2025-07-28, 23:08
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har bara lite svårt att förstå varför svenska tullen skulle vara intresserade av annat än det man inte får ta ut, som värdesaker. Men klart. 593 gram rökheroin är värt en hel del, så då kan det vara frågan om penningtvätt.

Men topsar/svappar de för droger när man lämnar landet?
Jag har aldrig sett något tullfilter som ska passeras vid utresa från Sverige. De där maskinerna som säkerhetskontrollen använder kan säkert ställas in för att hitta allt möjligt, de säljs antagligen över hela världen, men jag tvivlar på att svenska myndigheter skulle ha någon direktkoll på vad säkerhetskontrollens maskiner ser. Och vilken flygplats vill betala extra för en funktion (exempelvis att hitta knark) som de inte måste ha?
Citera
2025-07-28, 23:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har aldrig sett något tullfilter som ska passeras vid utresa från Sverige. De där maskinerna som säkerhetskontrollen använder kan säkert ställas in för att hitta allt möjligt, de säljs antagligen över hela världen, men jag tvivlar på att svenska myndigheter skulle ha någon direktkoll på vad säkerhetskontrollens maskiner ser. Och vilken flygplats vill betala extra för en funktion (exempelvis att hitta knark) som de inte måste ha?
Precis, man kontrolleras för farliga saker av säkerhetskontrollen när man går på planet, och av landets tull när man ska komma in i landet.
Citera
2025-07-28, 23:27
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Precis, man kontrolleras för farliga saker av säkerhetskontrollen när man går på planet, och av landets tull när man ska komma in i landet.
Ja, det bör vara inresor som är intressantast. Om någon sticker iväg med en oredovisad miljon så är det nog ett mindre samhällsproblem är om någon kommer in med en väska full med heroin och handgranater. På samma sätt blir det huvudsakligen någon annans problem om den där fulla väskan lämnar Sverige.
Citera
2025-07-29, 08:31
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Säkerhetskontrollen och tullen svappar efter olika saker.

Säkerhetskontrollen svappar efter sprängämnen och tullen efter narkotika.

Just så.
Citera
2025-07-29, 12:24
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Jag har bara erfarenhet av Arlanda. Inte andra flygplatser i Sverige.
Ditt handbagage scannas av röntgen och det är inte en människa som tittar utan dator som
har algoritmer. Hittas något misstänkt stannar bandet och personalen kollar på bilden och
skickar väskan för manuell kontroll.
Den reagerar även på cash och andra saker. Då tillkallas tullen som skickar personal från filtret
- eller polis. Har du mer pengar än vad som är tillåtet så blir dom beslagtagna.
Citera
2025-07-29, 19:11
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ditt handbagage scannas av röntgen och det är inte en människa som tittar utan dator som
har algoritmer. Hittas något misstänkt stannar bandet och personalen kollar på bilden och
Den reagerar även på cash och andra saker. Då tillkallas tullen som skickar personal från filtret
- eller polis. Har du mer pengar än vad som är tillåtet så blir dom beslagtagna.
Jag har en stor bok (volym ca 2 liter) som har blivit svabbad, men inte öppnad, två gånger vid totalt två besök på samma flygplats (ute i EU). Det är ju en massa papper, men jag vet inte om maskinen tor att det är en bomb eller pengar.
Citera
2025-07-30, 20:08
Medlem
Citat:
Är det tullen som går igenom väskan? Hur vet du att apparaten indikerar på droger och inte på exempelvis sprängämnen?

Du har rätt! Det vet jag inte. Kanske letar de efter sprängmedel.
Citera
2025-07-30, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

Alltså det var lite dråpligt när jag blev scannad sist för det hade ramlat ur en hel burk med mediciner ur min väska i den där plastbaracken. Jag blev scannad o när de skulle kolla väskan var det tabletter i hela den o de råkade tappa ned några på golvet. Dem kollade de inte. Det var bara antihistaminer (de är ljusblåa & ngn drog ser ut så), levaxin, blodtrycksmediciner o Melatonin. Jag sätter allt i samma burk när jag reser. Det stämmer nog att det främst är sprängmedel de letar på mig inför flygningar!
Citera
2026-05-03, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Det är allmänt känt att säkerhetskontrollen kollar efter olagligheter som inkluderar droger. Eller tror du att det bara är att passera kontrollen med narkotika i väskan?

Kolla in gränsbevakarna Sverige för att själv se att dom har maskiner som dom svappar insidan på väskan för att se om det funnits narkotika i väskan, även om dom inte kan gå vidare med resultatet så händer det endå att dom gör det.
Det är tullen som letar efter droger, inte säkerhetskontrollen....
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in