• 1
  • 2
2025-07-26, 21:32
Medlem
Hej!
Jag gifte mig med en kvinna I Marocko I februari I år. Äktenskapet är även registrerad i Sverige och vi skrev även under ett äktenskapsförord som också är registrerat hos skatteverket.

Hon har aldrig bott i Sverige och kommer aldrig att göra det heller. Jag tänkte skilja mig med henne här i Sverige. Tror knappt hon har råd att ens ta en strid för att få det lilla vi skrev att hon skulle få i äktenskapsförordet här I Sverige.

Men i Marocko är vi registrerade som gifta och där måste jag antingen skilja mig via en advokat därnere ifrån. Eller åka till Marocko och skilja mig. Vilket jag aldrig vill göra. Jag är inte från Marocko, har bara varit där för att träffa henne tidigare och har liksom ingenting att göra därnere nu. Hon kan på nåt sätt göra mig illa om jag åker dit känner jag. Då det är hennes land, jag kan inte språket och är en vit man.

Kan jag helt strunta i att ens skaffa advokat och skilja mig där nere? För hon är 27 år och hon kommer antagligen för eller senare vilja träffa en ny och skilja sig med mig där på egen hand. Även om hon får vänta längre om jag inte deltar i skilsmässan där nere.

Deltar jag måste jag betala advokaten och minst 15 000 - 20 000 kr till henne med. Ni skulle bara veta hur mycket pengar jag lagt på henne. Gifta sig i Marocko är inte billigt säger jag bara. Dessutom förtjänar inte hon att få en krona mer med sitt aggresiva och narcisistiska beteende. Det är anledningen att jag vill skilja mig med henne förresten.

Så till er som har erfarenhet eller som känner någon som varit med om liknande. Vad tror ni kan böter från Marocko nå mig hit om jag struntar i skilsmässan där?
Citera
2025-07-26, 21:41
Medlem
(FB) Importfru har gått åt helvete

Fler verkar ha dessa problem. Ändå inte så smart att åka utomlands och gifta sig nee.

Åk inte dit, allt jag kan tipsa om.
Citera
2025-07-26, 22:14
Moderator
tobess avatar
Gissningsvis är det så att du bör åka dit då måste åka för att det ska vara som du vill att de ska vara här. Om du uppnår det du vill genom att skija dig här så vad spelar det för roll vad de anser i ett annat land som du inte uppenbarligen har något intresse av att besöka?
Citera
2025-07-26, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Gissningsvis är det så att du bör åka dit då måste åka för att det ska vara som du vill att de ska vara här. Om du uppnår det du vill genom att skija dig här så vad spelar det för roll vad de anser i ett annat land som du inte uppenbarligen har något intresse av att besöka?

Jag kan uppnå skilsmässa här I Sverige. Men frågan var blir jag betalningsskyldig till Marocko på nåt sätt. Kan det nå mig här om jag inte skiljer mig där nere?
Citera
2025-07-26, 23:53
Medlem
Finns det ingen svensk ambassad du kan fråga om hjälp om just detta? Kanske värt att försöka fixa detta så det inte leder till större förluster.
Citera
2025-07-27, 00:02
Medlem
gammgubbes avatar
Skilj dig här och strunta i henne. Hon kan begära skilsmässa i sitt hemland och som grund anföra att du övergav henne. Naturligtvis kan du inte gifta dig med en ny marockanska så länge du är gift med din nuvarande kvinna.

Rent teoretiskt skulle hon kunna ta strid för det hon har rätt till enligt erat äktenskapsförord. Hon skulle kunna genom marockansk advokat uppdra en svensk advokat få dig att ge henne det hon har rätt till. Vägrar du skulle de kunna gå till domstol - du kommer förlora då ni har avtal och få betala hennes rättegångskostnader. Frågan är hur mycket hon enligt erat äktenskapsförord har rätt till. Kanske kostar det mer för henne än det smakar.
Citera
2025-07-27, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Skilj dig här och strunta i henne. Hon kan begära skilsmässa i sitt hemland och som grund anföra att du övergav henne. Naturligtvis kan du inte gifta dig med en ny marockanska så länge du är gift med din nuvarande kvinna.

Rent teoretiskt skulle hon kunna ta strid för det hon har rätt till enligt erat äktenskapsförord. Hon skulle kunna genom marockansk advokat uppdra en svensk advokat få dig att ge henne det hon har rätt till. Vägrar du skulle de kunna gå till domstol - du kommer förlora då ni har avtal och få betala hennes rättegångskostnader. Frågan är hur mycket hon enligt erat äktenskapsförord har rätt till. Kanske kostar det mer för henne än det smakar.

50 000kr har vi skrivit i äktenskapsförordet.
Citera
2025-07-27, 10:56
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Jag har skrivit lite med ts angående detta och det är jag som startade tråden ovan som en annan länkade till här i forumet.

