• 2
  • 3
2025-10-12, 22:17
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Blev lite för snabbt där i mitt inlägg. Ber om ursäkt
Menade att Klubb Super 8 har nog snart gett ut alla filmer med Christina Lindberg.
https://www.filmvalvet.se/search?q=C...prefix%5D=last
Ah, då är jag med!
Av de där filmerna har jag Thriller (dock Vinegar Syndrome's utgåva) och Wide Open (signerad).

Men jag är lite sugen på Maid In Sweden... får se om det blir ett inköp av den framöver. Tycker omslagen är snygga på båda utgåvorna. Sen vet jag inte vad jag ska tro om filmen i sig... men det är en jag sneglat lite på ett tag ändå.
Citera
2025-10-12, 22:19
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Ah, då är jag med!
Av de där filmerna har jag Thriller och Wide Open (signerad).

Men jag är lite sugen på Maid In Sweden... får se om det blir ett inköp av den framöver. Tycker omslagen är snygga på båda utgåvorna. Sen vet jag inte vad jag ska tro om filmen i sig... men det är en jag sneglat lite på ett tag ändå.

Den enda film jag har än så länge är Rötmånad på Blu-Ray.
Men är faktiskt med tiden lite sugen på att göra en beställning med både Thriller,Sex And Fury
& Maid In Sweden
Citera
2025-10-13, 16:37
Medlem
Hardstekts avatar
Jag har flera av super8s gamla dvd releaser. Dom kan man skita i att köpa imho. Riktig skitkvalitet.
Citera
2025-10-13, 19:03
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Jag har flera av super8s gamla dvd releaser. Dom kan man skita i att köpa imho. Riktig skitkvalitet.

Vilka filmer är det man ska undvika att köpa från super8s gamla dvd releaser.
Citera
2025-10-14, 06:38
Medlem
gotets avatar
Kan varmt rekommendera Videodrome.se för köp av blurays, dvds och videofilmer. Dom importerar även filmer så man slipper tullavgifter.

Finns det någon som samlar på skräckfilmer här?
Citera
2025-10-14, 17:16
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Vilka filmer är det man ska undvika att köpa från super8s gamla dvd releaser.

Nästan alla svenska filmer jag har köpt av super8 på dvd har haft dålig till väldigt dålig bildkvalité. Jag kollade igenom de filmerna jag hade av super 8 i snusk pärmen; young playthings, wide open, strandhugg, skräcken har 1000 ögon, ss operation wolfclub, samtliga har dålig till väldig dålig bildkvalitet. Det samma gäller även många av studio-s äldre svenska filmer på dvd. Där finns det dock undantag.

Det känns som att de tagit vad de har hittat, ofta har de använt en gammal master tape avsedd för vhs eller gammal sänd tv, ibland ännu sämre.

Det här har ändrats de senaste åren, bluray släppen håller mycket mycket högre kvalitet. Super8 tar hjälp av svensk filmindustri som restaurerar filmerna. Och studio s har inlett ett samarbetsavtal med sf.

Jag köpte nyligen anita - ur en tonårsflickas dagbok( bluray super8), samt thriller( super 8 bluray). Båda håller bra kvalitet.
Senast redigerad av Hardstekt 2025-10-14 kl. 17:24.
Citera
2025-10-14, 19:09
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Nästan alla svenska filmer jag har köpt av super8 på dvd har haft dålig till väldigt dålig bildkvalité. Jag kollade igenom de filmerna jag hade av super 8 i snusk pärmen; young playthings, wide open, strandhugg, skräcken har 1000 ögon, ss operation wolfclub, samtliga har dålig till väldig dålig bildkvalitet. Det samma gäller även många av studio-s äldre svenska filmer på dvd. Där finns det dock undantag.

Det känns som att de tagit vad de har hittat, ofta har de använt en gammal master tape avsedd för vhs eller gammal sänd tv, ibland ännu sämre.

Det här har ändrats de senaste åren, bluray släppen håller mycket mycket högre kvalitet. Super8 tar hjälp av svensk filmindustri som restaurerar filmerna. Och studio s har inlett ett samarbetsavtal med sf.

