• 3
  • 4
2025-08-11, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Du får återkomma med hur det gick.

Gick ner 10 kg på 10 veckor enbart genom att räkna kalorier. Drack 1-1,5 liter Cola-zero om dan, men åt i övrigt som vanligt, fast mindre. Inklusive godis och chips.

Läste precis en artikel om en kille som gått ner 50kg, enbart på att räkna kalorier.

Tillägg:

Nu under semestern blev det mycket läsk/energidrycka (sockerfri), öl och alkohol, samt glass och annat onyttigt.

Gick ner 2 kg ändå, pga hög fysiskt aktivitet med husprojekt.

Underskott på kalorier = viktnedgång

Sen är det ju lättare att hålla underskottet med viss typ av kost jämfört med annan, och rent hälsomässigt ur andra aspekter är inte godisdiet direkt optimalt, men i slutändan är det differensen mellan energi in och ut som avgör.
Senast redigerad av Baheera 2025-08-11 kl. 13:35.
Citera
2025-08-11, 13:36
Medlem
Citat:
Att människor inte lyckas gå ner till sin normalvikt har med deras kost att göra. Vi pratar inte om att gå ner i vikt nu utan om att faktiskt åstadkomma en synbar förändring på vikten och hälsan (överkurs).

Äter man tex en större mängd godis vid en viktnedgång så kommer det innebära att man äter mindre av det man borde äta för att klara av att nå sin normalvikt. Jag är bodybuilder sedan 20 år och även på gymmet i år så misslyckade en jag känner att gå ner till sin normalvikt. Motivationen var det inget fel på men upplägget var inget vidare och han jag skriver om ser likadan ut nu som innan sommaren.

Sen kan man hitta på massa exempel i teorin. Någon skulle ju kunna skriva att man når sin normalvikt genom att svälta sig. Men om det hade gått i praktiken så skulle inte 54% av svenskarna vara överviktiga och påväg mot diabetes och andra sjukdomar. Ingen vill ju vara tjock. Däremot känner säkert många människor som försökt gå ner i vikt och inte lyckats nå sin normalvikt. Så länge människor tror man kan göra det genom att endast räkna kalorier så kommer vi se människor misslyckas. Det är vad man stoppar i sig som är det viktiga och avgörande.

Där har du min syn på det hela i en kort version.
Herregud.. Vad surrar du om?
Citera
2025-08-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FitGirlie
Nej det gör dom inte.
Eh jo, om du ligger på 3000 kcal och går ner till 2500 kcal så äter du mer än genomsnittet.
Citera
2025-08-11, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Eh jo, om du ligger på 3000 kcal och går ner till 2500 kcal så äter du mer än genomsnittet.
Hon är en tjej och jag antar att hon har tjejvänner som tävlat i fitness eller dyl och dom äter långt ifrån den mängden på tävlingsdieter.

Även många män som ligger under 2500 kcal mot slutet.

Nu pratar jag såklart om ”fitness” och inte sporter som man äter för prestation.
Citera
2025-08-11, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bikepts
Hon är en tjej och jag antar att hon har tjejvänner som tävlat i fitness eller dyl och dom äter långt ifrån den mängden på tävlingsdieter.

Även många män som ligger under 2500 kcal mot slutet.

Nu pratar jag såklart om ”fitness” och inte sporter som man äter för prestation.
Det är väl klart att det är skillnad mellan män och kvinnor.
I vilken klass tänker du att män ligger under 2500 kcal? Det är väl små män i sådant fall.
Citera
2025-08-11, 16:59
Medlem
Citat:
Det är väl klart att det är skillnad mellan män och kvinnor.
I vilken klass tänker du att män ligger under 2500 kcal? Det är väl små män i sådant fall.
Nedå, finns många tyngre byggare som är nere på den nivån sista veckorna. Inte alls ovanligt! Är ju inte optimalt, men mycket kan hända under en diet som gör att man hamnar efter. Men som sagt, det är verkligen mot slutet av en tävlingsdiet för byggare.
Citera
2025-08-12, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bikepts
Nedå, finns många tyngre byggare som är nere på den nivån sista veckorna. Inte alls ovanligt! Är ju inte optimalt, men mycket kan hända under en diet som gör att man hamnar efter. Men som sagt, det är verkligen mot slutet av en tävlingsdiet för byggare.
Nja och det är verkligen inte optimalt om det finns folk som kör med det sista tiden, då har man misslyckats med dieter.
Citera
2025-08-12, 05:06
Medlem
Citat:
Nja och det är verkligen inte optimalt om det finns folk som kör med det sista tiden, då har man misslyckats med dieter.
Ingen sa heller att det var optimalt, man har inte heller ”misslyckats med dieter” pga det. Man gjorde vad man kunde för att lösa situationen.

Hur stor erfarenhet har du med kroppsbyggare vid tävlingar? Jag har ägt ett gym med flera aktiva tävlande. Varit backstage på vet inte hur många tävlingar samt stått på ett stort tiotal mässor runt EU som anställd genom ett tillskottsbolag.

Varför är det så svårt för dig att tro att folk inte äter mycket mat dom sista veckorna? Vad är det som är så konstigt egentligen?
Senast redigerad av Bikepts 2025-08-12 kl. 05:17.
Citera
2025-08-13, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Gick ner 10 kg på 10 veckor enbart genom att räkna kalorier. Drack 1-1,5 liter Cola-zero om dan, men åt i övrigt som vanligt, fast mindre. Inklusive godis och chips.

Läste precis en artikel om en kille som gått ner 50kg, enbart på att räkna kalorier.

Tillägg:

Nu under semestern blev det mycket läsk/energidrycka (sockerfri), öl och alkohol, samt glass och annat onyttigt.

Gick ner 2 kg ändå, pga hög fysiskt aktivitet med husprojekt.

Underskott på kalorier = viktnedgång

Sen är det ju lättare att hålla underskottet med viss typ av kost jämfört med annan, och rent hälsomässigt ur andra aspekter är inte godisdiet direkt optimalt, men i slutändan är det differensen mellan energi in och ut som avgör.

I grunden är kalorierna det avgörande som du skriver. Några klarar av att gå ner genom att räkna kalorier. De flesta klarar inte det visar studier sedan lång tid tillbaka.
Men det är ju skillnad på att tappa 10kg än att gå ner till sin normalvikt och stanna där. Det är enkelt att sluta äta och tappa i vikt, men det jag skriver om kräver att man ändrar livsstil. Imponerande om någon faktiskt lyckas göra detta idag. Jag lyckades men det är tack vare min bodybuilding tror jag. Annars hade jag säkert ätit mig sjuk som majoriteten.
Citera
2025-08-13, 11:37
Medlem
Citat:
I grunden är kalorierna det avgörande som du skriver. Några klarar av att gå ner genom att räkna kalorier. De flesta klarar inte det visar studier sedan lång tid tillbaka.
Men det är ju skillnad på att tappa 10kg än att gå ner till sin normalvikt och stanna där. Det är enkelt att sluta äta och tappa i vikt, men det jag skriver om kräver att man ändrar livsstil. Imponerande om någon faktiskt lyckas göra detta idag. Jag lyckades men det är tack vare min bodybuilding tror jag. Annars hade jag säkert ätit mig sjuk som majoriteten.

Jo,det är lite trixigare att ligga kvar, men har hållt det nu i några år, tom gått ner nått kg till såg jag nu på vågen efter träningspasset nyss, fastän jag inte tänkt det. Men nu är semestern slut, så träningsrutiner är igång, och lite bättre mateutiner.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in