2025-07-24, 19:19
Medlem
Hjo skulle väl vara en stad för dig kanske? Känns lagom medelklassig, lite burgen miljö och mest svenskar där. Väldigt vacker miljö. Skulle nog vara perfekt att driva upp en familj där. Sen är det ju mycket turister där om sommaren.
Citera
2025-07-24, 19:21
Medlem
Jag förstår att du är ironisk här, men det finns ju ändå någon eller några pubar och en hel del caféer också.
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Du behöver kanske inte åka så långt. Alingsås låter som ett perfekt sömnigt medelklassreservat enligt dina kriterier. Välbevarat 1700-tals centrum . Nationalromantik.Det är dock så erbarmligt tråkigt att det mest spännande sociala mötesplatsen är biblioteket

Fast du är lite av en drömmare. Ingen svensk småstad är utan ensamstående morsor, tatuerade follk och snusare. Det ligger liksom inbyggt i våra samhällen att det finns lite blandade klasser oavsett vart man kommer.
Men är du för högdragen och fin kanske du borde checka in i ett skyddat boende istället ?
Citera
2025-07-24, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Hjo skulle väl vara en stad för dig kanske? Känns lagom medelklassig, lite burgen miljö och mest svenskar där. Väldigt vacker miljö. Skulle nog vara perfekt att driva upp en familj där. Sen är det ju mycket turister där om sommaren.
Hjo, Karlsborg, Askersund och Vadstena har samtliga mindre än 10% utlandsfödda. Trevliga städer med allt som behövs för att trivas.
Citera
2025-07-24, 20:10
Medlem
Låter fint.
Citat:
Ursprungligen postat av Junglunsen
Hjo, Karlsborg, Askersund och Vadstena har samtliga mindre än 10% utlandsfödda. Trevliga städer med allt som behövs för att trivas.
Citera
2025-07-24, 22:11
Medlem
Taebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
Jag har hört en del är nöjda med Västervik men trots E22 är det något av en avkrok i norra Småland.

Drygt 36 000 invånare i hela kommunen, så när det inte är sommaranstormning av båtfolket så kan bondtäthet på ICA tyvärr vara hög på torsdagar.
Västervik är bra. Inte direkt många invandrare som bor där jämfört med många andra städer.
Citera
2025-07-25, 16:11
Moderator
rotadents avatar
Lite mer än att bara namedroppa ett ortsnamn får ni åstadkomma. Raderat ett par enstaviga inlägg.

//Mod
Citera
2025-07-25, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taebban
Västervik är bra. Inte direkt många invandrare som bor där jämfört med många andra städer.
Ganska normalt ca 13% utlandsfödda.
Citera
2025-07-26, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
Kungsmarken, men det området är ett dagis jämfört med t ex södra Järva i Stockholm.

(FB) Kungsmarken - Karlskrona

Ja jag bodde där i fem år mellan 2000-2005

På den tiden hade de tre flyktingförläggningar där, men det var ändå rätt nice. Bra lägenheter med o hyran var inte pjåkig men ja studera med så brydde mig inte så värst om vart ja bodde då
Citera
2025-07-27, 20:54
Medlem
Konvent-Harrys avatar
Skåne är ju som bekant inte känt för låg andel utrikes födda. Flertalet av de orter som har låg andel utrikes födda, är dessutom inte "bra". Men slår ett slag för Ystad och Simrishamn.
Citera
2025-07-28, 09:42
Medlem
Folk från områden utan "pack" brukar anse att dom från storstaden kan gott stanna där, de anses oftast ingå i den skaran.
Citera
2025-07-28, 09:53
Medlem
BigBusinesss avatar
Jag tror iofs inte TS menar särskilt allvar med flyttplaner, men som en som bytt stad ett par gånger kan jag berätta att det är hopplöst svårt att bygga nya kontaktnät.

Tror inte jag umgåtts med någon infödd i städer jag flyttat till.

Folk brukar säga att detta är ”typiskt svenskt”, men jag tror det är lika världen runt. Har man ett socialt nät är man helt ointresserad av att utvidga det. Man har redan så lite tid över att man redan skäms över hur dålig kontakt man har med sina befintliga vänner.

Tur med grannar, eller särskild hobby/sport där man träffar likasinnade kan hjälpa.
Citera
2025-08-01, 21:18
Medlem
kajnuss avatar
TS kriterier kommer nog inte att uppfyllas är jag rädd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in