Kan säga att jag själv har äktenskapsförord enbart i Sverige och där hon inte får ett skit från mig. Jag har ingen aning hur det funkar i Afrika där min fru nu är. Men kan säga så mycket som att om hon själv inte har pengar så finns det nog inte mycket det kan göra därifrån. Bara ghosta henne så är det färdigt.

Din fru kanske har medel och Marocko är lite mer välutvecklat än min frus hemland som ligger söder om Sahara.

Du får utgå från att vad hon kan göra i teorin inte är samma sak som vad som faktiskt sker i verkligheten. Folk här skriver det ena och det andra att hon kan komma åt dig därifrån. Realistiskt lär det aldrig hända. Bara skit i det och gå vidare.
Citera
2025-07-27, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
Finns det ingen svensk ambassad du kan fråga om hjälp om just detta? Kanske värt att försöka fixa detta så det inte leder till större förluster.

Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe

Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Jag har skrivit lite med ts angående detta och det är jag som startade tråden ovan som en annan länkade till här i forumet.

Kan säga att jag själv har äktenskapsförord enbart i Sverige och där hon inte får ett skit från mig. Jag har ingen aning hur det funkar i Afrika där min fru nu är. Men kan säga så mycket som att om hon själv inte har pengar så finns det nog inte mycket det kan göra därifrån. Bara ghosta henne så är det färdigt.

Din fru kanske har medel och Marocko är lite mer välutvecklat än min frus hemland som ligger söder om Sahara.

Du får utgå från att vad hon kan göra i teorin inte är samma sak som vad som faktiskt sker i verkligheten. Folk här skriver det ena och det andra att hon kan komma åt dig därifrån. Realistiskt lär det aldrig hända. Bara skit i det och gå vidare.

Tack för era tips, uppskattas. 2 av 3 säger att jag borde strunta i att skilja mig där nere och bara skilja mig här i Sverige.
Citera
2025-07-27, 17:29
Moderator
tobess avatar
Värt att nämna är ju förstås att om ni inte genomgår skiljsmässa i marocko så kommer ni fortfarande vara räknade som gifta där. Vilket innebär att hon t.ex. inte kommer att kunna gifta om sig om hon så önskar, så det beror ju också på hur schysst du vill vara mot henne.

Vad gäller juridiska hinder för din egen del bör det dock inte vara några problem. Hon kan driva det genom marockans domstol förstås, och sen försöka få samma dom verkställd här. Men det är en civilrättslig fråga och det finns inte mig veterligen några avtal för sånt mellan länderna så att det skulle ske är nog väldigt låg risk. Samma gäller utlämningsavtal och liknande.

Rent praktiskt bör du förstås fundera på vad resten av hennes släkt tycker om det, och om det eventuellt finns någon farsa/brorsa/farbror/kusin etc. etc. som kanske kan få för sig att ta saken i egna händer.
Citera
2025-07-27, 18:57
Medlem
Citat:
Värt att nämna är ju förstås att om ni inte genomgår skiljsmässa i marocko så kommer ni fortfarande vara räknade som gifta där. Vilket innebär att hon t.ex. inte kommer att kunna gifta om sig om hon så önskar, så det beror ju också på hur schysst du vill vara mot henne.

Vad gäller juridiska hinder för din egen del bör det dock inte vara några problem. Hon kan driva det genom marockans domstol förstås, och sen försöka få samma dom verkställd här. Men det är en civilrättslig fråga och det finns inte mig veterligen några avtal för sånt mellan länderna så att det skulle ske är nog väldigt låg risk. Samma gäller utlämningsavtal och liknande.

Rent praktiskt bör du förstås fundera på vad resten av hennes släkt tycker om det, och om det eventuellt finns någon farsa/brorsa/farbror/kusin etc. etc. som kanske kan få för sig att ta saken i egna händer.

Just därför jag inte vill åka dit, jag kan råka illa ut. Hon kan skiljas själv där nere med precis som det går att göra här I Sverige. Men det tar längre tid som jag förstått.

Jag har pratat med marockansk advokat. Enligt lagen där är det så att hon vill skiljas får hon inga pengar. Då behöver jag heller inte åka dit men min advokat kan försvara mig. Men om min advokat börjar processen då måste jag åka dit också. Vilket jag verkligen inte vill göra. Jag har skrivit med henne om detta. Hon säger att hon inte kommer att börja processen om att skiljas där. Men hon pressar mig till att börja med det. Alltså ser ni vad det är för typ av människa. Hon vill bara ha pengar.
Citera
2025-07-27, 19:21
Medlem
Citat:

Men här i Sverige har hon ingen släkt och de kan heller inte komma hit. Då dem har inga visumfria pass i Marocko.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in