2025-07-28, 10:25
Medlem
Som fattig o med ett liv med ständig fight för soppapengar har jag fått böter för dåliga däck.
Ja det är en klasslag som drabbar oss/de fattiga - samtidigt som det kapitalistiska samhället
dagligdags frestar oss med justa bilar.

Idag har jag såå mycket pengar att jag kan åka på bra däck - hur bra skall denna tråd bestämma.

Såg polisjakter där det var en SnackBalle-polis som påstod de kan inte köra ifrån oss vi är tränade
o duktiga på högfart - det är en sanning med modifikation. Poliser med bristande körutbildning som
platsar för att köra polisbilar o har anlag blir så klart duktiga på att köra bil o köra i hög fart lite
beroende på var de tjänstgör o hur mycket snabb utryckningar o biljakter de deltagit i.

Vad denne "dumme" snackballe inte betonade var att polisbilar har alltid bra däck o dubbdäck under vintern - det är ju en av de viktigaste anledningarna till att det kan vara svårt att köra ifrån polisbilar + att dessa relativt sett alltid är snabba.

TILL TRÅDENS KÄRNA

Vid vilka millimeterdjup byts polisbilars däck? *

Vilken kvalitet - när det gäller högfart? *

Vilka däcksfabrikat använder polisen vid däckbyten? *

(vill inte ha dumma svar originaldäck för mig veterligt har inga
bilfabrikat däckfabriker o tvärtom)

* något för mig o andra att fundera över o ta till sig mer eller mindre
2025-07-28, 10:35
Medlem
Polismyndigheten sköter sina uppköp via ramavtal, både vad gäller bilar och reservdelar. De kör inte till Däck-Kalle när det är dags att byta däck.
2025-07-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Polismyndigheten sköter sina uppköp via ramavtal, både vad gäller bilar och reservdelar. De kör inte till Däck-Kalle när det är dags att byta däck.

Men vad köper dom o vilken millmeter/tidslimit är det för byten
2025-07-28, 12:36
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Vad vill du uppnå med den kunskapen? De byter betydligt tidigare än du.

Detta gäller ju all offentlig verksamhet. Man handlar inte från Ikea utan köper från kinnarps osv.

Allt om polisens däck:https://www.tidningendacksnack.se/ny...rige-pa-vagen/

Att sitta på världens största sökmotor hjälpte inte ts som är helt hjälplös utan mamma.
Senast redigerad av TheGretaReset 2025-07-28 kl. 12:40.
2025-07-28, 16:44
Medlem
Du fick inte böter för att du är fattig, du fick det för att du inte har gjort kontroll innan körning.
Uteliggare och andra fattiga brukar inte ha en fungerande bil som de kan köra med.
Således ljuger TS om att denne är fattig.
Du är bara en slarvpelle som prioriterar annat än nya däck.

Polisens däck byts som senast när slitagevarnarna syns.
2025-07-28, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Där jag bor kör de Nokian Hakka på vintern, Continental på sommarn. Hastighet och viktklass antar jag är vad biltillverkaren angett.
2025-07-29, 00:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Där jag bor kör de Nokian Hakka på vintern, Continental på sommarn. Hastighet och viktklass antar jag är vad biltillverkaren angett.
Polisen kör väl med de däck som de ersätter med vid service på märkesverkstaden, bra kvalitet förmodar jag, bilen är ju helbilsgodkänd och måste ha en viss kvalite,hastighetsklass osv.

Ambulanser däremot,speciellt de i privat regi har det varit prat i nyheter om, blankslitna däck,stora rostskador under i balkar mm.

Förövrigt,har inte ett blankslitet däck mera väggrepp än ett med kraftigt mönster,tänker att det blir mer däckyta mot vägbanan med ett blankt däck.
Detta vid torr asfaltsväg.

Slicksdäck som används inom racing har ju inget mönster, annat än vid regn.
De har en annan gummiblandning osv, jag vet!

