, utan den torrare som man kan riva själv ( alltså den rivna mozzan man kan köpa i påse, jag vill ha blocket den rivs av. Finns i varenda land utom Sverige.
, utan den torrare som man kan riva själv ( alltså den rivna mozzan man kan köpa i påse, jag vill ha blocket den rivs av. Finns i varenda land utom Sverige.
Antar att du vill ha det för att om man lägger den som ligger i sitt spad så blir pizzan väldigt blöt.
Riktig färsk mozzarella är dock inte speciellt blöt trots att den ligger i spad, dem fungerar fint att ha på pizza utan att det blir sjöar av vätska från mozzarellan.
Dock är den helt omöjlig att få tag i i Sverige, i italien finns den däremot överallt.
Köp inte de billiga rivna som t.ex. ICA Basic.
De har en beläggning av stärkelse som förhindrar av osten klibbar ihop.
Nackdelen är att osten blir bränd i ugnen, speciellt om du bakar på hög temperatur.
ICA:s rivna fior di latte är däremot väldigt bra.
Alternativet är vilken vanlig mozzarella som helst om du bara dehydrerar den ordentligt först.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!