Citat:
Ursprungligen postat av
ping123
Tack för ditt tips.
Nu hotar hon med om jag inte skiljer mig med henne där nere så kan vi vara gifta på papper. Då kan hon driva ett fall mot mig där hon kan begära underhållsbidrag till maka. Hon sa även om det tar 1 år eller 10 år blir enkla pengar för henne. Men enligt Google måste makan man skiljer sig med antingen ha en funktionshinder eller så måste man ha varit gifta långtid.
Även i Sverige kan man bli tvungen att utge underhållsbidrag till maka / make vid skilsmässa. Det är dock vid mycket speciella omständigheter som inte träffas i ditt fall. Du har gift dig i ett muslimsk land där islamisk rätt tillämpas och hur det ser ut där vet jag inte riktigt. Kanske hittar du en del information här:
https://www.giambronelaw.com/site/ne...n-moroccan-law
Du är i en besvärlig sits det förstår jag. Du kan begära skilsmässa i Sverige så egentligen är det inte ditt problem vad som händer i Marocko så länge hon inte flyttar ärendet hit genom att anlita advokat.
Som parantes kan jag nämna min fru är från Filippinerna, hon var där gift med en amerikan. Jag hjälpte henne annullera äktenskapet och därefter gifte vi oss i Sverige. I USA är hon fortfarande gift med sin exman. Han har inte idas upplösa äktenskapet, han har tom sagt han vill fortsätta vara gift med henne fast de inte kan träffas. Själv var jag dum och gifte mig i Kina och registrerade det sen i Sverige. Jag skiljde mig i Sverige och struntade det i Kina eftersom jag inte ville ha en ny kvinna därifrån (min exfru bor sedan 10 år i London och är tillsammans med en afrikansk kille - vill hon gifta sig i Kina måste hon skilja sig där först). Är din fru ung kan hon säkert vilja träffa ny man och bilda familj och eftersom det är ett muslimskt land måste hon nog gifta om sig och då måste hon skilja sig först. Men det är hennes huvudvärk.