Kan du inte köpa Kinesdäck på nätet, de är billiga,kostar kanske ca 500kr/st.
Billigare än att få böter iaf.
Annars finns massor av bilar som bara står och väntar... med fräscha däck, på skroten tex.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-07-29 kl. 00:17.
2025-07-29, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Polisen kör väl med de däck som de ersätter med vid service på märkesverkstaden, bra kvalitet förmodar jag, bilen är ju helbilsgodkänd och måste ha en viss kvalite,hastighetsklass osv.

Ambulanser däremot,speciellt de i privat regi har det varit prat i nyheter om, blankslitna däck,stora rostskador under i balkar mm.

Förövrigt,har inte ett blankslitet däck mera väggrepp än ett med kraftigt mönster,tänker att det blir mer däckyta mot vägbanan med ett blankt däck.

Annars finns massor av bilar som bara står och väntar... med fräscha däck, på skroten tex.
Varför ska jag köpa kinesdäck? Jag har inte några behov av att köpa varken nya eller begagnade.

Angående slicks så svarar du ju på frågan själv de är blanka just för att de har annan gummiblandning som blir klistriga när de kommer upp i rätt temperatur.
Det kan verka logiskt att ett blankt däck har mer grepp på torr asfalt, möjligtvis kan de ha det också men antagligen så lite att det är försumbart, sedan får man ju ta med i beräkningen att det finns grus och sand etc även på torr asfalt och då blir de genast sämre istället.

Ja polisbilar är helbils godkända men kan genomgå vissa anpassningar som antingen ryms inom ramen för godkännandet eller som är utöver det och då med ett ytterligare godkännande erhållas.
Alltså inte säkert att alla är godkända på samma vis.
Polisen köper sina däck genom centralt avtal med däckåterförsäljare i dagsläget Vianor.
Servicen kan skötas i egen regi eller genom köp av tjänsten av Vianor eller deras underleverantörer.
De byter sommardäck när 4mm återstår och vinterdäck när 5mm återstår.
De kan också välja att köpa från andra försäljare under förutsättning att de uppfyller polisens krav.
2025-07-29, 03:07
Avstängd
Citat:
Varför ska jag köpa kinesdäck? Jag har inte några behov av att köpa varken nya eller begagnade.

Angående slicks så svarar du ju på frågan själv de är blanka just för att de har annan gummiblandning som blir klistriga när de kommer upp i rätt temperatur.
Det kan verka logiskt att ett blankt däck har mer grepp på torr asfalt, möjligtvis kan de ha det också men antagligen så lite att det är försumbart, sedan får man ju ta med i beräkningen att det finns grus och sand etc även på torr asfalt och då blir de genast sämre istället.

Ja polisbilar är helbils godkända men kan genomgå vissa anpassningar som antingen ryms inom ramen för godkännandet eller som är utöver det och då med ett ytterligare godkännande erhållas.
Polisen köper sina däck genom centralt avtal med däckåterförsäljare i dagsläget Vianor.
Servicen kan skötas i egen regi eller genom köp av tjänsten av Vianor eller deras underleverantörer.
De kan också välja att köpa från andra försäljare under förutsättning att de uppfyller polisens krav.
Svarade fel person ser jag nu, sorry.
Var meningen att jag skulle svarat TS.
Nä, slicks har inget mönster för att det blir typ 100% större kontaktyta mot vägbanan utan mönster.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-07-29 kl. 03:13.
2025-07-29, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope

Citat:

Polisbilar var tidigare aldrig helbilsgodkända, dock verkar de från 2017 och senare vara det.
Sök uppgifter på ett enskilt fordon under "Fordonsidentitet", är den helbilsgodkänd så finns uppgifter under "Typgodkännandenummer", i annat fall står det "Uppgift saknas".
2025-07-29, 12:32
Moderator
Vi har ju (FB) Stora däcktråden - här diskuteras allt kring däck!!! att diskutera däckfrågor i, fortsätt gärna där.
/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in