• 1
  • 2
2025-07-30, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Att betrakta gummi som ett ledande material, och rent dricksvatten som ett giftigt ämne, leder oss ingen vart.[/b]
Rent vatten är för övrigt inte speciellt elektrisk ledande.
Citera
2025-07-30, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
borde han inte fått afro

Jag tror inte man dokumenterade detta. Jag tror också du tänker på när det hänger åska i luften och håret kan resa sig pga det. Men det är klart grabben ska ha afro.
Citera
2025-07-30, 05:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Dessutom fungerar gummi utmärkt som elektrisk isolering, vilket gör det idealiskt för säkerhetsutrustning och elektriska applikationer, som handtag för verktyg och skydd för elledningar, för att minimera risken för elektriska stötar.
https://www.ulinco.se/produkt/specia...ngar/isolerar/

Gummi i "normala" mängder har dock noll verkan mot något så kraftfullt som en blixt.

Enda sättet att skydda mot blixten är att avleda den via nåt som leder bra, tex en åskledare, eller att befinna sig i en skk faradays bur (vilket tex en bil med metallkarross fungerar som, man är säker inne i bilen så länge man inte rör vid nån ledande del, och det har trots populär tro inget att göra med att däcken är av gummi).
Senast redigerad av Sereena 2025-07-30 kl. 05:14.
Citera
2025-07-30, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Dessutom fungerar gummi utmärkt som elektrisk isolering, vilket gör det idealiskt för säkerhetsutrustning och elektriska applikationer, som handtag för verktyg och skydd för elledningar, för att minimera risken för elektriska stötar.
https://www.ulinco.se/produkt/specia...ngar/isolerar/

Ja du hittade en sida som skriver om att gummi är väldigt bra. Men jag har nog aldrig sett ett handtag i gummi utan de jag har sett är olika plaster.

Jag vill hävda att de är av plast. Syntetiskt gummi och plast, skillnaden är kanske hårfin.

Oavsett vilket så är jag ändå skeptisk till att gubben faktiskt blev träffad av blixten överhuvudtaget, än mindre två gånger.
Citera
2025-07-30, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja du hittade en sida som skriver om att gummi är väldigt bra. Men jag har nog aldrig sett ett handtag i gummi utan de jag har sett är olika plaster.

Jag vill hävda att de är av plast. Syntetiskt gummi och plast, skillnaden är kanske hårfin.

Oavsett vilket så är jag ändå skeptisk till att gubben faktiskt blev träffad av blixten överhuvudtaget, än mindre två gånger.
EPR som är gimmibaserad används för distribution, mest för marina bruk kanske, durkmattor av gummi i ställverk, skyddsutrustning också givetvis.

Nä, det känns ganska orimligt att bli klockad av Zeus 2 gånger i rad. Om han blev träffad och om han var tillräckligt blöt så kan ju det vara orsaken till att han står och skämtar framför kameran, tur hade han i vilket fall. Eller otur.
Citera
2025-07-30, 22:35
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Gummi leder ström dåligt, men det leder fortfarande.
Sedan använder man inte gummi som isolering någonstans vad jag vet.
Elsladdar är omgivna av ett plasthölje.
Stora strömledningar är väl upphängda i porslin?

För övrigt så hur vet man att han faktiskt träffades av blixten? Han kan lika väl fått ström i sig genom potentialskillnaden i marken och inte direkt från blixten.

Exakt min tanke med när jag såg inslaget.

Hade han träffats av huvud blixten hade han dött direkt.

Han träffades via följande :

-genom potentialskillnaden i marken och inte direkt från blixten
(potentialskillnaden i marken uppstår pga miljontals volt i i huvud blixten fortplantar sig utåt i marken.)

eller

- En mindre kraftig sidor urladdning som uppstod mellan honom och åskmolnen, denna går uppåt till skillnad från huvud blixten dvs från marken genom det ledande föremålet upp mot åskmolnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in