2025-07-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glodhatt99
Jag vet inte! Jag flög i tjänsten ett par ggr i v förut. Sedan till Thailand varje år. Ett år var jag på semester i Thailand två ggr, en gång i Dubai o jag var även i Grekland o Turkiet det året. Mexico ett par månader senare. Jag började scannas för droger varje gång jag flög efter det i princip. På alla inrikesresor o vid varje anslutning. Jag är en femtioårig tant som aldrig varit i närheten av droger. De har både planerad o slumpmässiga kontroller som jag förstått det & mig har de tydligen koll på. BH bågar o spännen kan ge utslag i bågen.
Kontrollerar de verkligen för droger när du flyger inrikes, och när du har anslutning?

Är det inte bara tullen som letar efter sådant? Annars handlar det väl om säkerhetskontroll, och då innan man flyger. Då letar man efter batterier och liknande.

Sedan kanske tullen kollar så man inte har med sig för mycket dyrbart när man lämnar Sverige, även om jag inte har något minne av att jag passerat ett tullfilter på utresa med flyg.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-07-28 kl. 18:31.
Citera
2025-07-28, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kontrollerar de verkligen för droger när du flyger inrikes, och när du har anslutning?

Är det inte bara tullen som letar efter sådant? Annars handlar det väl om säkerhetskontroll, och då innan man flyger. Då letar man efter batterier och liknande.

Sedan kanske tullen kollar så man inte har med sig för mycket dyrbart när man lämnar Sverige, även om jag inte har något minne av att jag passerat ett tullfilter på utresa med flyg.

Japp drogkontroll varje gång o har bara flugit inrikes senaste åren. De går igenom väskan med någon apparat!
Citera
2025-07-28, 18:37
Medlem
Citat:

Du har rätt! Det är i säkerhetskontrollen jag fastnar!
Citera
2025-07-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glodhatt99
Japp drogkontroll varje gång o har bara flugit inrikes senaste åren. De går igenom väskan med någon apparat!
Är det tullen som går igenom väskan? Hur vet du att apparaten indikerar på droger och inte på exempelvis sprängämnen?
Citera
2025-07-28, 18:39
Medlem
kromosomxyzs avatar
Om jag använder ett specifikt par av skor så blir jag stoppad varje gång och får ta av mig skorna och ställa upp fötterna, en åt gången, på deras "fotscanner" och skorna får åka på bandet. De är mycket snygga men sjukt obekväma. Jag kanske ska låta de gå till värmeenergi istället.
Senast redigerad av kromosomxyz 2025-07-28 kl. 18:42.
Citera
2025-07-28, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Om jag använder ett specifikt par av skor så blir jag stoppad varje gång och får ta av mig skorna och ställa upp fötterna, en åt gången, på deras "fotscanner". De är mycket snygga men sjukt obekväma. Jag kanske ska låta de gå till värmeenergi istället.
Hehe. Men är det tullen eller säkerhetskontrollen? Kanske det är någon form av skor med gel som gör säkerhetskontrollen lite orolig?
Citera
2025-07-28, 18:43
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Hehe. Men är det tullen eller säkerhetskontrollen? Kanske det är någon form av skor med gel som gör säkerhetskontrollen lite orolig?
Det är säkerhetskontrollen inte Tullen.
Citera
2025-07-28, 18:44
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Det är säkerhetskontrollen inte Tullen.
Jag tror, utan att veta säkert, att det är nån metall i klacken som ger utslag. Nästa gång ska jag fråga. Men jag reser inte lika ofta i tjänsten numera. Men nån fler gång blir det väl innan året är slut.
Senast redigerad av kromosomxyz 2025-07-28 kl. 18:54.
Citera
2025-07-28, 18:48
Avstängd
Citat:
Vilka var det som topsade?
Någon kärring vid säkerhetskontrollen.
Citera
2025-07-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av businessasunusual
Kanske för att alla kommer in på Ikea men inte på Arlanda?
Vem som helst kan komma in på Arlanda, de har ingen kontroll vid entrén. Däremot får inte vem som helst befinna sig där.
Citera
2025-07-28, 22:53
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Tullfiltret handlar bara om att du har en möjlighet att tydligt säga att du (inte) har något att förtulla. Tullen kan spana på hela flygplatsen, på Landvetter finns skyltar som berättar att de filmar. Det kan också finnas någon telefonlur någonstans inne på airsdeområdet så att man kan ringa och fråga om det är OK att ta med 593 gram rökheroin ut ur landet. Jag har även sett svensk polis stoppa passagerare efter säkerhetskontrollen för att gräva i handbagaget, jag gissar att de helt enkelt visste att Bosse Bus skulle ut och flyga den dagen.
Citera
2025-07-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tullfiltret handlar bara om att du har en möjlighet att tydligt säga att du (inte) har något att förtulla. Tullen kan spana på hela flygplatsen, på Landvetter finns skyltar som berättar att de filmar. Det kan också finnas någon telefonlur någonstans inne på airsdeområdet så att man kan ringa och fråga om det är OK att ta med 593 gram rökheroin ut ur landet. Jag har även sett svensk polis stoppa passagerare efter säkerhetskontrollen för att gräva i handbagaget, jag gissar att de helt enkelt visste att Bosse Bus skulle ut och flyga den dagen.
Har bara lite svårt att förstå varför svenska tullen skulle vara intresserade av annat än det man inte får ta ut, som värdesaker. Men klart. 593 gram rökheroin är värt en hel del, så då kan det vara frågan om penningtvätt.

Men topsar/svappar de för droger när man lämnar landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in