2025-07-28, 12:27
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du har helt missförstått. De som gör såna "svappar" är tullen/polisen. Inte säkerhetskontrollen.
Sant, där tankevurpade jag.
Citera
2025-07-28, 12:35
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Sant, där tankevurpade jag.

Nejdå, du har helt rätt. Det är säkehetskontrollen som gör detta.
Jag reser mycket, har peacemaker, och därmed inte går genom bågen utan får alltid göra en personlig kontroll utav en av väktarna. Det inkluderar att de drar en remsa över mina händer samt i mitt handbagage.
Citera
2025-07-28, 15:39
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du har helt missförstått. De som gör såna "svappar" är tullen/polisen. Inte säkerhetskontrollen.
Har varit med om att säkerhetskontrollen svappar, har för mig att det var på en resa från Gran Canaria.
Citera
2025-07-28, 16:46
  #28
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag flög nyligen utomlands.
När jag skulle gå igenom säkerhetskontrollen så blippade det rött på mig. De ber mig att ställa mig vid någon scanner som visst ska skanna min kropp. Jag ser i någon skärm, att scanern visar att jag har något på ryggen strax under axeln. Då tog säkerhetsvakten på sig ett par handskar, men det jag reagerar på är att han i princip bara "petar till" på min rygg jättesnabbt, han kollade inte ens under min tröja vilket de väl får?
Hur som, vad kan det ha varit som gjorde att jag blev blippad rött? Och varför just på ryggen? Skulle min tröja ha haft nåt sprängämne?
När jag var ute och flög mycket så kollade de mig jämt när jag skulle igenom säkerhetskontrollen i ett utav BeNeLux området.
Spelade ingen roll om jag var välvårdad eller kom direkt ifrån en nattklubb, de skulle alltid stoppa mig och köra manuell kontroll utav fickor och klappa.
Till slut så frågade jag bara rakt ut varför det hände mig jämt och fick som svar ”When you enter trough ze security you had your hands in ze pockets so we have to check you then”.

Så är väl säkert en rutin som behöver följas, i mitt fall som ogillar säkerhetsrutiner så stoppade jag händerna i byxfickorna och detta var då tillräckligt för att bli utplockad.
Slutade med händerna i fickorna och inte åkt på ett ”stickprov” sen dess även när jag varit i riktigt risigt skick.
Citera
2025-07-28, 16:49
  #29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Det har hänt mig flera gånger. Det är stickprov helt enkelt. Maskinen är inställd på att lysa rött med ett visst intervall.

Precis. Mig händer det oftare än att det inte händer. Allt från scanning av fingertoppar till kropp o visitation

Vid ombordstigning på fartyg får man vända ut o in på handväska o fickor emellanåt, vilket känns lite kränkande tycker jag. Likaså på casinot (jag o kompisen fyllde vid ett tillfälle handväskan m massa pingisbollar 😂 vilket faktiskt var rätt kul. Men dom har ett jobb att göra o säkert sina skäl.
Citera
2025-07-28, 17:01
  #30
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Vad hade du på ryggen då som syntes? Piercing? något metalliskt efter någon operation?

Nu är jag inte TS men när jag blev "utvald" var det min väldigt svettiga rygg som gav utslag på skannern plus min klocka. Anledningen till svetten var att jag gått runt länge med ryggsäck i värmen.
Citera
2025-07-28, 17:35
  #31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Säkerhetskollen tittar väl ändå inte på droger, eller?

Jag gick igenom röntgenmaskinen först en gång och då pep det fast jag tagit bort precis alla "metall" föremål. Sen fick jag gå igenom en gång till och då pep det också. Togs då åt sidan och han körde med en sån där handburen enhet, den gav inte utslag och jag fick gå vidare. Men den stora maskinen när jag såg från sidan, då kunde man se om jag typ hade något i kroppen, men den pep ju trots att jag inte hade något i kroppen heller. Eller jo, alltså jag var ju fortfarande påverkad av cs som jag hade i blodet men ingenting gömt i kroppen, det hade ju synts. Bara undrar för den verkade vara väldigt känslig, kan ha haft lite kola rester på typ jeansen eller nått.
Citera
2025-07-28, 17:44
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har varit med om att säkerhetskontrollen svappar, har för mig att det var på en resa från Gran Canaria.

Säkerhetskontrollen och tullen svappar efter olika saker.

Säkerhetskontrollen svappar efter sprängämnen och tullen efter narkotika.
Citera
2025-07-28, 18:06
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Säkerhetskontrollen och tullen svappar efter olika saker.

Säkerhetskontrollen svappar efter sprängämnen och tullen efter narkotika.
Här har du inlägget jag svarade på.
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du har helt missförstått. De som gör såna "svappar" är tullen/polisen. Inte säkerhetskontrollen.
Citera
2025-07-28, 18:16
  #34
Avstängd
senast jag flög från England topsade dom min parfym(oanvänd) men inte dom små flaskorna som jag hade satt en egen etikett på som det stog shampo på.
Citera
2025-07-28, 18:18
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
senast jag flög från England topsade dom min parfym(oanvänd) men inte dom små flaskorna som jag hade satt en egen etikett på som det stog shampo på.

Vilka var det som topsade?
Citera
2025-07-28, 18:21
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag flög nyligen utomlands.
När jag skulle gå igenom säkerhetskontrollen så blippade det rött på mig. De ber mig att ställa mig vid någon scanner som visst ska skanna min kropp. Jag ser i någon skärm, att scanern visar att jag har något på ryggen strax under axeln. Då tog säkerhetsvakten på sig ett par handskar, men det jag reagerar på är att han i princip bara "petar till" på min rygg jättesnabbt, han kollade inte ens under min tröja vilket de väl får?
Hur som, vad kan det ha varit som gjorde att jag blev blippad rött? Och varför just på ryggen? Skulle min tröja ha haft nåt sprängämne?

Jag vet inte! Jag flög i tjänsten ett par ggr i v förut. Sedan till Thailand varje år. Ett år var jag på semester i Thailand två ggr, en gång i Dubai o jag var även i Grekland o Turkiet det året. Mexico ett par månader senare. Jag började scannas för droger varje gång jag flög efter det i princip. På alla inrikesresor o vid varje anslutning. Jag är en femtioårig tant som aldrig varit i närheten av droger. De har både planerad o slumpmässiga kontroller som jag förstått det & mig har de tydligen koll på. BH bågar o spännen kan ge utslag i bågen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in