väl att metall leder ström.
Citat:
Något autistiskt utlägg, kompis. TS verkade inte veta att metall leder ström, jag ansåg att han behövde veta att alla material kan leda ström.
Ledningsförmågan av gummi blir också något relevant i kontexten av ett blixtnedslag där vi kan prata hundratals miljoner volt, det finns en anledning till varför man använder varierande tjocklek på isolering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in