Jag köpte nyligen anita - ur en tonårsflickas dagbok( bluray super8), samt thriller( super 8 bluray). Båda håller bra kvalitet.

Så det är ändå värt att skaffa några Blu-Ray utgåvor av Klubb super8 s utbud ?
Får se ifall det blir en beställning på Thriller,Sex And Fury & Maid In Sweden
Citera
2025-10-15, 00:03
Medlem
gotets avatar
Jag har under de senaste åren byggt en liten och blygsam samling av blurays. Mest skräck har det blivit. Har köpt filmer som Arrow och liknande distributörer släppt. Jag gillar finare utgåvor av obskyra filmer med mycket extramaterial och små böcker till. Hur stora samlingar sitter ni på? Har ni mycket obskyra filmer i fina utgåvor?

Nån som kanske har lite tips på bolag som kan vara intressant med tanke på ovanstående?
Citera
2025-10-15, 21:12
Medlem
Dorniers avatar
Klubb Super 8 började ju släppa gamla svenska obskyra filmer på vhs redan i slutet av 90-talet. Man tog då de printar eller band man kunde få fram och de var såklart inte restaurerade, men det var ändå fantastiskt att dessa filmer blev tillgängliga. De såg väl inte illa ut heller på en gammal bildrörs-tv som man hade då.

Sen kom många av dessa på dvd också, ibland exakt samma printar men med extramaterial, ibland hade man hittat något bättre printar. T.ex Som havets nakna vind (1968) var en något bättre print på dvd än på vhs.

En del har bara släppts på vhs dock, av nån anledning. Många av Torbjörn Axelmans filmer har bara släppts på vhs, Lejonsommar (1968) med Sven Bertil Taube är en av dessa.

Edit: Rapport från Stockholms sexträsk (1974) var samma print på dvd som den som först kom på vhs. Den hade synnerligen usel bildkvalitet, ingen aning var man hittat denna. Filmen har dock visats på Cinemateket i Stockholm 2017, vet ej om denna print var bättre men det måste den nog varit. Klubb Super 8-släppet såg ut att komma från nåt slags band om jag inte minns fel, ingen 35mm kopia alltså. Det var en dokumentär, eller kanske snarare en mondo-film

Citat:
Mondo är en typ av dokumentärfilm som tar upp udda, obscena eller bisarra fenomen, kulturer eller livsstilar som kan klassas som underground.

Hur som helst, dvd-släppet var intressant som historisk kuriosa då man kartlagt alla gamla porrklubbar och porrbiografer som fanns i Stockholm på 1970-talet. Det fanns med som extramaterial på dvd-utgåvan.
Senast redigerad av Dornier 2025-10-15 kl. 21:46.
Citera
2025-10-16, 17:08
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Så det är ändå värt att skaffa några Blu-Ray utgåvor av Klubb super8 s utbud ?
Får se ifall det blir en beställning på Thriller,Sex And Fury & Maid In Sweden
Har inga av dem själv men har hört att det blev knas med Thriller. Det ska inte gå att pausa eller spola i filmen (likt en vinjett innan menyn), men man kan åtminstone hoppa mellan kapitlen.

Om någon här har utgåvan får ni gärna testa och rapportera. Mastern är däremot densamma som Vinegar Syndrome och som väntat är den på topp.
Citera
Igår, 23:12
Medlem
gotets avatar
Tänkte köpa lite mer boutique blu rays framöver. Köper nästan uteslutet bara obskyr och ovanlig skräck men ibland blir det nån obskyr fightingfilm. Ninjafilmer är alltid roligt att köpa. Har lite grejor från vinegar syndrom, arrow, studion 101, 88 mm. Äger några deluxe utgåvor med lådor och booklets till några filmer och planerar att utöka samlingen med sånt. Några riktigt fina boutique blu ray filmer jag kan rekommendera är:

The slayer
Alien from the deep
The Lamp
Creature
Insemenoid
Raw force

Nån som vill tipsa lite om filmer som dessa?

Jag äger en Blu ray från vinegar syndrom där det är hela 3 okända skräckfilmer i lådan. Äger ni mycket Box sets och lådor där dom samlat många filmer i samma utgåva?
Senast redigerad av gotet Igår kl. 23:24.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in