2025-07-27, 22:27
Jag var med om liknande när jag skulle flyga till Bromma från dusseldorf för några år sen. Jag hade iofs dagen innan dragit kola på en bordell men hade inget på mig så kan ju inte ha varit det. Jag blev iaf kollad på liknande sätt men det kan ju inte ha varit så att maskinen gav utslag för nån rest av det eller rester som kan ha suttit kvar i nått plagg, så känslig kan den inte varit.
Citera
2025-07-27, 22:37
Medlem
Personlig erfarenhet säger att svett triggar flygplatsens detektorer.

Blir alltid kollad när jag är svettig(pga värme) och typ aldrig när jag inte är svettig.
Citera
2025-07-28, 00:41
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag flög nyligen utomlands.
När jag skulle gå igenom säkerhetskontrollen så blippade det rött på mig. De ber mig att ställa mig vid någon scanner som visst ska skanna min kropp. Jag ser i någon skärm, att scanern visar att jag har något på ryggen strax under axeln. Då tog säkerhetsvakten på sig ett par handskar, men det jag reagerar på är att han i princip bara "petar till" på min rygg jättesnabbt, han kollade inte ens under min tröja vilket de väl får?
Hur som, vad kan det ha varit som gjorde att jag blev blippad rött? Och varför just på ryggen? Skulle min tröja ha haft nåt sprängämne?

Händer ibland, slumpmässig kontroll och uppföljning i kroppsscannern. Inget att bry sig om. Ibland topsar de handbagaget och händer för sprängämnen. Bara att se glad ut och låta dem göra sitt jobb, drinken i loungen är inte långt borta.
Citera
2025-07-28, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag var med om liknande när jag skulle flyga till Bromma från dusseldorf för några år sen. Jag hade iofs dagen innan dragit kola på en bordell men hade inget på mig så kan ju inte ha varit det. Jag blev iaf kollad på liknande sätt men det kan ju inte ha varit så att maskinen gav utslag för nån rest av det eller rester som kan ha suttit kvar i nått plagg, så känslig kan den inte varit.
Säkerhetskollen tittar väl ändå inte på droger, eller?
Citera
2025-07-28, 02:00
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Säkerhetskollen tittar väl ändå inte på droger, eller?

Jodå, dom topsar efter droger också.
Citera
2025-07-28, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
För att säkerhetskontroller är en cirkus. Gamla tanter och små barn får sina kläder scannade efter spängämnen när Muhammed vandrar rakt genom kontrollen. Rent trams. Det är större risk att dö på IKEA än i ett flygplan.
Kanske för att alla kommer in på Ikea men inte på Arlanda?
Citera
2025-07-28, 10:00
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Jodå, dom topsar efter droger också.
Nej det gör de inte. Uttala dig inte om saker du inte vet.
Citera
2025-07-28, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag flög nyligen utomlands.
När jag skulle gå igenom säkerhetskontrollen så blippade det rött på mig. De ber mig att ställa mig vid någon scanner som visst ska skanna min kropp. Jag ser i någon skärm, att scanern visar att jag har något på ryggen strax under axeln. Då tog säkerhetsvakten på sig ett par handskar, men det jag reagerar på är att han i princip bara "petar till" på min rygg jättesnabbt, han kollade inte ens under min tröja vilket de väl får?
Hur som, vad kan det ha varit som gjorde att jag blev blippad rött? Och varför just på ryggen? Skulle min tröja ha haft nåt sprängämne?
Vad hade du på ryggen då som syntes? Piercing? något metalliskt efter någon operation? Scannern brukar väl sällan visa något som inte finns. Var glad att det gick smidigt att utreda vad det var tänker väl jag, eller du kanske hade föredragit att bli tagen åt sidan för att klä av dig och bli tagen på.
Att just du blev blippad rött går nog att förklara med att det var slumpen, det var nog inget personligt mot dig iaf.
Citera
2025-07-28, 11:10
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vet du att det är så?

Vid mina tre senaste resor har jag blivit kontrollerad. Arlanda. Börjar tro att någon opererat in ett chip på mig eller att jag ser jävligt skum ut.

Om du menar "har du jobbat i särkerhetskontrollen själv?" så är svaret nej.

Däremot flyger jag väldigt ofta och har gjort omfattande observationer. När bågen piper för metall så är det logiska att man ombeds kolla om man typ glömt något i fickorna, i så fall lägga det på bandet och sedan passera bågen igen.

Förs man istället direkt till scanning så är det uppenbarligen inte ett "metallarm" som utlösts för det hade man försökt åtgärda som ovan.
Citera
2025-07-28, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Nej det gör de inte. Uttala dig inte om saker du inte vet.
Det är allmänt känt att säkerhetskontrollen kollar efter olagligheter som inkluderar droger. Eller tror du att det bara är att passera kontrollen med narkotika i väskan?

Kolla in gränsbevakarna Sverige för att själv se att dom har maskiner som dom svappar insidan på väskan för att se om det funnits narkotika i väskan, även om dom inte kan gå vidare med resultatet så händer det endå att dom gör det.
Citera
2025-07-28, 12:09
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Det är allmänt känt att säkerhetskontrollen kollar efter olagligheter som inkluderar droger. Eller tror du att det bara är att passera kontrollen med narkotika i väskan?

Kolla in gränsbevakarna Sverige för att själv se att dom har maskiner som dom svappar insidan på väskan för att se om det funnits narkotika i väskan, även om dom inte kan gå vidare med resultatet så händer det endå att dom gör det.

Du har helt missförstått. De som gör såna "svappar" är tullen/polisen. Inte säkerhetskontrollen.
Citera
2025-07-28, 12:18
Medlem
liten.igelkotts avatar
Det händer mig i princip varje gång som jag flyger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in