Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Precis, man kontrolleras för farliga saker av säkerhetskontrollen när man går på planet, och av landets tull när man ska komma in i landet.
Jag har bara erfarenhet av Arlanda. Inte andra flygplatser i Sverige.
Ditt handbagage scannas av röntgen och det är inte en människa som tittar utan dator som
har algoritmer. Hittas något misstänkt stannar bandet och personalen kollar på bilden och
skickar väskan för manuell kontroll.
Den reagerar även på cash och andra saker. Då tillkallas tullen som skickar personal från filtret
- eller polis. Har du mer pengar än vad som är tillåtet så blir dom beslagtagna.