2025-07-29, 10:14
Medlem
Såklart jag drog bort kastrullen direkt men det gick fruktansvärt fort när oljan steg över kanten (någon sekund) när jag la i de sista potatisskivorna att oljan hann stiga över kanten och rinna ut på den varma spisen. Ryka var nog att ta i men som jag skrev var det inte värmen som var problemet. Skivorna var alldeles många i en alldeles för liten kastrull så oljan trycktes upp. Du behöver inte alls oroa dig. Man lär sig av sina misstag. Känns det bra att vara en moraliserande besserwisser...
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Tanken slog dig aldrig flytta kastrullen från den varma plattan? Oljan var för varm, den ska absolut inte ryka och för bövelen inte koka så att nivån stiger.

Oroväckande att du varit så pass nära på att bränna ned huset men inte lärt dig av misstaget utan hittat på någon egen hemsnickrad teori om vad som gick fel.
Senast redigerad av Kvartalet2023 2025-07-29 kl. 10:19.
Citera
2025-07-29, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneochSvea
Då måste ju personen i det här fallet lämnat kastrullen ett bra tag? Tänker om det börjar ryka så märker man ju det!

Normalt sätt så borde man ha märkt detta. Kan man tycka kanske är annorlunda "där borta".
Citera
2025-07-29, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Såklart jag drog bort kastrullen direkt men det gick fruktansvärt fort när oljan steg över kanten (någon sekund) när jag la i de sista potatisskivorna att oljan hann stiga över kanten och rinna ut på den varma spisen. Ryka var nog att ta i men som jag skrev var det inte värmen som var problemet. Skivorna var alldeles många i en alldeles för liten kastrull så oljan trycktes upp. Du behöver inte alls oroa dig. Man lär sig av sina misstag. Känns det bra att vara en moraliserande besserwisser...
Moraliserande besserwisser?
Det är ju uppenbarligen många som inte kan hantera matlagningsolja och då är det väl lämpligt att informationen som förmedlas är korrekt.
Om oljan ryker är det för varmt. Vad du sen gör med den informationen skiter jag fullständigt i.
Citera
2025-07-29, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Moraliserande besserwisser?
Det är ju uppenbarligen många som inte kan hantera matlagningsolja och då är det väl lämpligt att informationen som förmedlas är korrekt.
Om oljan ryker är det för varmt. Vad du sen gör med den informationen skiter jag fullständigt i.

Men jag skrev ju för fan att det inte var VÄRMEN som var problemet, gubbiga dumhuvud.
Citera
2025-07-29, 13:13
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
https://www.facebook.com/tekie.gebri...23770700529983

Här kan ni se video. Ingen svensk på videon, förutom brandmännen kanske? Som vanligt nån babbe som inte kan använda ett kök korrekt. Its all so tiresome

Haha! Ett hav av negrer. De bokstavligt talat jämnar allt de kommer i kontakt med med marken. Allt som är bra, fungerande och vackert lyckas de förstöra. Helt otroligt. Inte undra på att Afrika ser ut som det gör.

Det här är ett perfekt exempel på white man's burden, för inte fan kommer någon av dem att vara delaktig i eventuell återuppbyggnad eller nybyggnation för att kompensera för detta. Nej, de kommer till Sverige, får bidrag och bostad, köper matolja på dunk, friterar kyckling så att köket börjar brinna, står sedan utanför som uppskrämda djur och undrar vad som hände medan huset brinner ner till grunden. Svenne betalar. Rinse and repeat.
Citera
2025-07-29, 13:33
Medlem
En brandfilt från Jula kostar inte många kronor. Jag har en upphängd i köket på armlängsavstånd från spisen. Absolut bästa och säkraste sättet att släcka en brand på spisen.
Citera
2025-07-29, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
En brandfilt från Jula kostar inte många kronor. Jag har en upphängd i köket på armlängsavstånd från spisen. Absolut bästa och säkraste sättet att släcka en brand på spisen.

Man brukar få 15% något på hemförsäkringen om man har filt och släckare i närheten finns nog i alla svenska hushåll.
Citera
2025-07-29, 14:14
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Tron
Nej, de kommer till Sverige, får bidrag och bostad, köper matolja på dunk, friterar kyckling så att köket börjar brinna, står sedan utanför som uppskrämda djur och undrar vad som hände medan huset brinner ner till grunden. Svenne betalar. Rinse and repeat.
De där oljedunkarna är för stora för att få in i metallåtervinningen och står ofta på marken intill containern.

Ett klockrent sätt att kolla om området är bra eller dåligt när man köper bostad. Skabbigt och oljedunkar = inget köp.

Frågan är om inte socialen borde sponsra troglodyterna med termostatstyrda fritöser ?
Säg att den här branden går lös på 10 mille, det hade blivit rätt många fritöser det.
500kr styck = 20k fritöser. Om vi har en halv miljon bidragshushåll som är i riskgruppen kostar det enbart 250 miljoner riksdaler att utrusta alla ghettobostäder.

Om man räknar på kostnader för brända byggnader, blåljuspersonal, sjukvård och annat tror jag att det hade lönat sig.
Senast redigerad av kim-bong-il 2025-07-29 kl. 14:20.
Citera
2025-07-29, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Vad menar du egentligen?
Olja på spisen handlar väl antagligen om fritering. Inte så supervanligt att svenskar håller på och friterar. Vet att utlänningar brukar köpa på sig de där 5L oljedunkarna. Afrikaner och asiater är storkonsumenter, eller har jag fel?
Citera
2025-07-29, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Olja på spisen handlar väl antagligen om fritering. Inte så supervanligt att svenskar håller på och friterar. Vet att utlänningar brukar köpa på sig de där 5L oljedunkarna. Afrikaner och asiater är storkonsumenter, eller har jag fel?

Räcker inte har sett dunkvis hemma hos såna lika mycket olja som ett svenskt kompani skulle behöva för 10år framöver bränner Mufasa på en helg. Det är så magen sväller ut på dom små liven. Diabetes är också väldigt vanligt bland MENA eller alla länder som har huvudkosten bröd och olja.

Men nu ska vi inte kasta skit på dom här stackars människor som flytt från krig men gud nåde om en svensk skulle göra något då är det hemskt annars är det inte meningen det är bara så dom är 😂
Citera
2025-07-29, 14:39
Medlem
https://fb.watch/B8uDzJZFL8/?mibextid=z4kJoQ

Nu verkar hudikhem ha sagt upp alla hyresgäster dessutom blir det en stämningsansökan?

Det var då ingen som hade hemförsäkring?
Citera
2025-07-29, 17:11
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Nej.
Om så vore, så hade det inte funnits ett ord som "olycksbenägen".

Somliga råkar ut för olyckor gång på gång och kan inte fatta hur det gå så illa. Igen.

Andra ger fan i att koka olja på spisen.

Så är det bara.

Man kan använda olja på spisen men då har man även tagit fram ett lock om det börjar brinna.

Olycksbenägen är ett bra ord, lite som när någon har en "brottsbenägen hudfärg" det brukar gå lite hand i hand.
Vilket otroligt fint land detta kunde varit om vi fått behålla vår homogena svenska befolkning.

Kom inte dragandes med någon jävla skit att vi behöver invandrare till vård, städ och så vidare. Allt sånt hade löst sig om vi bara fått vara renrasiga flitiga ärliga svenskar....

Det går väl långsamt med våra deporteringar jämför med USA, de har minsann en president som är handlingskraftig och vill landets bästa.

Arma arma Sverige :-( :-(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in